Siły zbrojne

Włochy: specjalistyczne transportery kołowe dla wojska

VBM Command Post Tactical Unit
Fot. Iveco

Jak poinformował włoski koncern Leonardo, konsorcjum CIO (Iveco i Oto Melara) zawarło kontrakt z ministerstwem obrony Republiki Włoskiej na dostawę kolejnej partii kołowych wozów bojowych VBM Freccia. Tym razem mają być to różnego rodzaju wozy specjalistyczne w nowym, zmodernizowanym wariancie o oznaczeniu VBM Plus.

Umowa zawarta jeszcze pod koniec ub.r. obejmuje dostawę łącznie 46 egzemplarzy tych wozów, a w tym 14 w wersji moździerza samobieżnego, 26 w wersji wozu dowodzenia (z czego 13 w wersji Tatical Unit i 13 w wersji Command Unit) oraz sześć wozów ewakuacji medycznej w powiększonej konfiguracji 10 x 10. Wozy te mają trafić do do pododdziałów drugiej z kolei brygady zmechanizowanej włoskich wojsk lądowych, które są obecnie przezbrajne w te pojazdy.

Czytaj też

Zakres wprowadzonych zmian dotyczy większości podzespołów bazowej wersji VBM Freccia. Zmodernizowano układ napędowy oraz dotychczasowy napęd do technologii Common Rail dzięki czemu zwiększono jego moc do 660 KM, a także przystosowano do opcjonalnego zastosowanie napędu hybrydowego w przyszłości. Unowocześniono także system kierowania ogniem poprzez wprowadzenie elementów nowej generacji, które są kompatybilne z systemami optoelektronicznymi Janus D i Lothar D. Zainstalowano także nowy cyfrowy interkom oraz zmodernizowany system łączności, a także nowy system zarządzania polem walki C2D/N Evo i nowy system nawigacji satelitarnej Galileo PRS.

W styczniu 2020 roku włoski resort obrony zawarł kontrakt na dostawę 30 kołowych wozów bojowych VBM "Freccia" ( w tym 5 w bazowej wersji kołowego bojowego wozu piechoty i 25 w wersji przeciwpancernej z wyrzutniami pocisków kierowanych Spike-LR). Włoskie wozy z wieżami Hitfist i Spike są już w służbie, od 2017 roku uczestniczą w działaniach włoskiego kontyngentu na Łotwie w ramach grupy batalionowej NATO.

Zarówno poprzednie jak i obecne zamówienie jest realizowane w ramach międzyresortowego projektu VBM "Freccia", finansowanego na mocy porozumienia pomiędzy ministerstwami obrony, rozwoju gospodarczego i finansów, które przeznaczają na ten cel po 1,5 mld euro rocznie z perspektywą czasową do 2032 roku. Nowo zakupione pojazdy mają trafić w ramach bieżącego programu przezbrajania do kolejnych pododdziałów włoskiej piechoty zmotoryzowanej.

Czytaj też

VBM "Freccia" jest rodziną włoskich kołowych wozów bojowych zaprojektowaną i produkowaną przez lokalne konsorcjum CIO. Pojazdy bazują na podwoziu kołowego niszczyciela czołgów Centauro. Konsorcjum CIO (Consortium Iveco — Oto Melara) powstało w 1985 roku, w jego skład wchodzą włoskie firmy Iveco i Oto Melara (dziś część grupy Leonardo). Obie spółki na przełomie XX i XXI wieku zaprojektowały nowy kołowy wóz bojowy dla włoskiej armii. Iveco odpowiadało za dostosowanie istniejącego podwozia Centauro do wymogów nowej konstrukcji, a Oto Melara za system wieżowy i jego uzbrojenie.

Załoga wozu składa się z trzech żołnierzy w przedziale bojowym oraz ośmiu żołnierzy w przedziale desantowym. Uzbrojenie w bazowej wersji kołowego bojowego wozu piechoty składa się z wieży Hitfist Plus z armatą automatyczną Oerlikon KBA kal. 25 mm (z zapasem 200 nabojów) oraz sprzężonego z nim czołgowego karabinu maszynowego kal. 7,62 mm (z zapasem 4000 nabojów), w wersji przeciwpancernej jest uzupełniane o dwie wyrzutnie Spike-LR po bokach wieży. Masa całkowita wozu wynosi 28 ton, co przy zastosowaniu silnika wysokoprężnego IVECO Diesel 5HP-1500 V6 o mocy 560 KM pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 105 km/h przy zasięgu do 1000 kilometrów.

Czytaj też

Obecnie na uzbrojeniu włoskich wojsk lądowych znajduje się ok. 630 egzemplarzy kołowych wozów bojowych VBM "Freccia", które sukcesywnie zastępują w linii przestarzałe gąsienicowe transportery opancerzone VCC-1/VCC-2 (włoska wersja amerykańskiego M113), pozwalając na ich stopniowe wycofywanie ze służby.