Reklama

Siły zbrojne

Transportery inżynieryjne dla wojska. Ponowne rozpoczęcie postępowania

Fot. chor. Rafał Mniedło/11LDKPanc
Fot. chor. Rafał Mniedło/11LDKPanc

Inspektorat Uzbrojenia zaprosił zainteresowane podmioty do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na realizację Określeń Założeń do Projektowania pracy rozwojowej pod tytułem „Kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego KTWI” kryptonim Jodła-KTI. Postępowanie zostało rozpoczęte ponownie, gdyż w poprzedniej procedurze, realizowanej od listopada 2015 roku nie udało się wyłonić ofert spełniających wymogi.

Jak wskazano w ogłoszeniu o zamówieniu, przedmiotem jest usługa dotycząca realizacji etapu Określenie Założeń do Projektowania pracy rozwojowej pod tytułem "Kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego KTWI" kryptonim Jodła-KTI. W ramach etapu należy opracować projekt koncepcyjny wyrobu (korzystając z wstępnych założeń taktyczno-technicznych na kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego), analizę techniczno-ekonomiczną oraz projekt założeń taktyczno-technicznych transportera. Termin wykonania zamówienia określono na 31 października 2016 r.

Jest to już kolejne podejście do realizacji omawianego etapu pracy rozwojowej na kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego. Jak poinformowała Defence24.pl rzecznik IU Małgorzata Ossolińska, w poprzedniej procedurze, wszczętej w listopadzie 2015 roku nie udało się wyłonić ofert spełniających wymogi.

Postępowanie na realizację etapu OZP pracy rozwojowej pt.: "Kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego KTWI" kryptonim JODŁA-KTI zostało wszczęte w trybie zamówienia otwartego w dniu 26.11.2015 r. W terminie określonym w Ogłoszeniu o zamówieniu, Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia złożyło dwóch wykonawców AMZ Kutno S.A. oraz Konsorcjum w składzie: ROSOMAK S.A., Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia oraz KenBIT Koening i Wspólnicy Sp. J. Konsorcjum reprezentowane przez ROSOMAK S.A. zostało wykluczone ponieważ nie wykazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W terminie składania ofert wykonawca AMZ Kutno S.A. złożył ofertę, która została odrzucona, co w konsekwencji doprowadziło do unieważnienia postępowania. Ponowne wszczęcie postępowania o udzielenia Zamówienia na realizację przedmiotowej pracy w dniu 15.03.2016 r. podyktowane było koniecznością pozyskania KTWI w celu umożliwienia realizacji, przez pododdziały saperów, zadań wsparcia inż. na współczesnym polu walki.

ppłk Małgorzata Ossolińska Inspektorat Uzbrojenia

Zamawiający nie ogranicza liczby wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert ostatecznych, a jako jedyne kryterium oceny ofert określa cenę. Termin składania wniosków upływa w dniu 25 marca 2016 r.

KTWI będzie służył do przewożenia drużyny saperów, ma być zdolny do wykonywania zadań w dzień i w nocy, w dowolnych warunkach atmosferycznych. Przewożeni saperzy mają zapewniać poprawę mobilności wojsk własnych, osłabiać zdolności przemieszczania się przeciwnika, zwiększać zdolność przetrwania wojsk własnych.

KTWI ma mieć możliwość prowadzenia obserwacji, budowy i niszczenia zapór inżynieryjnych, budowy fortyfikacji i umocnień oraz zapór minowych, przygotowywania dróg dowozu i ewakuacji, urządzania lądowisk. Krótko mówiąc, transporter KTWI ma zapewniać możliwość skutecznego działania drużynie saperów wykonujących swoje obowiązki w polu. W ramach tych działań jego załoga będzie blisko współpracować z transporterem KTRI.

Obecnie rolę pojazdów tego typu pełnią wozy oparte o podwozia MT-LB, uznawane za nieprzystające do wymagań współczesnego pola walki i nieprzystosowane do współdziałania z KTO Rosomak.

Czytaj też: Kiedy powstanie kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego dla Wojska Polskiego?

Wymagania taktyczno-techniczne dotyczące transportera KTWI podano we wstępnych wymaganiach opracowanych dla potrzeb dialogu technicznego i dopracowano w ramach rozmów, w których udział wzięli przedstawiciele Rosomak S.A. oraz AMZ Kutno Sp. z o.o.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. ito

    Ma wozić drużynę i wypełniać zadania MID, a to wszystko na podwoziu kołowym, najlepiej rośka? Ciekawy pomysł, nie powiem.

  2. 45

    Może ktoś by napisał dlaczego mbtl nie przystaje a Rosomak przystaje.Wg mnie Rosomak to pomyłka.Waga czołgu odporność minimalna i sylwetka stodoły.I na koniec co z pływaniem.Mamy co 40km rzekę.I Rosomak po dnie.?Leopard na zachód od Wisły,Rosomak też.Czym będziemy bronili tzw ściany wschodniej?Modlitwą?

    1. asd

      Silną artylerią, panie naburmuszony. Artylerią składającą się z artylerii rakietowej (BM-21 GRAD, WR-40 LANGUSTA) i lufowej (AHS GOŹDZIK, AHS KRAB,nowe działa ciągnione-trwa dialog techniczny).

  3. gość

    Niewydarzony Hipopotam już czeka w kolejce, a jeszcze tylko pięć lat dialogów technicznych później kolejne pięć prób i testów kolejne pięć na uzyskanie niezbędnych certyfikatów i aprobatę MON-u. Tak to niestety wygląda u nas. W takim tempie to my naszą armię zmodernizujemy za jakieś 50 lat.

  4. Zibi

    Ci BIUROKRACI są największym złem. W ostatnich latach dano im ogromne uprawnienia jakich nigdy nie mieli. Sami analizują rynek, opracowują i zatwierdzają WZTT, sami prowadzą procedury zakupowe, zawierają umowy na dostaw SpW i sami je odbierają - CHORE i niezwykle sprzyjające korupcji !!! Jaki jest tego rezultat - wojsko latami nie może otrzymać nawet najbardziej potrzebnego SpW, a jeżeli otrzymuje to tylko od tzw. swoich firm bądż firemek, najczęściej teczkowych lub mieszkaniowych. Wiele z nich ułomnie realizuje bądż nie wykonuje umów, ale im uchodzi to płazem i mogą bez problemów uczestniczyć w kolejnych procedurach, w których znów są faworytami, bo BIUROKRACI udają, że mają amnezję. Ciekawe czy w swoim domu by tak dokonywali zakupów?

  5. GI

    Widać, że IU jest niereformowalny. Program JODŁA-KTI będzie realizowany jak RAK itd. Zamiast zamówić po prototypie u dwóch zainteresowanych i niech dane techniczne i inne argumenty merytoryczne przesądzą o zwycięstwie jednego z nich, to będziemy mieli przetarg, później unieważnienie jego, dalej dialog techniczny. I na koniec zero rezultatu.

  6. Kamil

    Podczas przetargów ważną kwestią powinno być także unifikowanie podwozia jak i reszty komponentów. I tak mamy masę podwozi gąsienicowych i kołowych a to utrudnia logistykę. Co da sie osadzić na Rosomaku, K9, Jelczu oraz Żubrze to powinniśmy wdrożyć/zamienić. I tak dojdzie nam jeszcze jedno podwozie do BWP i z czasem pewnie jeszcze jedno do czołgu.

    1. Realista33

      pełna zgoda. ile się da to osadzać na Rosomakach i K9

    2. Jakub

      Przetarg??? "udziału w postępowaniu na realizację Określeń Założeń do Projektowania pracy rozwojowej". Tak się dzieję jak ktoś z "Trepa" chce zrobić menedżera, analityka, inżyniera-konstruktora itp. Na Boga, czy zatrudnienie specjalistów na kontrakt to dla naszej armii jest ponad siły? No ale jak się narobiło etatów dla "plecaków" to po namyśle może być problem, bo jak to inaczej wytłumaczyć?

  7. Bruno

    DO BÓLU ZBIUROKRATYZOWANE PRACE B+R+W TO JEDYNIE NIEWYPAŁ I M.IN. PRACA DLA BIUROKRATÓW ORAZ MARNOTRAWSTWO ŚRODKÓW I CZASU. CZY TEGO TYPU OBIEKTÓW ITP. NIE POWINNO SIĘ POZYSKIWAĆ SPRAWNIEJ I SKUTECZNIEJ BEZ BIUROKRATÓW I ICH "INSTYTUTÓW", ZWŁASZCZA W DOBIE TAK ISTOTNYCH ZAGROŻEŃ. NADTO BIUROKRACI ZNÓW CENĘ OKREŚLAJĄ JAKO GŁÓWNE KRYTERIUM WYBORU WYKONAWCY NA SpW. NIE LICZY SIĘ DLA NICH SPRAWDZONY POTENCJAŁ, KOMPETENCJE PRZEMYSŁOWE ITP. TO PACHNIE ZNÓW NIEPOWODZENIEM I KOLEJNĄ DROGĄ DO NIKĄD !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reklama