Siły zbrojne
Węgierscy czołgiści na nauce jazdy
Węgierscy żołnierze z 1. Brygady Pancernej szkolą się z nauki jazdy na wozach zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 oraz przygotowanych do tego typu nauki Leopardach 2NJ w unowocześnionym standardzie.
Węgry wraz z pozyskiwanymi Leopardami 2A7HU kupiły kilka rodzajów pojazdów wsparcia, w tym ten przeznaczony do nauki jazdy w postaci Leoparda 2 NJ. Pomaga on w procesie szkolenia kierowców wspomnianych czołgów podstawowych, jednocześnie oszczędzając ich resursy w przypadku zdecydowania się na szkolenie przy ich pomocy zamiast dedykowanych ku temu wozów. Węgry dotychczas odebrały przynajmniej 1 egzemplarz i nie jest wiadome czy będzie ich więcej.
Węgierska odmiana Leopardów 2 NJ wyróżnia się względem tej stosowanej np. w Niemczech do szkolenia czeskich i ukraińskich czołgistów. Najbardziej widoczną zmianą jest podwyższenie stropu przedziału kierowcy i umieszczenie w nim systemu wentylacji, co znacząco ułatwi proces nauki. Oprócz tego podwozie jest poglądowo identyczne, jak w przypadku najnowszych wersji Leopardów 2 posiadających wzmocniony przedni pancerz, względem poprzedniego wariantu bazującego na wersji A4. Szkolenie odbywało się zarówno po terenie utwardzonym, jak i miękkim.
Udział w nim oprócz kierowców Leopardów 2 wzięli żołnierze uczący się poruszania na wozach zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Buffel, które to pozyskiwane są wraz z bojowymi wozami piechoty KF41 Lynx. Dotychczas odebrane miały zostać 2 z łącznie kupionych 9 egzemplarzy. Co ciekawe, jako pojazdy wsparcia dla Leopardów 2A7HU Węgrzy zdecydowali się na pozyskanie bardziej uniwersalnych WiSENT 2, których dotychczas odebrano 2 sztuki (z łącznie zamówionych 5).
Bergepanzer 3 Büffel to niemiecki wóz zabezpieczenia technicznego opracowany przez niemiecki koncern Rheinmetall na bazie czołgu Leopard 2A4. Powstał w celu zabezpieczenia działań operacyjnych czołgów Leopard 2, które z racji na kolejne modernizacje stawały się zbyt ciężkie dla pojedynczego Bergepanzera 2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik identyczny z tym, jaki jest w pojeździe bazowym, czyli wysokoprężny MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Do samoobrony pojazdu służy uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Bergepanzer 3 może za pomocą swojej wyciągarki kabestanowej umiejscowionej na ramieniu dźwigu podnieść obiekty o masie do 35 ton. Wozy tego typu znajdują się na stanie armii m.in. takich krajów jak Niemcy, Kanada, Węgry, Hiszpania, Grecja czy Holandia.
Chyżwar
Niech zaczną od powiedzenia Niemcom, że stosowanie aluminium w miejscach, gdzie płonie amunicja jest "be". Mają czas, bo na dostawy kompletu nowych Leopardów będą musieli poczekać.
Takijeden
I po co to? Przecież jakby co, to Węgrzy bronić się nie zamierzają.