Reklama

Siły zbrojne

Transporter Patria AMV oferowany Australii

Zmodyfikowane transportery Patria AMV są produkowane na licencji w Polsce pod nazwą KTO Rosomak i znajdują się na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP. Fot. MON/Wikimedia Commons.
Zmodyfikowane transportery Patria AMV są produkowane na licencji w Polsce pod nazwą KTO Rosomak i znajdują się na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP. Fot. MON/Wikimedia Commons.

BAE Systems oraz Patria wspólnie oferują Australii kołowe transportery opancerzone AMV 8x8 w ramach programu modernizacji sił zbrojnych Land 400.

Siły zbrojne Australii poszukują obecnie bojowego wozu rozpoznawczego, w ramach drugiego etapu programu Land 400. Koncerny BAE Systems oraz Patria zamierzają dostosować wóz AMV 8x8 do wymogów australijskiej armii, dotyczących pojazdu rozpoznawczego. Głównym wykonawcą ewentualnego kontraktu będzie BAE Systems.

Szczegółowa oferta dla Australii zostanie ujawniona po opracowaniu pakietu modyfikacji transportera AMV, w celu stworzenia na jego podstawie nowego bojowego wozu rozpoznawczego. Przedstawiciele BAE Systems podkreślili przy tym, że transporter AMV to modułowa platforma, charakteryzująca się bardzo dobrą mobilnością i wysoką ładownością. Zwrócono uwagę, że wozy AMV są sprawdzone w warunkach bojowych, a fińska spółka Patria wykazywała się wcześniej zdolnością do transferu technologii do użytkowników końcowych maszyn tego typu.

Zmodyfikowane transportery AMV w układzie 8x8 są produkowane na licencji w Polsce pod nazwą KTO Rosomak i znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Były one używane operacyjnie przez Wojsko Polskie w Afganistanie i w Czadzie. Wozy AMV znajdują się także na uzbrojeniu armii Słowenii, Finlandii, Szwecji i Chorwacji. Zmodyfikowana odmiana maszyn tego typu, pod nazwą Badger będzie również stanowić wyposażenie sił zbrojnych Republiki Południowej Afryki. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Wojmił

    Uprzedzając głupie komentarze nt eksportu Rosomaka: umowa licencyjna z Patrią zabrania nam oferowania tych pojazdów na eksport - z nielicznymi wyjątkami (ale nie do Australii, USA etc). Tak to jest, gdy się samemu niczego nie tworzy tylko jest się zmuszonym kupować sprzęt albo licencję na niego.. Polska co najwyżej może do Australii wyeksportować kapłanów albo kobiety i tanią siłę roboczą... no może trochę jabłek też...

    1. totenkopf

      no właśnie,no i nie wiem po co Finowie wchodzili w spółkę z brytolami, sami mniej zarobią

    2. drągal

      może lepiej wyeksportujmy tam starych ubeków i ich bolszewickie pomioty.

  2. rapid

    Powinniśmy jak najwięcej produkować na licencji, to może nasz postsowiecki przemysł zbrojeniowy, w końcu był rentowny i w miarę nowoczesny.

    1. Samotny Tropiciel

      Dokładnie. Mocno wątpię żeby nasza zbrojeniówka sama mogła zaoferować naszej armii nowoczesny sprzęt (poza jakimiś nielicznymi wyjątkami). Najlepsze co w tej chwili możemy chyba zrobić to produkcja na licencji. Kupowanie za granicą wyposażenia powinno zostać ograniczone do zbędnego minimum.

  3. Riddler

    Tak w ogóle, to jak sprawuje się Rosomak w Afganistanie? Jak oceniają go żołnierze?

    1. Wojmił

      sprawuje się tak świetnie, że durnym katolo-prawicowcom pisowcom i peowcom, którzy w 2006 roku chcieli ten program zniszczyć oko zbielało a chwalą go wszyscy tak, że nawet amerykanie wzięli AMV na bardzo poważne i zaawansowane testy i nie wiadomo, czy coś z tego nie wyniknie....

  4. kondi_bombi

    Ciekawe, jak z wymogiem pływalności :)

    1. edd

      Wiesz co tam się dzieje w czasie deszczów?

  5. Lucek

    Do wszystkich w gorącej wodzie kąpanych Polska w pare lat nie wyjdzie z sowieckiego grajdołaka i potrzebuje jeszcze setek takich umów jak z Patrią i innymi nowoczesnymi firmami zbrojeniowymi aby przestawić nasz przemysł zbrojeniowy na nowoczesne tory i za pare-paręnascie lat samemu projektować i produkować a potem eksportować nowoczesną broń.

  6. podbipieta

    Po nowej umowie z Patrią to chyba weszlibyśmy w produkcję jakichś podzespołów.Zrobić deal z BAE za podwozie Haglundsa dla PL O1 czy bwp a .I wilk syty i owca cała.Tak samo MSBS za francuskie OPL. może nie te same pieniądze ale jakiś zysk zawsze no i promocja.

Reklama