Reklama
  • Wiadomości

T129 ATAK w Warszawie. Drugi przystanek na „Roadshow” w drodze do Kielc

Śmigłowiec T129 ATAK został zaprezentowany na warszawskim lotnisku Babice. Demonstracja była jednym z etapów trwającego „T129 ATAK Poland Roadshow”. Turecki wiropłat, proponowany jako następca Mi-24 w ramach programu Kruk będzie również prezentowany na targach MSPO 2015 w Kielcach w dniach 1-4 września 2015 roku. 

  • Fot. Wikipedia/Jürgen z Sandesneben
    Fot. Wikipedia/Jürgen z Sandesneben

Piątkowy pokaz T-129 odbył się w ramach trwającego „T129 ATAK Poland Roadshow”. Maszyna jest proponowana Siłom Zbrojnym w ramach programu Kruk. Celem tego postępowania jest wyłonienie następców śmigłowców Mi-24. Ostatnim etapem trasy tureckiego helikoptera będzie jego udział w wystawie statycznej podczas MSPO 2015 w Kielcach w dniach 1-4 września 2015 roku. 

Turcy przysłali do Polski szósty prototyp helikoptera T129 ATAK będący własnością producenta Turkish Aerospace Industries, Inc. Śmigłowiec pomalowany jest w jednokolorowy, w całości czarny kamuflaż. Maszyna wykorzystywana jest w programach rozwojowych i testach. Podczas „Roadshow” w Polsce przekazano informacje związane z planowaną polonizacją śmigłowca, w razie wyboru tej konstrukcji przez nasz kraj w programie „Kruk”. W tym procesie miałyby brać udział polskie firmy: Mesko, Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne, z którymi zostały już podpisane stosowne umowy oraz inne podmioty, z którymi stosowne umowy mają zostać podpisane podczas MSPO.

T129 kokpit jędrzej

Polsce proponowany jest helikopter w wielozadaniowej wersji T129B, dostosowanej do przenoszenia kierowanych środków rażenia. Podstawowym uzbrojeniem przeciwpancernym tej maszyny są rakiety Mizrak-U (UMTAS), o zasięgu od 500 do 8000 m. W zależności od wariantu, pociski mogą być naprowadzane półaktywnie laserowo bądź pasywnie termowizyjnie (z możliwością dwukierunkowego przekazywania danych w trakcie lotu). Przedstawiciele TAI nie widzą jednak przeszkód w zintegrowaniu ich śmigłowca z innymi typami rakiet jak AGM-114 Hellfire II czy Spike.

Oprócz tego maszyna przenosi także pociski niekierowane 70 mm zamontowane w 19-lufowej wyrzutni, kierowane laserem rakiety Rokestan Cirit, pociski powietrze-powietrze Stinger oraz zamontowane na stałe trójlufowe działko 20 mm typu M197. Na licencji w Turcji produkowane są napędzające T129 amerykańskie silniki LHTEC CTS800-4A o mocy 1361 KM każdy. Śmigłowiec wyposażono też w nowy pięcioramienny wirnik główny.

Śmigłowce T129 obecnie wchodzą do służby w Tureckich Wojskach Lądowych, które mają na stanie 9 sztuk w podstawowej wersji T129A. Oprócz nich do tureckiej armii ma trafić łącznie co najmniej 50 maszyn w wariancie T129B. Wiropłaty w wersji T129A zdążyły już wziąć udział w działaniach zbrojnych przeciwko bojownikom Partii Pracujących Kurdystanu.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama