Siły zbrojne
Włochy: armia odbiera najnowsze Centauro 2
![Centauro 2](https://cdn.defence24.pl/2022/02/01/800x450px/hu7ebdESe3l6Z7WaJ6XAliVQKLdQUcfkXgrdHbPL.iz7s.jpg)
Włoska armia oficjalnie zaprezentowała publicznie seryjne egzemplarze swojego najnowszego wozu wsparcia ogniowego/kołowego niszczyciela czołgów Centauro II. Pierwsze wozy tego typu zostały wyprodukowane i dostarczone do pododdziałów woskich wojska lądowych jeszcze w ubiegłym roku.
W styczniu ub.r. konsorcjum CIO (Iveco i Oto Melara), które odpowiada za dostawy Centauro II poinformowało o rozpoczęciu ich produkcji seryjnej. Pierwszy kontrakt na dostawy 10 Centauro II o wartości 159 mln euro został podpisany w lipcu 2018 roku.
Jeszcze pod koniec 2020 roku włoski resort obrony zawarł ze spółką IVECO Defence Vehicles drugi kontrakt na dostawę zmodernizowanych wozów. Umowa obejmuje dostawę 86 egzemplarzy tych wozów w ramach zamówienia podstawowego i 10 kolejnych w ramach opcji, wraz z szerokim pakietem wsparcia, w tym wydłużeniem gwarancji z 3 do 10 lat. O planach zawarcia tej umowy informowano już na przełomie maja i czerwca ub.r., a wstępne plany zakłady pozyskanie analogicznej liczby wozów (z czego jednak 40 gwarantowanych i 56 w opcji) za kwotę ok. 1,159 mld euro. Oznacza to, że jak dotąd zamówiono łącznie 106 egzemplarzy tych pojazdów. Docelowe zapotrzebowanie włoskiej armii ma wynosić do 150 wozów, a pod uwagę brane są także możliwe kontrakty dla odbiorców eksportowych.
W porównaniu do swojego poprzednika Centauro II został poddany głębokiej modernizacji mającej na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie do wymagań współczesnego pola walki. Poprawę siły ognia osiągnięto poprzez instalacje nowego systemu wieżowego Oto Melara HITFACT uzbrojonego w nową armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych na stropie wieży.
W celu poprawy odporności przeciwminowej podwozie kadłuba zostało uformowane w kształt litery "V" oraz zdecydowano się na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych. Poprawę mobilności zapewnia nowy silnik turbodiesel o mocy 720 KM (o mocy o 200 KM większej od poprzednika). To pozwoliło zapewnić korzystny stosunek mocy do masy pomimo wzrostu tej ostatniej o blisko 10 ton z powodu wprowadzenia pozostałych modyfikacji (z 25 do nawet 35 ton). Dodatkowo modyfikacje miały objąć także instalację nowej skrzyni biegów oraz zawieszenia.
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]