Reklama

Siły zbrojne

Nowe Chinooki dla amerykańskich sił specjalnych

Fot. U.S. Navy, Mass Communication Specialist 1st Class David McKee
Fot. U.S. Navy, Mass Communication Specialist 1st Class David McKee

Do amerykańskich sił specjalnych trafią nowe śmigłowce MH-47G Chinook. O podpisaniu kontraktu w sprawie budowy maszyn z Boeingiem poinformował Departament Stanu 28 czerwca. 

Kontrakt z końca miesiąca wart jest 80 mln USD. Zgodnie z nim, Boeing ruszy z produkcją czterech nowych maszyn MH-47G Chinook (nie wiadomo czy będą one w standardzie Block I czy II). Zamówienie ma być odpowiedzią na pilną potrzebę amerykańskich sił specjalnych, które zwiększają swoje zaangażowanie na świecie.

Na wyposażeniu amerykańskich sił znajduje obecnie ok. 68 maszyn MH-47G Chinook Block I. W większości nie są to jednak nowe śmigłowce, a zmodernizowane wersje CH-47D, MH-47D i MH-47E. Partia nowych płatowców w wersji G dostarczona została Amerykanom w roku 2014. Była to część wartego ponad 300 mln dolarów programu modernizacyjnego, który ma zapewnić służbę maszyn CH-47F/MH-47G co najmniej do roku 2030.  

To nie pierwsze w tym roku zamówienie na maszyny MH-47G Chinook, które składają Amerykanie. W marcu Boeing podpisał kontrakt na produkcję 14 MH-47G w standardzie Block II. Zgodnie z harmonogramem, ich dostawy rozpocząć mają się w 2024 roku. 

MH-47G to maszyna zbudowana na potrzeby właśnie Dowództwa Operacji Specjalnych. Chinook został dostosowany do prowadzenia misji dalekiego zasięgu na niskim pułapie - zarówno w dzień, jak i w nocy. Konstrukcja sprzyja również prowadzeniu operacji w trudnych warunkach atmosferycznych czy trudnym terenie. Jak podkreślają Amerykanie, w MH-47G wykorzystano jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań komunikacyjnych, czyli Common Avionics Architecture System (CAAS). 

Śmigłowiec posiada zaawansowane systemy nawigacyjne i elektrooptyczne pozwalające na obserwację w dzień oraz w nocy, FLIR, radar śledzący rzeźbę terenu, systemy zagłuszania i walki elektronicznej oraz sondę do tankowania w locie. Potężne zbiorniki paliwa, dwukrotnie większe niż w wersji „F” zapewniają znacznie większy zasięg. Maszyny są również wyposażone w zaawansowany komputer planowania misji i system cyfrowego sterowania i kontroli lotu DAFCS oraz cyfrowy kokpit. Od wersji CH-47F Chinook, wykorzystywanej coraz szerzej w jednostkach US Army MH-47G wyróżnia się przede wszystkim szerokim asortymentem wyposażenia dedykowanego specjalnym zastosowaniom do jakich został stworzony.

Reklama

Komentarze (9)

  1. Franz

    Dlaczego nasza MON też iż nie zakupi dla naszej armii ?

  2. 13579-24680

    Gdzie jest ten co to H145M wychwalał że świetny wybór bo H225M za duże ....

  3. droma

    i co to do najnowszej konstrukcji w rosji skamielinie ,trzy i pol silnikowego helikoptera z tektury i do tego niewidzialnego ,z ramkami portretu putlera z hebanu ,bedzie seryjnie produkowany za 30 pare lat jak dobrze pojdzie ...

  4. arab

    dokładnie 26,7 mUSD w wersji block1

  5. Fanklub Daviena

    Pamiętam, jak przy okazji Chorwacji, Davien przekonywał, że Blackhawki są lepsze od Mi-17, bo \"Mi-17 są za duże\"... A tu Chinooki... :)

  6. Sam

    Widze że u nich też długo sie robi...

  7. Arczik

    Szkoda że nie dla naszych

  8. Gość

    Uważam że takie śmigłowce byłyby najbardziej potrzebne naszej armii , jako śmigłowce transportowe.

  9. mati

    że niby 1 chinook kosztuje 20 mln usd ???????

Reklama