Przemysł Zbrojeniowy
Włochy rozpoczęły budowę okrętów podwodnych
Ruszyła produkcja komponentów do pierwszych dwóch z czterech planowanych nowych okrętów podwodnych dla marynarki wojennej Włoch. Nowe jednostki będą oparte o używany już w tym państwie typ U212A, ale będą cechować się wieloma nowymi rozwiązaniami technicznymi.
Obecnie włoska Marina Militare dysponuje ośmioma okrętami podwodnymi. Cztery z nich należą do tzw. typu Todaro czyli niemieckiego typu U212A. Jednostki te weszły do służby parami, Salvatore Todaro, Scire i odpowiednio w 2006 i 2007 roku, a Pietro Venuti i Romaneo Romei w 2016 i 2017 roku. Jednostki te zostały wybudowane we Włoszech ale we współpracy z niemiecką stocznią thyssenkrupp Marine Systems.
W ramach wspólnego programu wybudowano wówczas aż 10 okrętów, w tym cztery dla Włoch i sześć dla Niemiec. Informacje na temat tych zaawansowanych jednostek nie są do końca jawne, ale wiadomo że cechuje je napęd niezależny od powietrza, co umożliwia operowanie na zasadach zbliżonych jak okręty z napędem atomowym.
Rozpoczęte właśnie kolejne cztery jednostki mają z kolei zastąpić cztery starsze jednostki we włoskiej służbie należące do typu Sauro, wprowadzane do służby w latach 80. i 90. XX wieku. Nowe jednostki są klasyfikowane jako U212 NFS, czyli New Generation Submarine. Ich budowa ma zostać przeprowadzona w stoczni w La Spezia należącej do Fincantieri. Ich dostawy są przewidywane na latach 2027 i 2029. Program, prowadzony przez europejską agencję OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation en matiere d'Armement) ma w opcji także budowę dwóch dodatkowych okrętów i centrum szkoleniowego.
W porównaniu do U212A U212NFS mają dysponować wieloma nowymi rozwiązaniami technicznymi autorstwa Finncantieri, w tym podwodnym systemem rozpoznania i dowodzenia umożliwiającym prowadzenie wielu skomplikowanych rodzajów podmorskich operacji. Program ma na celu nie tylko wzmocnienie marynarki wojennej, ale także rozwój bazy przemysłowej i naukowej we Włoszech, w tym utrzymanie roli Fincantieri i jego poddostawców w światowym łańcuchu przy budowie nowoczesnych okrętów podwodnych.
Monkey
Włosi sprytnie utrzymują swoje mozliwości w dziedzinie budowy okrętów podwodnych. I umieja korzystać z europejskiego wsparcia, tak samo jak z kontraktu z Niemcami. A u nas Orka odpłynęła na długo.
Valdore
Monkey, Włosi budowali pancerniki, kiedy w Polsce szczytem techniki powstałym w naszych stoczniach były trałowce. A i tak obecne włoskie OP powstały na licencji niemieckiej. Nie da sie porównywac mozliwosci Włoch i Polski w zakresie floty.