Reklama

Siły zbrojne

Trzeci Husarz w powietrzu

Pierwszy polski F-35 w trakcie uroczystej prezentacji
Pierwszy polski F-35 w trakcie uroczystej prezentacji
Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl

Trzecia z 32 maszyn F-35, jakie kupiliśmy wzbiła się w powietrze. Tym razem na teksańskim niebie zaprezentował się Husarz z numerem 3503.

F-35A będzie najnowszym i najdroższym myśliwcem w polskiej flocie. Jednocześnie jest to pierwsza maszyna piątej generacji w naszym arsenale narodowym. Pierwszy lot testowy 3503 odbył się w bazie lotniczej w Fort Worth w Teksasie obok zakładów koncernu Lockheed Martin. Zgodnie z zapowiedziami, w grudniu polscy piloci mają rozpocząć szkolenia na tym egzemplarzu Husarza w bazie lotniczej Ebbing w Arkansas.

Reklama

Do Polski pierwsze F-35A trafią w 2026 r., najpierw do bazy w Łasku, a w 2027 r. do bazy w Świdwinie.

Czytaj też

Reklama

Macron w Polsce, ukraińskie drony, upadek Syrii – Defence24Week 103

Komentarze (10)

  1. bmc3i

    Podstawową różniecą pomiedzy Su-57 a F-35 jest to, że podczas gdy oba samoloty weszly do produkcji seryjnej w tym samym czasie, F-35 wyprodukowano ponad 1000, a Su-57 20.

    1. Immortan Joe

      Widzę, że ten Su-57 jest odpowiedzią i rozwiązaniem na wasze bolączki związane z programem F-35. Zawsze pisałęm, że brać F-15EX a nie tego nieudanego F-35, skoro te ruskie to takie złomy.

    2. radziomb

      weżmiemy Eurofightera raczej , oni proponują Polsce 50% offset . F15 EX nie ma nikt w Europie, jak ko naprawiać, serwisować jak nam ruscy zbombarduja bazy? Inaczej F15 i Eurofighter gdzie niemcy, włochy itp mają serwis, części, amunicje. A żeby nawet zatankować taki samolot musisz mieć specjalne uprawniania i certyfikaty.

    3. Davien3

      @Joe to bierzcie choc z tego co wiem Rosji nikt nie sprzeda nawet śrubki z F-15EX:)

  2. Książę niosący na plecach białego konia

    Jak wygląda plan połączenia ogromnych funduszy Seulu i najlepszej warszawskiej technologii, aby zbudować fabrykę kai w Warszawie, wyprodukować Fa50/KF21, ulepszyć go do 6. generacji i wyeksportować do Warszawy, Helsinek, Oslo, Kieu, Tajpej i Manili? Jak leci?

  3. kurczak

    Która z tych maszyn spełnia warunki kontraktu? Przypomnę że my za samoloty w określonej konfiguracji zapłaciliśmy z góry. Ponowie pytanie , która z tych maszyn jest konfiguracji za jaka zapłaciliśmy?

    1. Immortan Joe

      Ta konfiguracja jeszcze nie istnieje.

    2. Davien3

      Przecież Rosja nie zamawiała F-35 i za nie nie płaciła więc czemu zmyslasz?

    3. Davien3

      @Joe nie istnieje to docelowy Su-57 i nigdy nie powstanie bo Rosja nie ma już dostępu do technologii z zachodu.

  4. Weneda 1977

    Kiedy ta umowa na następne dwie eskadry,? Czas ucieka a czas na realizację zamówienia się wydłuża.Mon podał w lipcu, że do końca sierpnia będzie wybrany samolot a tu dalej nic.

    1. Rusmongol

      Zakup kolejnych samolotów nic nam nie daje. Żeby było to decydujące to musiał byś mieć dodatkowo z 200 maszyn. Nierealne. Dla nas priorytet to OPL i siły lądowe, artyleria. A samoloty to pierwsza linia wsparcia z NATO.

    2. Takijeden

      @Rusmongol Nie zgadzam się. Nawet 32 dodatkowe maszyny tej klasy zrobią bardzo dużą różnicę.

    3. szczebelek

      Lepsze, bo własne 32 myśliwce więcej niż kilkaset u zachodnich sojuszników 🤣

  5. Buczacza

    Jakby to opisał kurczak joe. To nie lot...a mig 31 jest lepszy...

    1. Wania

      Oni twierdzą, że nawet mig-21 jest lepszy. Takie śmieszki...

    2. Immortan Joe

      A masz możre coś merytorycznego do powiedzenia oprócz tych typowych dla ciebie personalnych ataków? Przeciez różnice między F-35 a Su-57 zostały ci juz bardzo dokładnie objasnione, więc powinieneś coś wiedzieć o temacie.

    3. Immortan Joe

      wania, gdzie ja tak twierdziłem Udowodnij i zacytuj.

  6. Bellcross

    Dobry zakup szkoda tylko, że nie był kupiony w opcji na większą ilość.

  7. radziomb

    ciekawe czy Pan Kosiniak nie chce już skasowac tego programu i rozdac te pieniądze rolnikom co opisywał defence.24 pare lat temu

    1. Chyżwar

      A wiesz ty co się dzieje jeżeli zrywa się taki kontrakt z USA? Otóż na szczęście obrywa się tak dużą karę umowną, że buty od niej z nóg spadają.

    2. GB

      Chyżwar, Macierewicz zupełnie się takimi "drobiazgami" jak kary umowne nie przejmował tylko zerwał umowę na Caracale. Co tam kary umowne, to nie on płacił tylko Polska, czyli my podatnicy.

    3. radziomb

      Chyżwar: chodzi mi o to , że Pan Kosiniak nie chciał podpisac wogóle tego kontraktu. sprawdz stare artykuły. On nie chciał w ogóle kupować F35 .

  8. C_P_J

    Gwoli scisłości - F-35 samolotem 5 generacji nie jest i nie będzie - chyba że z definicji 5 generacji usuniemy wymóg posiadania zdolności do wykonywania długotrwałych lotów naddźwiękowych bez użycia dopalacza

    1. Immortan Joe

      Masz absolutna rację. O Supercruse w F-35 to juz nikt nawet nie wspomina.

    2. Chyżwar

      @Immortan Joe No popatrz. A mimo tego wszyscy go chcą.

    3. Immortan Joe

      Chyżwar, a co to ma do rzeczy? Stwierdzony został po prostu fakt, że F-35 nie posiada zdolności do wykonywania długotrwałych lotów naddźwiękowych bez użycia dopalacza.

  9. PL

    To jest Harpia nie Husarz (Husaria nie latała).

    1. bmc3i

      Harpia to program zbrojeniowy a nie samolot. Tak samo jak Wisła to nie Patriot, a Narew to nie system CAMM

    2. Chyżwar

      Nazwę tego samolotu wzięli od ważki "anax imperator". Mnie ona nie leży, ale konkurs był i ludziska wybrali.

    3. PL

      Harpia to ptak (czyli lata), duży, piękny i drapieżny. Husarz do samolotu pasuje jak latanie do Hindusa na słoniu, może nazwijmy czołgi z programu Wilk "gołębiami". Zakup F35 od początku zwano Harpią. Harpia która jest Husarzem hmm.

  10. bmc3i

    Kazdy opuszczajacy Plant 4 F-35 odbywa dwa loty testowe. W pierwszym locie pilot testowy odbywa relatywnie krótki lot nowym samolotem na wysokości 15 000 stóp (4572 metry), z której możliwy jest powrót na lotnisko lotem ślizgowym w razie awarii silnika. W drugim etapie przeprowadzane są testy samolotu z pełnym obciążeniem. Podczas trwającego 1 godzinę i 45 minut lotu na wysokości 35 000 do 40 000 stóp (10 500 do 12 200 metrów) samolot poddawany jest serii manewrów z maksymalnymi dopuszczalnymi przeciążeniami i często z prędkościami supersonicznymi

    1. Paweł Broda

      dziękuję za ciekawą informację

Reklama