Na zaproszenie Inspektoratu Uzbrojenia odpowiedziały: Akademia Marynarki Wojennej, AUTOCOMP//MANAGEMENT i ELBIT Systems (IZRAEL), Aycomm przedstawiciel firmy HAVELSAN A.S. (Hava Elektronik San. Ve Tic. A.S.), Bumar sp. z o.o. Polski Holding Obronny, Kabe Sp. z o.o. wspólnie z Escort, Milicon Piotr Remiszewski, Ośrodek Badawczo Rozwojowy-Centrum Techniki Morskiej, Przedsiębiorstwo Badawczo-Produkcyjne ENAMOR SP. Z O.O., Thales Polska sp. z o.o., WORKS 11 Michał Lubińsk, Yagal SP. z o.o.;
Zobacz także: MON chce kupić system ochrony okrętów. Dialog techniczny zakończy się fiaskiem?
Część z powyższych podmiotów - tak jak firma Yagal, oferuje jednak przede wszystkim: „pośrednictwo polegające na negocjowaniu, doradztwie handlowym, pomocy w zawieraniu umów oraz doradztwo techniczne i zarządzanie projektami w obszarze dowodzenia, kontroli, łączności, informatyki, rozpoznania, namierzania i radiolokacji C4ISR”. Firma Milicon Piotr Remiszewski z Wólki Radzymińskiej zajmuje się np. „sprzedażą sprzętu i wyposażenia wojskowego i policyjnego oraz organizacją szkoleń specjalistycznych”.
Na szczęście część z tych 11 podmiotów ma w swojej ofercie niektóre elementy wchodzące w skład ZSOSM i dzięki temu specjaliści Inspektoratu Uzbrojenia uzyskają dużo informacji na temat możliwych do zastosowania rozwiązań, ale nie wszystkich bo niektóre z nich po prostu nie istnieją i trzeba je będzie opracować (platformy nawodne zdolne do przerzutu platform załogowych/bezzałogowych).
Czytaj: MAST Europe 2013: CTM pokazuje działanie nowej wersji Kryla
Na pewno jednak nie ma szans by dialog został przeprowadzony jak założono w zaproszeniu w okresie od lipca do sierpnia br. i termin ten będzie wydłużony. Co gorsza dialog ten nie ma żadnego sensu, jeżeli nie będą w nim uczestniczyli również przedstawiciele Urzędów Morskich i Straży Granicznej, którzy muszą być włączeni do prac nad zabezpieczeniem polskich portów i na projektem ich ochrony. A jak na razie nic o tym nie wiadomo.
Maksymilian Dura