Reklama

Siły zbrojne

Wielka Brytania przyśpiesza budowę samolotów rozpoznawczych

Pierwszy, brytyjski samolot Boeing RC-135 Rivet Joint – fot. B.Carruthers/UK Ministry of Defence
Pierwszy, brytyjski samolot Boeing RC-135 Rivet Joint – fot. B.Carruthers/UK Ministry of Defence

Drugi brytyjski samolot rozpoznania elektronicznego Boeing RC-135W Rivet Joint jest gotowy do przekazania przez realizującą kontrakt firmę L-3 Communications – 9 miesięcy przed terminem.

Samolot RC-135W Rivet Joint dołączy do pierwszej maszyny tego typu, która została przekazana Wielkiej Brytanii w 2013 r. i na stałe bazuje w bazie brytyjskich sił powietrznych w Waddington. Rivet Joint mają zastąpić „szpiegowskie” samoloty BAE Nimrod R1, które były wprowadzone do linii w maju 1974 r. i zostały wycofane w czerwcu 2011 r.

Nowy RC-135W Rivet Joint zostanie prawdopodobnie po przekazaniu bardzo szybko przerzucony na Bliski Wschód, gdzie będzie wykorzystany do zwalczania sił tzw. Państwa Islamskiego. Dołączy tam do bardzo intensywnie eksploatowanej, pierwszej maszyny tego typu.

Termin przekazania drugiego samolotu szpiegowskiego nie został jeszcze oficjalnie ogłoszony, ale przypuszcza się, że nastąpi to w ciągu najbliższych 8 tygodni. Oznaczałoby to ogromne przyśpieszenie prac, ponieważ wcześniej mówiono o dostawie tej maszyny dopiero w kwietniu 2016 r.

Pochwały za tak szybkie działanie należy się przede wszystkim zakładom L-3 w Greenville, w Teksasie, gdzie przerabia się tankowce powietrzne KC-135R na wersję rozpoznania elektronicznego RC-135W Rivet Joint.

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2010 r., dostawa trzech takich samolotów będzie kosztowała Brytyjczyków około miliard dolarów. Całość prac ma zostać zrealizowana do 2017 r.

Reklama

Komentarze (3)

  1. taki jeden

    Zastanawia mnie kierunek ewolucji. Gdzieś tu (... chyba) czytałem o przebudowie pasażerskiego na tankowiec. A teraz tankowiec na RE. Ciekawe: zabudowa używanego płatowca "elektroniką wysokiej klasy"

    1. MW80

      Nic dziwnego, w przypadku maszyn wsparcia czy ASW liczą się głównie możliwości zabrania na pokład odpowiedniego sprzętu i ludzi do obsługi oraz długotrwałość lotu. Idealnymi platformami do tego typu zadań są samoloty pasażerskie lub transportowe. Używany z powodzeniem przez dziesięciolecia P-3 Orion powstał na bazie pasażerskiego Lockheed Elektra. Podobnie w ZSRR na bazie pasażerskiego Ił-18 powstał najpierw Ił-18D a później Ił-38. Aktualnie trendem jest posiadanie maszyn dwu-zadaniowych tankowiec/transportowiec. Jeśli maszyna jest sprawna i ma jeszcze długi resurs to taniej jest ją przebudować niż budować od podstaw.

  2. Sky

    A Polskie rozpoznanie elektroniczne leży i kwiczy....

  3. ss

    Jaką budowę? Przebudowę, to są stare amerykańskie maszyny.

Reklama