Reklama

Siły zbrojne

VBM Command Post Tactical Unit

Włochy: specjalistyczne transportery kołowe dla wojska

Jak poinformował włoski koncern Leonardo, konsorcjum CIO (Iveco i Oto Melara) zawarło kontrakt z ministerstwem obrony Republiki Włoskiej na dostawę kolejnej partii kołowych wozów bojowych VBM Freccia. Tym razem mają być to różnego rodzaju wozy specjalistyczne w nowym, zmodernizowanym wariancie o oznaczeniu VBM Plus.

Reklama

Umowa zawarta jeszcze pod koniec ub.r. obejmuje dostawę łącznie 46 egzemplarzy tych wozów, a w tym 14 w wersji moździerza samobieżnego, 26 w wersji wozu dowodzenia (z czego 13 w wersji Tatical Unit i 13 w wersji Command Unit) oraz sześć wozów ewakuacji medycznej w powiększonej konfiguracji 10 x 10. Wozy te mają trafić do do pododdziałów drugiej z kolei brygady zmechanizowanej włoskich wojsk lądowych, które są obecnie przezbrajne w te pojazdy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Zakres wprowadzonych zmian dotyczy większości podzespołów bazowej wersji VBM Freccia. Zmodernizowano układ napędowy oraz dotychczasowy napęd do technologii Common Rail dzięki czemu zwiększono jego moc do 660 KM, a także przystosowano do opcjonalnego zastosowanie napędu hybrydowego w przyszłości. Unowocześniono także system kierowania ogniem poprzez wprowadzenie elementów nowej generacji, które są kompatybilne z systemami optoelektronicznymi Janus D i Lothar D. Zainstalowano także nowy cyfrowy interkom oraz zmodernizowany system łączności, a także nowy system zarządzania polem walki C2D/N Evo i nowy system nawigacji satelitarnej Galileo PRS.

W styczniu 2020 roku włoski resort obrony zawarł kontrakt na dostawę 30 kołowych wozów bojowych VBM "Freccia" ( w tym 5 w bazowej wersji kołowego bojowego wozu piechoty i 25 w wersji przeciwpancernej z wyrzutniami pocisków kierowanych Spike-LR). Włoskie wozy z wieżami Hitfist i Spike są już w służbie, od 2017 roku uczestniczą w działaniach włoskiego kontyngentu na Łotwie w ramach grupy batalionowej NATO.

Zarówno poprzednie jak i obecne zamówienie jest realizowane w ramach międzyresortowego projektu VBM "Freccia", finansowanego na mocy porozumienia pomiędzy ministerstwami obrony, rozwoju gospodarczego i finansów, które przeznaczają na ten cel po 1,5 mld euro rocznie z perspektywą czasową do 2032 roku. Nowo zakupione pojazdy mają trafić w ramach bieżącego programu przezbrajania do kolejnych pododdziałów włoskiej piechoty zmotoryzowanej.

Czytaj też

VBM "Freccia" jest rodziną włoskich kołowych wozów bojowych zaprojektowaną i produkowaną przez lokalne konsorcjum CIO. Pojazdy bazują na podwoziu kołowego niszczyciela czołgów Centauro. Konsorcjum CIO (Consortium Iveco — Oto Melara) powstało w 1985 roku, w jego skład wchodzą włoskie firmy Iveco i Oto Melara (dziś część grupy Leonardo). Obie spółki na przełomie XX i XXI wieku zaprojektowały nowy kołowy wóz bojowy dla włoskiej armii. Iveco odpowiadało za dostosowanie istniejącego podwozia Centauro do wymogów nowej konstrukcji, a Oto Melara za system wieżowy i jego uzbrojenie.

Załoga wozu składa się z trzech żołnierzy w przedziale bojowym oraz ośmiu żołnierzy w przedziale desantowym. Uzbrojenie w bazowej wersji kołowego bojowego wozu piechoty składa się z wieży Hitfist Plus z armatą automatyczną Oerlikon KBA kal. 25 mm (z zapasem 200 nabojów) oraz sprzężonego z nim czołgowego karabinu maszynowego kal. 7,62 mm (z zapasem 4000 nabojów), w wersji przeciwpancernej jest uzupełniane o dwie wyrzutnie Spike-LR po bokach wieży. Masa całkowita wozu wynosi 28 ton, co przy zastosowaniu silnika wysokoprężnego IVECO Diesel 5HP-1500 V6 o mocy 560 KM pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 105 km/h przy zasięgu do 1000 kilometrów.

Czytaj też

Obecnie na uzbrojeniu włoskich wojsk lądowych znajduje się ok. 630 egzemplarzy kołowych wozów bojowych VBM "Freccia", które sukcesywnie zastępują w linii przestarzałe gąsienicowe transportery opancerzone VCC-1/VCC-2 (włoska wersja amerykańskiego M113), pozwalając na ich stopniowe wycofywanie ze służby.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Reklama