Reklama

Siły zbrojne

USA: Wielki kontrakt na „nowe” BWP Bradley

Bradley NG - koncepcja modernizacji BWP Bradley zaproponowana przez BAE Systems. Fot. BAE Systems.
Bradley NG - koncepcja modernizacji BWP Bradley zaproponowana przez BAE Systems. Fot. BAE Systems.

Pentagon poinformował o przyznaniu kontraktu dotyczącego modernizacji „do” 473 bojowych wozów piechoty rodziny Bradley do nowego standardu M2A4/M7A4.

Zgodnie z komunikatem Pentagonu umowa o wartości 348 mln dolarów obejmuje produkcję „do” 473 wozów Bradley M2A4 i M7A4, jak i zakupy dodatkowych części zamiennych i dodatkowych pakietów naprawczych. Prace mają być zrealizowane do czerwca 2019 roku, wykonawcą będzie koncern BAE Systems.

Choć komunikat Pentagonu nie mówi tego wprost, obecnie zakontraktowano prawdopodobnie tylko część z liczby 473 wozów M2A4 i M7A4 Bradley. Te pojazdy powstaną poprzez głęboką modernizację istniejących pojazdów starszych wersji. M2 to bojowy wóz piechoty, natomiast M7 – wóz rozpoznania artyleryjskiego.

Podpisana umowa jest o tyle istotna, że modernizacja Bradley’ów do wersji A4 to jeden z podstawowych programów modernizacyjnych US Army. Choć pojazdy te są dziś uznawane za nowoczesne (pomimo pewnych niedociągnięć), to Amerykanie uważają, że muszą ciągle być modernizowane i dostosowywane do wymogów współczesnego pola walki. Duża część środków na modernizację BWP Bradley pochodzi z funduszu European Deterrence Initiative, przeznaczonego na wsparcie sił USA w Europie (np. poprzez rozmieszczenie sprzętu). Naturalnie te pojazdy są obecne również w jednostkach prowadzących działania w Polsce.

Jeżeli chodzi o zakres modernizacji do wersji A4, koncentruje się on przede wszystkim na zwiększeniu poziomu świadomości sytuacyjnej, modernizacji układu napędowego, a także systemu generowania energii elektrycznej. Dodawanie coraz to nowych systemów wyposażenia służących m.in. do obserwacji i zarządzania polem walki powoduje, że pojazd musi być dostosowywany do integracji nowego wyposażenia.

Długofalowe plany modernizacji Bradleyów są jednak szersze i obejmują też na przykład dalsze podnoszenie poziomu ochrony wnętrza. Oprócz dodatkowego pancerza planowany jest też pilny zakup systemu ochrony aktywnej, szczególnie dla pojazdów pełniących służbę w Europie. Według Defense News z Bradley’ami integrowany jest izraelski Iron Fist firmy IMI Systems. Pod uwagę brane jest też zwiększenie siły ognia wozów, włącznie w wymianą armaty 25 mm.

W USA prowadzone są prace analityczne nad rodziną pojazdów nowej generacji w ramach programu Next Generation Combat Vehicle (NGCV). Opracowane w jego ramach pojazdy mają zastąpić w pierwszej kolejności właśnie Bradleye, gdyż potencjał modernizacyjny tych ostatnich powoli się wyczerpuje.

Pomimo tego, jak czytamy w projekcie budżetu US Army na rok fiskalny 2019, BWP Bradley pozostaną w służbie do 2050 roku, w pancernych brygadowych zespołach bojowych. Z tego powodu mają być dalej modernizowane. Zwiększenie wydatków obronnych przez administrację Trumpa powinno pozwolić na stopniowe rozszerzanie zakresu prac tym bardziej, że wozy bojowe to jeden z priorytetów modernizacji US Army w ramach tzw. „wielkiej szóstki” (Big Six).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Stg44

    Zostanie tak samo jak Abrams,Stryker,Bradley rozwalony jednym chińskim ppk z 3km na bliskim wschodzie Wywalanie pieniędzy w błoto na coś co się kończy

  2. CYNIK RZECZYWISTOŚCI

    gigantomania trwa czas na ...BWO/BWP o masie minimum 40 ton ...CZOŁGI z tzw 1ligi 65 ton .....a potem robimy doświadczenie zwane wojną.... i nawiedzony pastuch Aliabdul bombonierka z systemem ppanc made in China /Iran ...o wadze 12 kg ...robi qq dinozaurom .....i co dalej analizy /weryfikacje i powstaje nowy BWP o wadze 60 ton i czołg 80 ton a dla Polski nawet pływający BWP o wadze 70 ton .... i co dalej ... wnuczek Aliabdula nabywa zmodyfikowaną wersję granatnika ppanc z pociskiem plazmowym o wadze 6kg zbudowanego w oparciu o systemy Persów i zjednoczonej Korei .... i spopiela nowe mamuty o wadze 50-80 ton....ale za to fabryki pracują i wolni ludzie mają co do gara wrzucić ..\"folwark zwierzęcy \"trwa

    1. Noniewem

      Pięknie to ująłeś... Świetnie ,że podkreśliłeś też zjednoczenie korei- szanuję twój komentarz podwójnie

  3. Lord Godar

    Amerykanie i tak już myślą o opracowaniu następnej generacji pojazdów czołg/bwp i innych na nowym podwoziu . Hamuje ich jednak przewidywany koszt takiego przedsięwzięcia , tj wymiany całej masy pojazdów i świadomość , że to czym dysponują w tej chwili jeszcze po odpowiedniej modernizacji starczy na wiele lat . Zarówno tyczy się to Abramsa jak i Bradleya. Są to konstrukcje podatne na modernizacje , bo tak były konstruowane. Druga kwestia to to , że amerykanie myślą już o dokonaniu \"rewolucji\" w kwestii czołgów i stąd czekają na nowe technologie , aby zrobić \"długi krok\" ...

  4. Ryszard 56

    A My kiedy takie?

  5. PKP kargo

    1,2mld złotych... Do 2050...czyli bwp wiemy do kiedy będą... Ale czy je zmodernizuja?czyli zamiast Amerykanów za 8mld...mozna połowę armii lądowej zmodernizować...

  6. adams

    A za 50 lat nasi potomkowie przeczytają tutaj -Wielki kontrakt na nowe BWP Borsuk dla wojska Polskiego

    1. Mobilny

      Jak na Borsuka III lub III to jestem na TAK gościu:-)

    2. Taki sobie wykształciuch;)

      Masz pewnie rację, ale pewnie będzie to Borsuk IV lub V NG:))))

    3. Ziem

      Nawet jak przeczytaja za rok to niewiele bedzie on warty. Ma plywac, a po drugie inni juz od dawna maja lepszy sprzet..zreszta to i tak bedzie skladak z czesci z niemiec, silnik,skrzynia biegów i cała reszta. Polskie bedzie za to \"wykonanie\" i zaporowa cena, tak że powstanie kolejny co najwyzej przecietny eksportowy \"hit\", drenujący polskiego podatnika.

Reklama