Lotnictwo wojskowe Austrii obejmuje 140 statków powietrznych dziewięciu typów, które są utrzymywane przez 4300 ludzi. Cały czas prowadzona modernizacja powoduje, że Wiedeń dysponuje zestawem sprzętu pamiętającego jeszcze XX wiek oraz stanowiących symbol nowoczesności początków bieżącego wieku.
Symbolem nowoczesności austriackiego lotnictwa jest piętnaście wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon – początkowo planowano pozyskanie dwudziestu czterech, jednak ograniczenia finansowe spowodowały redukcję. Maszyny te zastąpiły wypożyczone od Szwajcarów F-5 Tiger II oraz J-35 Draken. Poza nimi, do osłony przestrzeni powietrznej wykorzystywane są wiekowe odrzutowe samoloty szkolno-treningowe Saab 105 (eksploatowane od 1970 roku). Uzupełnieniem dla szkolnych Saabów, w procesie szkoleniowym, są turbośmigłowe samoloty szwajcarskiej firmy Pilatus, PC-7 (w służbie od 1983 roku).
Lotnictwo transportowe obejmuje dwa typy samolotów – lekkie maszyny Pilatus PC-6 (w linii od 1976 roku) oraz średnie Lockheed Martin C-130K Hercules (w linii od 2003 roku). Te pierwsze zamówiono bezpośrednio od producenta, natomiast drugie zostały zakupione z nadwyżek sprzętowych brytyjskiego lotnictwa (wersja C-130K została dostarczona RAF w drugiej połowie lat 60. XX wieku).
Flota śmigłowców obejmuje cztery typy – są to maszyny przeznaczone do działań szkoln-łącznikowych oraz transportowych. Jak na wielkość kraju, ich flota jest spora (obejmuje łącznie 66 wiropłatów) – wynika to z faktu częstego występowania lawin, które potrafią odcinać komunikację w niektórych częściach kraju. Pomimo tego, nadal występują braki które powodują, że w przypadku większych kryzysów Wiedeń musi prosić o pomoc sąsiadów. Do pierwszej kategorii, śmigłowców szkolno-łącznikowych, należą stare SA-316B Alouette III (eksploatowane od 1967 roku) oraz nowsze Bell OH-58 Kiowa (od 1976 roku). Flota wiropłatów transportowych obejmuje średnie maszyny Bell 212 (w eksploatacji od 1980 roku) oraz Sikorsky UH-60 Black Hawk (od 2002 roku). Jeszcze do niedawna Austriacy byli jedynymi użytkownikami lądowej wersji śmigłowca UH-60 Black Hawk w Europie.
Najbliższa przyszłość nie zanosi zakupów nowej techniki lotniczej – jest to wynik cięć finansowych. W planach długofalowych pojawia się potrzeba zastąpienia części śmigłowców oraz odrzutowych samolotów szkolno-treningowych.
Typ | Ilość | Uwagi |
Eurofighter Typhoon | 15 | |
Lockheed Martin C-130K Hercules | 3 | Odkupione od RAF |
Pilatus PC-6 | 12 | |
Bell 212 | 22 | |
Bell OH-58 | 11 | |
Sikorsky UH-60 Black Hawk | 9 | |
Aerospatiale SA-316 | 24 | |
Pilatus PC-7 | 16 | |
Saab 105 | 28 |
Łukasz Pacholski
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie