• Wiadomości

USA: Bezzałogowy trimaran testowany z „latającym masztem”

Amerykanie poinformowali o testach nawodnego, bezzałogowego systemu ciągłego śledzenia okrętów podwodnych ACTUV z wykorzystaniem wciąganego, holowanego systemu powietrznego TALON. Prace są prowadzone pod nadzorem i na zlecenie Agencji Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).

  • fot. US Navy
    fot. US Navy

ACTUV (Anti-submarine warfare Continuous Trail Unmanned Vessel) to nawodny bezzałogowy system ciągłego śledzenia okrętów podwodnych, który jest opracowywany przez korporację SAIC (Science Applications International Corporation). Jest on obecnie intensywnie testowany u wybrzeży Kalifornii razem z prototypem „masztu” TALONS (Towed Airborne Lift of Naval Systems), podnoszonego w powietrze na latającym skrzydle.

W obu przypadkach mamy do czynienia ze zdalnie sterowanymi, bezzałogowymi systemami. ACTUV to autonomiczna, bezzałogowa platforma pływająca, która wykorzystując zamontowany na niej kompleks obserwacji technicznej będzie w stanie przez kilka miesięcy i w odległości tysiąca kilometrów od wybrzeża, samodzielnie poszukiwać konwencjonalnych okrętów podwodnych najnowszej generacji i prowadzić operacje przeciwminowe. Została ona zbudowano w oparciu o bezzałogową, trzykadłubową jednostkę pływającą Sea Hunter, która została skonstruowana w stoczni Christensen w Clackamas (Oregon).

fot. US Navy

TALONS to wypuszczane za pomocą wyciągarki latające skrzydło, które holowane za trimaranem ACTUV może wynieść na wysokość od około 150 do 500 metrów (od 500 do 1500 stóp) ładunek o wadze około 70 kg (150 funtów). W ten sposób można utworzyć wirtualny maszt, który pozwala na rozszerzenia nadzorowanego akwenu (po wyniesieniu w powietrze systemów obserwacji technicznej) oraz zwiększenie zasięgu systemów łączności UKF (po wyniesieniu w górę anten radiowych).

Próby były realizowane przez dwa dni. W ich trakcie prototyp systemu TALONS przebywał za każdym razem w powietrzu przez około półtora godziny. Miejsce startowe latającego skrzydła (tzw. „gniazdo”) zostało zainstalowane w rufowej części trimarana ACTUV. Po podaniu zdalnej komendy, spadochron typu „latające skrzydło” rozwijał się i był podnoszony w górę na wysokość około 300 m (1000 stóp). Badany był przy tym nie tylko sam element latający, ale również zasobnik z sensorami i urządzeniami łączności. Po realizacji zadania spadochron był opuszczany i ponownie mocowany w rufowym „gnieździe”. Amerykanie podkreślają, że wszystko to odbywało się również podczas manewrowania, przy operacyjnie realistycznych prędkościach.

Badania wykazały, że po wyniesieniu w powietrze radaru, zasięg obserwacji zwiększył się sześciokrotnie w porównaniu do zasięgu radaru zainstalowanego na pokładzie trimaranu. W ten sposób obszar nadzorowany zwiększył się o ponad 500 procent. Podobny zysk uzyskano z systemami optoelektronicznymi, których zasięg zwiększył się ponad trzykrotnie, podobnie zresztą jak w przypadku zastosowanych na ACTUV urządzeń łączności radiowej (z anteną niekierunkową).

Dla agencji DARPA to bardzo ważny moment, ponieważ w tej chwili nie testuje się już jedynie samej platformy pływającej, ale również systemy dla niej przeznaczone w przyszłości.

TALONS był naszą pierwszą okazją do zademonstrowania realnego wyposażenia i pokazania wszechstronności platformy ACTUV w wykonywaniu szerokiej gamy zadań, do wykonywania których nie była ona pierwotnie zaprojektowana.

DARPA

Reklama