Reklama
  • Wiadomości

Szturmowe A-10 dłużej w linii

Jak poinformowało Dowództwo Logistyczne Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, zakończono program wydłużania resursów w części używanych obecnie samolotów bliskiego wsparcia wojsk lądowych A-10C Thunderbolt II.

A-10C Thunderbolt II. Fot. Airman 1st Class Alesia Goosic/USAF
A-10C Thunderbolt II. Fot. Airman 1st Class Alesia Goosic/USAF

W 2007 roku USAF zawarło kontakt z koncernem Boeing o wartości 1,1 mld USD na wydłużenie resursów samolotów szturmowych "Warthog" ("Guziec") poprzez wymianę skrzydeł 173 z 281 eksploatowanych maszyn tego typu. Pozwoli to na przedłużenie służby liniowej Thunderboltów II o kolejnych 10 lat.

Montaż ostatniego kompletu skrzydeł dla ostatniego A-10C odbył się w kompleksie logistycznym Ogden na terenie bazie lotniczej Hill w stanie Georgia w USA. Prace w ramach rozpoczętego w 2011 roku programu A-10 Enhanced Wing Assembly prowadziła 571 Eskadra Konserwacji Samolotów, która łącznie dokonała montażu 162 par skrzydeł dla tych samolotów, a pozostałe 11 par zostało zmontowanych w bazie lotniczej Osan w Korei Południowej na stacjonujących tam maszynach. Po zakończeniu prac na każdym z A-10 oblotów dokonywali piloci z 514 Eskadry Testowej.

Montaż nowych skrzydeł ma pozwolić na uzyskanie dodatkowego resursu na poziomie 10 000 godzin lotu bez konieczności generalnego remontu. Przy okazji prowadzonych prac została opracowana lepiej skonstruowana wiązka przewodów elektrycznych, która pozwala na łatwiejszy demontaż skrzydła przy zmniejszeniu ryzyka jego uszkodzenia. W czasie montażu zaistniała konieczność wymiany niektórych części kadłuba. Zastępowano je nowymi lub starymi, które pozyskano w procesie kanibalizacji zmagazynowanych maszyn tego typu na składowisku statków latających wchodzącej w skład 309 Grupy Utrzymania i Konserwacji, która stacjonuje w bazie lotniczej Davis-Monthan w Arizonie.

Wszystko wskazuje jednak, że to nie koniec prac nad wydłużeniem resursów Thunderboltów. We wrześniu 2017 roku poinformowano oficjalnie o konieczności wycofania pozostałych 109 z 271 używanych maszyn, w związku z wyczerpaniem ich resursów czemu miała początkowo zaradzić kanibalizacja skrzydeł wycofanych ze służby liniowej maszyn. Ostatecznie jednak w marcu 2018 roku podjęto decyzję o wymianie skrzydeł u tych szturmowców w celu utrzymania ich w służbie, na co przeznaczono specjalne środki. Planuje się też przeprowadzenie pewnych dodatkowych prac w związku z wydłużeniem ich eksploatacji o kolejnych 10 lat. 

Fairchild A-10C Thunderbolt II o nieformalnej nazwie "Warthog" ("Guziec") jest amerykańskim samolotem bliskiego wsparcia wojsk lądowych/samolotem szturmowym używanym od 1976 roku nieprzerwanie przez USAF, czyli aż od 43 lat. Mimo prób zastąpienia ich nowszymi konstrukcjami nie znaleziono żadnego odpowiednika, który byłby w stanie skutecznie zastąpić te unikatowe maszyny w służbie. Z tego powodu zdecydowano się na program wymiany skrzydeł w samolotach będących w najlepszym stanie technicznym w celu ich przedłużenia resursu oraz stopniowe wycofywanie kolejnych maszyn, najstarszych wiekiem i znajdujących się w najgorszym stanie technicznym. Te ostatnie służą też za źródło części zamiennych.

W 2015 roku podjęto decyzję o opracowaniu docelowego następcy A-10 w ramach programu A-X, jednak program ten zajmie wiele lat, które są potrzebne na jego opracowanie, wyprodukowanie i wdrożenie do służby. Z tego powodu w ramach tymczasowego rozwiązania pomostowego zdecydowano się na rozpoczęcie programu pozyskania nowego lekkiego samolotu szturmowego/bliskiego wsparcia wojsk lądowych o kryptonimie Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR).

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama