Reklama

Siły zbrojne

US Navy zmodernizuje Growlery

F/A-18E Super Hornet i EA-18G Growler. Fot. U.S. Navy.
F/A-18E Super Hornet i EA-18G Growler. Fot. U.S. Navy.

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wystosowała zapytanie o informację (request for information – RFI) dotyczące modernizacji samolotów walki elektronicznej EA-18G Growler. Tym samym rozpoczął się proces, który w połowie przyszłej dekady ma zaowocować pojawieniem się nowej wersji tego samolotu.

Zapytanie, ogłoszone pod koniec maja br., pochodzi z dowództwa systemów powietrznych dla marynarki wojennej (Naval Air Systems Command - NAVAIR). Znalazło się w nim m.in. zapotrzebowanie na nowy procesor do jednostki ataku elektronicznego (Electronic Attack Unit - EAU), system odbiorczy AN/ALQ-218(V)4 RF i zestaw zagłuszania łączności radiowej (jammer) AN/ALQ-227(V)2.

Powstały w efekcie EA-18G Growler Block II, zwany do niedawna jeszcze pod nazwą Advanced Growler, ma też czerpać pełnymi garściami ze zdobyczy programu modernizacji myśliwców F/A-18E/F Super Hornet do wariantu Block III. Super Hornety modernizowane do tej wersji otrzymają konforemne zbiorniki paliwa zwiększające promień operacyjny o 250 km, płatowiec zostanie wzmocniony, co wydłuży ich resurs z 6 do 10 tys. godzin w powietrzu, maszyny otrzymają też inne modyfikacje kadłuba i skrzydeł, które obniżą ich echo efektywnego odbicia promieniowania radiowego o około 10 proc. Ponadto zabudowany w nich zostanie radiolokator AN/APG-79  z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), pasywny system elektooptyczny IRST21, a także układ samoobrony Harris AN/ALQ-214 IDECM.

Niemal na pewno oba samoloty otrzymają podobne wyposażenie kabin załogi. Każdy jej członek będzie dysponował m.in. dużym (10x19 cali) dotykowym monitorem wielofunkcyjnym i innymi urządzeniami zwiększającymi świadomość sytuacyjną w porównaniu z poprzednimi wersjami. Interfejs człowiek-maszyna ma zostać poprawiony także poprzez zwiększenie mocy obliczeniowej komputerów pokładowych, które będą wykorzystywane także do zarządzania działaniem towarzyszących EA-18G bezzałogowcom. Growler Block II ma charakteryzować się także otwartą architekturą swoich nowych systemów, dzięki czemu będzie podatny na dalsze zmiany.

Obecnie trwa proces przygotowywania planu całej modernizacji, zostanie on zakończony zapewne na przełomie 2019 i 2020 roku. Na czerwiec roku przyszłego planowane jest bowiem rozpoczęcie doposażania pierwszych samolotów, a sama modernizacja ma ruszyć w roku fiskalnym 2022.

Proces obejmie zapewne wszystkie 161 Growlerów U.S. Navy, a prawdopodobnie także 12 maszyn australijskich (obecnie Australia ma ich 11, ale 12 ma zostać dokupiony i zastąpi maszynę utraconą w wypadku w ubiegłym roku). Pierwsze zmodernizowane Growlery mają wejść do służby w roku 2025.

Reklama

Komentarze (3)

  1. Piotr

    U to jest maszyna której potrzebujemy a nie f35

    1. Davien

      Panie piotr, potrebujemy mysliwców wielozadaniowych a nie maszyn WRE wiec ....

    2. Nielotek

      To jak, ten F-35 to niby jak awacs, wre, gwiazda śmierci a oni Growlery modernizują. Wyjaśnij nam to davienku. Coś nie halo z nielotkiem F-35.

    3. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Potrzebujemy maszyn WRE i maszyn zdolnych do wsparcia pola walki, dodatkowo prawdziwych myśliwców, jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego

  2. dawo

    Ależ marzy mi się tandem Super Hornetów z Growlerem.

  3. Podatnik polski

    Jak zamawiano stealth to USA przekonywały że wysoka cena jest akceptowalna bo maszyny jak Growler będą zbędne...

Reklama