Siły zbrojne
Więcej orłów w Polsce
Sześć amerykańskich myśliwców wielozadaniowych F-15 stacjonuje w Bazie Lotniczej w Łasku. Jest to już kolejna wizyta tych maszyn w Polsce.
Departament Obrony USA poinformował na Twitterze, że w bazie w Polskiej bazie w Łasku działa sześć myśliwców wielozadaniowych USAF F-15 Strike Eagle z 48. Skrzydła Myśliwskiego w celu operacji odstraszania na wschodniej flance NATO.
Coming down the line.
— Department of Defense 🇺🇸 (@DeptofDefense) December 12, 2022
Six @USAirForce F-15 Strike Eagles assigned to the @48FighterWing arrive at Lask Air Base, Poland, to begin deterrence operations on @NATO’s eastern flank. #WeAreNATO pic.twitter.com/9PJsePG2w9
48.Skrzydło Myśliwskie (48 FW), jest dołączone do Headquarters Air Command Europe i United States Air Forces in Europe (USAFE). Baza tych myśliwców znajduje się w RAF Lakenheath w Anglii. 48 FW, to jedyne skrzydło F-15 stacjonujące w Europie i składa się zarówno z samolotów F-15C/D Eagle, jak i F-15E Strike Eagle.
Tydzień temu pojawił się komunikat dowództwa US Air Force Europe, że amerykańskie F-15 zastąpią stacjonujące w Łasku F-22 Raptor. Z 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku amerykańskie samoloty działają w ramach misji NATO Air Shielding. Operacja Air Shielding ma stworzyć tarczę od państw bałtyckich po Morze Czarne, by zwiększyć zdolności do obrony terytorium państw członkowskich NATO, ich ludności i wojsk przed zagrożeniami z powietrza.
READINESS | U.S. Air Force F-15 Strike Eagle fighters from RAF Lakenheath landed at Łask Air Base, Poland to begin deterrence operations on NATO’s Eastern Flank 🛩
— USAFE-AFAFRICA (@HQUSAFEAFAF) December 2, 2022
📷: SSgt Danielle Sukhlall#USAFE #NATO #WeAreNATO #F15 #F15s #StrikeEagle #StrikeEagles pic.twitter.com/nwnKPgSKD1
NATO Air Shielding to misja zwiększenia obecności sił powietrznych i obrony przeciwrakietowej włączonych w system kierowania i dowodzenia Sojuszu. W ramach tej operacji Stany Zjednoczone wysłały do Polski via Wielka Brytania sześć myśliwców piątej generacji F-22, które stacjonowały w Łasku.
F-15 zadebiutował na początku lat siedemdziesiątych i od tego momentu konstrukcja ta jest stale unowocześniana. W przeciągu wielu dekad powstało kilka wariantów, w tym przygotowane na eksport, pod wymagania konkretnego użytkownika: m.in. Izraela, Japonii (F-15J) i Arabii Saudyjskiej (F-15C/D/SA). W późniejszych latach dogłębnie modernizowano konstrukcję, doprowadzając do opracowania F-15E Strike Eagle a w ostatnich latach - F-15EX Eagle II. Nieustanny rozwój tego samolotu potwierdza tylko dość duże przywiązanie USAF do F-15 i wysoką elastyczność konstrukcji.
Najnowszym wariantem jest oparty na F-15E Strike Eagle - F-15EX Advanced Eagle. Dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość fuzji (połączenia) danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla myśliwców nowej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia.
Flaczki
To sa maszyny dla Polski
bc
Dokładnie, 32szt z hipersonikami i AIM260.
Paweł69
Po jaka cholere nam 16 tonowa 2 silnikowa maszyna o zasiegu 4500km?? Jeszcze zeby jakiś morski akwen był do patrolowania to rozumiem ale nad Polska to on po 8 min lotu musi zawracać. Żaden europejski kraj nigdy f15 nie kupił . Jeśli już 2 silnikowy myśliwiec przewagi powietrznej to raczej Hornet na który kilka europejskich krajów się kiedyś zdecydowało. Obecnie po kontakcie na fa-50 jedynie dokupienie F16 lub f-35 ma jako taki sens. Wchodzenie w czwarty typ samolotu to absurd logistyczny
Filemon19
Podsumowując Janek Kolaszweski dowódca 5 go korpusu USA czyli pełne 4 brygady zażądał wsparcia całego skrzydła lotnictwa Fiu fiu fiu CZYLI nowe lotnisko USA w Polsce Dajmy mu Radom