Reklama
  • Wiadomości

Więcej środków na MH-47G dla amerykańskich sił specjalnych

Amerykański Departament Obrony przyznał dodatkową kwotę 39 milionów dolarów na dokończenie produkcji czterech śmigłowców MH-47G Chinook. Podnosi to koszt każdej wyprodukowanej maszyny do ponad 40 milionów dolarów. Wiropłaty trafią do elitarnego 160. Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych. 

MH-47 Chinook, Fot. Airman Matthew R. Loken/US Air Force
MH-47 Chinook, Fot. Airman Matthew R. Loken/US Air Force

Kontrakt na cztery nowe śmigłowce MH-47G Chinook  został przyznany koncernowi Boeing w czerwcu ub. r. Umowa była odpowiedzią na pilną potrzebę operacyjną US Special Operations Command (USSOCOM), które zwiększa swoje zaangażowanie na świecie. Pierwotna wartość umowy wynosiła 80 mln dolarów. W listopadzie na zabezpieczenie produkcji maszyn dodano kolejne 42,8 miliona dolarów, a wraz z obecną, finalną modyfikacją pierwotnego kontraktu całkowita wartość zamówienia wyniesie 162,5 miliona dolarów (koszt jednego śmigłowca wyniesie 40,6 mln dolarów). Większość prac nad MH-47G będzie prowadzona w Ridley Park w Pensylwanii. Maszyny zostaną dostarczone w latach 2021-2022.

Jak podaje serwis Jane's śmigłowce zostaną najprawdopodobniej dostarczone w konfiguracji MH47G Block I choć jak informuje brytyjski portal armia amerykańska już planuje pełną modernizacje floty do standardu Block II. W marcu  2018 roku Boeing podpisał kontrakt na produkcję pierwszych 14 MH-47G Block II, których dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku. 

Obecnie 160. Pułk Lotniczy Operacji Specjalnych ma w służbie 69 śmigłowców MH-47G Block I  (8 fabrycznie nowych oraz 61 zmodyfikowanych do tego standardu CH-47D, MH-47D i MH-47E). 

MH-47G to maszyna zbudowana na potrzeby właśnie Dowództwa Operacji Specjalnych na bazie najnowszej wersji Chinooka - CH-47F. Śmigłowiec został dostosowany do prowadzenia misji dalekiego zasięgu na niskim pułapie - zarówno w dzień, jak i w nocy. Konstrukcja sprzyja również prowadzeniu operacji w trudnych warunkach atmosferycznych czy trudnym terenie. Jak podkreślają Amerykanie, w MH-47G wykorzystano jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań komunikacyjnych, czyli Common Avionics Architecture System (CAAS). 

Śmigłowiec posiada zaawansowane systemy nawigacyjne i elektrooptyczne pozwalające na obserwację w dzień oraz w nocy, FLIR, radar śledzący rzeźbę terenu, systemy zagłuszania i walki elektronicznej oraz sondę do tankowania w locie. Potężne zbiorniki paliwa, dwukrotnie większe niż w wersji „F” zapewniają znacznie większy zasięg. Maszyny są również wyposażone w zaawansowany komputer planowania misji i system cyfrowego sterowania i kontroli lotu DAFCS oraz cyfrowy kokpit. Od wersji CH-47F Chinook, wykorzystywanej coraz szerzej w jednostkach US Army MH-47G wyróżnia się przede wszystkim szerokim asortymentem wyposażenia dedykowanego specjalnym zastosowaniom do jakich został stworzony.

Standardowo załogę maszyny stanowi dwóch pilotów oraz trzech strzelców pokładowych. Uzbrojenie maszyny najczęściej składa się z dwóch 7,62 mm napędowych sześciolufowych karabinów maszynowych M134 oraz dwóch 7,62 mm karabinów maszynowych M240. Śmigłowiec może być wyposażony także w zestaw do desantu po szybkiej linie, wyciągarkę czy drabinkę linową.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama