- Analiza
- Wiadomości
U-boot w Gdyni [FOTO]
Od soboty 15 czerwca w Gdyni przebywa niemiecki okręt podwodny U 31 (S 181). Wyjdzie w morze we wtorek 18 czerwca.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Od zakończenia drugiej wojny światowej przez kilkadziesiąt lat w Polsce nie przebywał żaden niemiecki okręt podwodny. W czasach PRL z wrogim RFN nie utrzymywano stosunków, które umożliwiałyby takie wizyty, a zaprzyjaźnione NRD nie miało okrętów podwodnych. Wszystko zmieniło się wraz z zakończeniem Zimnej Wojny i upadkiem Muru Berlińskiego. Jednak pierwszy raz niemiecki U 25 wszedł do Gdyni dopiero 2 czerwca 1998 roku. Jego wizyta połączona była z wizytą Generalnego Inspektora Bundeswehry.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Od tamtej przełomowej wizyty w Polsce odbyło się już ponad 20 kolejnych takich wizyt. Początkowo były to wizyty okrętów typu 206, a później typu 212A. Niemcy mają 6 jednostek tego typu, z których cztery pierwsze już u nas gościły, a dwa najnowsze jeszcze nie. Do tej pory prototypowy U 31 (S 181) był w Gdyni we wrześniu 2013 roku i październiku 2018 roku. Natomiast U 32 (S 182) był w listopadzie 2021 roku, U 33 (S 183) w listopadzie 2011 roku i lutym 2020 roku, a U 34 (S 184) w listopadzie 2015 roku. Ostatnia para niemieckich okrętów typu 212A czyli U 35 (S 185) i U 36 (S 186) na razie nie była w Polsce.
Zobacz też
U 31 został zbudowany w stoczni HDW w Kilonii. Położono pod niego stępkę w lutym 2000 roku, wodowano go 20 marca 2002 roku, a wcielono do służby 19 października 2005 roku. Tego samego dnia wcielono również bliźniaczy okręt U 32. Pozostałe cztery U 33 do U 36 wcielano kolejno w latach 2006, 2007, 2015 i 2016.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W sobotę U 31 zawinął do Gdyni po raz trzeci i zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. Nie jest znany cel jego wejścia, ale w obecnych czasach nie ma już wizyt oficjalnych z oficjalnym powitaniem, salutem armatnim itd. Do Polski często zawijają zagraniczne okręty i przeważnie są to wejścia rutynowe. Czasami są połączone z jakimiś konkretnymi wydarzeniami lub częściej stanowią promocję państwa, a przede wszystkim przemysłu stoczniowego, który je zbudował.
Zobacz też
Obecnie u nas ciągnie się wieloletnia epopeja z uruchomieniem programu pozyskania okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) w ramach programu o kryptonimie Orka. Niemiecki przemysł ma bardzo silną pozycję w światowym rynku produkcji okrętów podwodnych. Polsce Niemcy oferują okręt typu 212CD w dostosowanej do polskich wymagań wersji. Obecnie u-booty typu 212CD zostały już zamówione dla Marynarek Wojennych Norwegii i Niemiec. Niedawno typ ten przegrał w postępowaniu na okręty podwodne dla Holandii, jednak niemiecki oferent czyli tkMS odwołał się od holenderskiego wyboru i oczekiwane jest niebawem postępowanie sądowe.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS