Reklama

Siły zbrojne

U.S. Army zmodernizuje kolejne Bradleye

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Armia amerykańska przyznała kontrakt spółce BAE Systems na modernizację kolejnych 168 bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley do standardu M2A4 Bradley w ramach dalszego podnoszenia gotowości i zdolności bojowych swoich Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych (ABCT). Wartość umowy wynosi 269 milionów USD.

Modernizacja Bradleyów do standardu M2A4 polega na zwiększeniu świadomości sytuacyjnej poprzez montaż nowych systemów optoelektronicznych i przyrządów obserwacyjnych poszczególnych członków załogi, zwiększenia mobilności i dzielności terenowej poprzez modernizację układu napędowego i zwiększenie mocy silnika oraz montażu pomocniczej jednostki napędowej (APU), a także zwiększeniu ogólnych zdolności bojowych wozu poprzez instalacje udoskonalnego zintegrowanego systemu zarządzania polem walki Force XXI Battle Command Bridge and Below (FBCB2).

Bradley jest obecnie jednym z najbardziej krytycznych wozów w ABCT U.S. Army, ponieważ pozwala armii transportować żołnierzy na pole walki i zapewniać ogień osłonowy w celu odparcia wozów i żołnierzy przeciwnika.

Wiceprezes ds. programów wozów bojowych BAE System Scott Davis

W czerwcu 2018 roku armia amerykańska podpisała główną umowę z BAE Systems na modernizację 473 bojowych wozów piechoty M2A3/M7A3 Bradley do standardu M2A4/M7A4 Bradley za kwotę 348 mln USD. Kontrakt miał zostać zrealizowany do czerwca 2019 roku, a obecna umowa jest jego przedłużeniem, zwiększa liczbę pojazdów ujętych umową do 641 bojowych wozów piechoty M2A4/M2A7, a ich modernizacja łącznie kosztować będzie 578 mln USD.

Program modernizacji bojowych wozów piechoty M2 Bradley jest jednym z najważniejszych programów modernizacji technicznej armii amerykańskiej. Mimo że obecnie używana dotąd wersja M2A3 Bradley nadal spełnia wymagania współczesnego pola walki, to modernizacja tych wozów do standardu M2A4 Bradley ma na celu stałe podtrzymywanie tego poziomu. Znaczna część kwoty przeznaczonej na ich modernizację pochodzi z funduszu European Deterrence Initiative, który ma za zadanie wsparcie pododdziałów U.S. Army w Europie.

Obecnie w kluczową fazę wszedł program docelowego następcy M2 Bradley, czyli Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV). Po złożeniu ofert 1 października br. jedna z dwóch ofert złożona przez spółkę joint venture Raytheon Rheinmetall Land Systems w postaci zmodyfikowanego bojowego wozu piechoty Lynx KF41 została odrzucona przez amerykańską armię, wskutek czego w grze pozostaje jedynie propozycja General Dynamics Land Systems, która nie ujawniła jednak jak dotąd szczegółów swojej oferty.

Reklama

Komentarze (1)

  1. SZARIK

    Obecnie tylko GDLS ze swoim Griffinem III bierze udział w programie OMFV , który będzie finansowany przez rząd USA , ale inne firmy mogą za własne pieniądze także prowadzić prace nad swoimi BWP i zaoferować je USA w późniejszym terminie. Amerykanie nie odbierają szansy na sukces żadnej firmie , ale spełnienie około stu (!!!) ich wymagań które ma charakteryzować nowy BWP jest bardzo trudne . Żaden obecnie istniejący BWP ich nie spełnia i dlatego konieczne jest zaprojektowanie i zbudowanie zupełnie nowego wozu bojowego. Wydaje się ,że największe szanse obok Griffina III , mogą mieć LYNX KF31 i AS21Redback , jeżeli ich producenci zdecydują się na udział w tym programie. LYNX KF 41 został odrzucony przez USA ze względu na zbyt duże rozmiary i zbyt dużą masę.

    1. Lepiej jest, aby wojsko USA zmodernizowało nie tylko pojazdy wojskowe, nawet dzisiejsze samoloty, aby mogły być prowadzone i pilotowane przez ludzkie załogi, unikając w ten sposób niepotrzebnych wymian i niebezpiecznych autonomicznych kontroli na samolotach.

Reklama