Reklama

Siły zbrojne

Wielki przetarg na zestawy do przerzutu czołgów

Mercedes-Benz Actros 3353AS Fot. Maciej Szopa/Defence24
Mercedes-Benz Actros 3353AS Fot. Maciej Szopa/Defence24

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie postępowania na ciągniki siodłowe z naczepami niskopodwoziowymi do przerzutu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego. Tym razem może chodzić nawet o ponad setkę takich zestawów co oznacza, iż może być to największe tego typu przedsięwzięcie realizowane do tej pory.

Chodzi bowiem o 31 zestawów, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym, który może w znaczący sposób zostać rozszerzony przewidywaną opcją o kolejnych 78. Maksymalne zamówienie może więc wynieść aż 109 zestawów do przewozu ciężkiej techniki wojskowej. Dla porównania Siły Zbrojne RP eksploatują ich obecnie kilka modeli ciągników siodłowo-balastowych, w tym 59 Iveco Trakker MP720T50WT i MP720T48WT, sześć Faun SLT 50-2 Elefant (te zostały pozyskane wraz z czołgami Leopard 2), dziewięć Mercedes-Benz Actros 3353AS, oraz pojedyncze egzemplarze MAN 40.464 DFAT i VOLVO FL12H.

Dodatkowo w ubiegłym roku podpisana została umowa z należącą do PGZ spółką Jelcz na 14 opancerzonych zestawów z opcją na następnych dziewięć plus trzy dodatkowe ciągniki bez naczep. Zgodnie z postanowieniami tamtej umowy dostawy Jelcza mają rozpocząć się jeszcze w tym roku i trwać do roku 2022.

Gdyby więc obecnie rozpoczęte postępowanie, do którego zgłoszenia można nadsyłać do 16 czerwca br., zakończyło się sukcesem i wykorzystane zostały opcje, wówczas liczba zestawów transportowych tej klasy wzrosłaby w SZ RP ponad dwukrotnie. Wpisuje się to w obecną doktrynę Sojuszu Północnoatlantyckiego, który mocno stawia na kwestie logistyczne i szybką zdolność przerzutu sił na wschodnią flankę NATO z Europy Zachodniej. Właśnie to ćwiczono w czasie trwających manewrów Defender Europe 2020.

Jeśli chodzi o wymagania techniczne to nowe zestawy muszą być zdolne do przyjmowania przynajmniej 60 tonowych pojazdów i zapewniać tym samym „przewóz czołgu z rodziny CHALLENGER / LEOPARD”. Dopuszczono stosowanie platform o zmiennej szerokości. Nowe zestawy mają być zdolne do pokonywania przeszkody wodnej o głębokości nie mniejszej niż 750 mm. Do innych wymagań technicznych należą m.in.: układ napędowy z napędem na wszystkie koła jezdne, zastosowanie wkładek umożliwiających jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (typu Run-Flat), co najmniej dwuosobowa kabina ciągnika, choć dodatkowymi atutami ma być miejsce dla trzeciej osoby. Dodatkowym atutem ma być również ewakuacyjnych właz dachowy.

Zakładana cena zakupu nie jest znana, ale tradycyjnie cena stanowi większość (75 proc.) oceny oferty, 15 punktów procentowych można otrzymać dodatkowo za zaoferowany okres gwarancji a 10 za dodatkowe własności funkcjonalne (m.in. trzecie miejsce w kabinie, właz ewakuacyjny w dachu). Warto przy tym zaznaczyć, że w ubiegłym roku IU podpisał poprzednią umowę na 14 opancerzonych za 72,3 mln PLN, a opcja na kolejne 12 ciągników i dziewięć naczep kosztowałaby kolejne 54,2 mln PLN. Wadium jakie muszą wpłacić oferenci to milion złotych. Na podstawie tych informacji można spekulować, że na kontrakt podstawowy przewiduje się wydanie około 150-200 mln PLN a opcja może kosztować do 400 mln PLN.

Otwarte pozostaje pytanie czy te pieniądze zostaną wykorzystane do zasilenia rodzimego przemysłu zbrojeniowego (Jelcz sp. z o.o.) zgodnie z obecnie prowadzoną polityką Ministerstwa Obrony Narodowej, która ma umożliwić jego przetrwanie w trudnym okresie gospodarczym po światowej pandemii. Terminy dostaw kolejnych zestawów to październik roku 2026, można zatem sobie wyobrazić, że polska firma zrealizuje obecnie zakontraktowane dostawy, rozwinie linię produkcyjną i będzie kontynuowała produkcję przez kolejne cztery lata. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.