Reklama

Siły zbrojne

Włoskie Mastery w komplecie

Fot. Leonardo / leonardocompany.com
Fot. Leonardo / leonardocompany.com

W zakładach Leonardo Aircraft Division nieopodal Varese w północnej części Włoch miało miejsce uroczyste przekazanie ostatniego z osiemnastu samolotów szkolno-treningowych M-346 Master zamówionych przez włoskie siły powietrzne. Maszyna rozpocznie niebawem służbę pod wojskowym oznaczeniem T-346A jako uzbrojenie 61. Skrzydła Lotniczego w bazie lotniczej Galatina w pobliżu Lecce.

Ceremonia przekazania osiemnastego z zamówionych przez Włochy samolotów M-346 odbyła się 27 lutego br. w ośrodku przemysłowym Venegono Superiore w północnej części Włoch. Zaprezentowany egzemplarz stanowi finalny składnik bieżącej dostawy na rzecz włoskich sił powietrznych. Wejdzie on niebawem do służby pod wojskowym oznaczeniem T-346A w składzie tamtejszego 61. Skrzydła Lotniczego.

Szkolno-treningowe lekkie odrzutowce stanowią trzon wyposażenia ośrodka szkoleniowego w bazie lotniczej Galatina na południe od miasta Lecce. Wraz z włoskimi pilotami swoje umiejętności szlifował tam dotąd również personel sił powietrznych innych państw: Polski, USA, Hiszpanii, Francji, Austrii, Holandii, Singapuru, Argentyny, Grecji oraz Kuwejtu. Poza Włochami, trzy spośród nich dołączyły niedawno do grona użytkowników samolotów M-346 Master – maszyny tego typu pozyskały Singapur, Izrael oraz Polska. Kompatybilne rozwiązanie zaoferowano również US Air Force w postaci zintegrowanego systemu szkoleniowego T-100, przedstawionego przez Leonardo DRS w konkursie ofert programu szkolno-treningowego T-X.

Siły Powietrzne RP otrzymały dotąd komplet ośmiu zamówionych egzemplarzy Leonardo M-346 Master, które weszły na wyposażenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Przygotowanie operacyjne pilotów ma wesprzeć nie tylko sam samolot, ale również zintegrowany z maszyną system symulacyjno-trenażerowy, który ma pozwolić na odpowiednie przygotowanie personelu do obsługi tak zaawansowanych platform bojowych, jak myśliwiec F-16 w Polsce, czy Eurofighter i F-35 we Włoszech. 

W Polsce nadal trwa odbiór elementów pakietu logistycznego i szkoleniowego z umowy podpisanej w 2014 r. Na pierwszy kwartał 2018 r. przewidziany jest odbiór symulatora części zadań, komputerowego systemu wspomagania szkolenia oraz elementów pakietu logistycznego. Później ma zostać odebrany kompleksowy symulator lotu oraz pozostałe elementy pakietu logistycznego. – Całkowite zrealizowanie dostaw, zrealizowanie szkolenia i rozliczenie przewidujemy na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku – powiedział niedawno w Sejmie płk Waldemar Bogusławski z Inspektoratu Uzbrojenia.

Czytaj też: Umowa na kolejne Mastery jest planowana do końca marca

Poszerzone możliwości szkoleniowe zapewnia technologia LVC (Live, Virtual i Constructive Simulation), której specyfiką jest łączenie lotów symulatorowych z rzeczywistymi działaniami w terenie.  System Embedded Tactical Training Simulation (ETTS) pozwala M-346 na emulowanie wyposażenia i uzbrojenia, pozwalając również pilotom na interakcję w czasie rzeczywistym z wirtualnym scenariuszem taktycznym.

Inspektorat Uzbrojenia MON przystąpił niedawno do dalszych rozmów z przedstawicielami koncernu w sprawie dostawy do 2020 roku czterech kolejnych M-346 z opcją uzupełnienia o dalsze cztery przed końcem 2022 roku. Według dotychczasowych doniesień, uzgodnienie warunków nowej umowy miałoby nastąpić jeszcze w marcu 2018 roku. Potencjalnie oznacza to podwojenie floty polskich Masterów, które zaliczane są obecnie do najnowocześniejszych maszyn w swojej klasie.

MK/RAL

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. KOSA

    Uważam , że zakup kolejnych 4 szt. SZKOLNYCH maszyn Master to dobry ruch. Ale uważam, że nie powinno się kupować tylko 4 jak to było w opcji; ale ze względu na koszty i negocjacje i nasze potrzeby dążyłbym do kupienia 4 szkolne + 4 szkolno - bojowe FT plus ( KOLEJNE 12 SZKOLNO BOJOWE FT) Tak by rzeczywiście powstała Eskadra . Podobnie uważam , że nasze prawie 40 mln Państwo stać na posiadanie 6 - 9 eskadr samolotów Bojowych. MAMY 3 eskadry F 16 BLOCK 52plus , optowałbym za zakupem kolejnych 32 szt. F 16 w najnowszej wersji F-16 Block 70 Super Viper, ale również od razu z opcją na kolejne 32 szt. F35; z dostawami od 2026r. a dostawy F16 od 2022 r. Pozwoliło by to płynnie wymienić nasze SU 22 i Mig 29. A do tego czasu mamy na czym się szkolić 12 MASTER plus 28 ORLIKI TC II. Trzymam kciuki za mądre decyzje. Tylko niech nie spierniczą tego jak w przypadku offsetu za zakup pierwszych naszych F16.

  2. underdog

    za chwilę będziemy mieć więcej jednostek treningowych niż bojowych :-)

    1. :))

      Możemy je z czasem uzbroić :)

    2. Krek

      Ale czy warto? To małe samolociki z niskimi parametrami względem nowych samolotów Rosjii czy Chin.

    3. nikt ważny

      chyba w wyzwiska namalowane na dolnych powierzchniach skrzydeł i ustawy nalepione na usterzeniu. na współczesnym polu walki tego typu konstrukcja nie ma racji bytu i tu akurat to że jest naszym szkolnym treningowym samolotem uważam za słuszne. Za to za niesłuszne uważam że nic się nie robi z samolotami bojowymi i to nie dlatego że su czy mig są jakieś złe tylko dlatego że są stare a szesnastek jest za mało (sprawnych).

  3. Willgraf

    jak mylne te zdjęcie nad pustynią Mastera, niestety nasze Mastery nie mogą nic przenosić pod skrzydłami nawet dodatkowych zbiorników paliwa

    1. nie grafoman

      Bo to samoloty szkolne, o ile nie wiesz.

    2. Kozi

      Bo one się nadają tylko do ćwiczeń albo bojowe na pustynie i to nie każda wiec po co przepłacać x2 za wersje bojową która kosztem zakupu zbliża się do f16. W naszym przypadku gdy nie ganiamy tubylców po pustyniach wersja bojowa to dywersja. Dokupić nowych f16

    3. W3-pl

      ...z Dwoma silnikami? czyli co z Kosztami tego Taniego poZyskania? F-16 ma ile o ile wiesz. a czy to nie fajna misja szkoleniowa rozwalenia nieznanego drona - gdy -16tka za szybka a Patriot nie trafia (nawet wypasione wersje dla Izraela...a Patriota to nie mamy) A konkurenci z Korei oferowali przynajmniej z zamontowanymi 3 - lufowym 20mm...

  4. Yugol

    Za dużo kasy na samolot z tak skromnymi możliwościami.A mogliśmy z Czechami w kooperaciji zbudować,niestety oni też zmarnowali swój przemisł bo zachodnie jest cool cacy.

  5. Luke

    A czy Polskie Mastery mozna tez is tankowac w powietrzu? Jak nie to to jest nastempna glupota polskiego zadzi!

  6. :))

    Master może podobno współpracować z takim samym uzbrojeniem jak F16 :) Zamontować w nim tylko fajny radar asean i może kupić ich 200 jako nośniki pocisków przeciw lotniczych o dużym zasięgu i lekkich bomb sterowanych... 2 pociski powietrze powietrze dalekiego zasięgu 2 krótkiego i 4 100 kg bomby precyzyjne....

  7. W3-pl

    a to def.24 z 2013 : ...\"dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego treningu. Wysoka manewrowość i współczynnik ciągu do masy, oraz awionika zbliżona do stosowanej w nowoczesnych samolotach bojowych pozwalają dobrze odwzorować warunki ich realnego działania przy znacznie mniejszych kosztach.\"...2 -silnikowej maszyny...? Dobrej marce, jaką zyskał ten samolot nie zaszkodziła nawet wypadek przedseryjnego egzemplarza, jaki miał miejsce 11 maja 2013 roku.ok a marce staruszki Su-szki 22 wypadek zastosowania Drugiej rakiety z superHorneta twardzieli USMarines...bo pierwsza nie trafia bo suszka22 ma co? Nie Symulowany system wre?

Reklama