- Wiadomości
Szwedzi zamawiają setki transporterów opancerzonych
Fińska firma Patria podpisała umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych FMV (Försvarets materielverk) na dostawę 321 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 (lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300). Wartość zawartego kontraktu wyniosła około 470 mln euro.

Autor. Patria Group/X
Szwecja dotychczas zamówiła 20 egzemplarzy wspomnianych transporterów Pansarterrängbil 300 w wersji przedseryjnej, których dostawy rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku. Zakup kolejnych 321 pojazdów w docelowej konfiguracji oznacza wypełnienie dotychczas określonych potrzeb na tego typu wozy przez szwedzką armię. Przy okazji jest to jeden z największych w historii Patrii kontraktów podpisanych ze Szwecją, co jeszcze bardziej pogłębia relacje dwustronne obu państw. Pozyskiwane pojazdy będą dostarczane w wersji klasycznego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i kontroli oraz ewakuacji medycznej.
Szwecja jest dla nas coraz ważniejszym rynkiem i cieszymy się, że możemy wspierać Szwedzkie Siły Zbrojne w momencie ich znacznego rozwoju. Jesteśmy pewni, że uda nam się zrealizować dostawy tak szybko, jak to miało miejsce wcześniej. Pojazd Pansarterrängbil 300 to doskonały przykład fińsko-szwedzkiej współpracy, ponieważ pojazd od początku był projektowany do warunków nordyckich, a szwedzcy dostawcy włożyli w niego znaczną wartość, np. silnik i stal, z której wykonany jest pancerz.
Starszy wiceprezes ds. sprzedaży w obszarze nordyckim Mats Warstedt
News from Sweden! 🇸🇪 Patria has signed a contract with the Swedish Defence Procurement Agency to deliver 321 six-wheeled armoured vehicles, as part of joint European CAVS programme. These state-of-the-art vehicles offer the latest technology and protection for up to 12 crew… pic.twitter.com/3XAb36RJF2
— Patria Group (@group_patria) March 20, 2024
Zakup przez Sztokholm Patrii 6x6 jest efektem uczestnictwa jej w programie Common Armoured Vehicle System (CAVS) dotyczącym wspólnego pozyskiwania przez kraje członkowskie (Finlandia, Łotwa, Niemcy, Szwecja) kołowych transporterów opancerzonych (KTO). Oprócz tego państwa uczestniczące biorą udział we wspólnych badaniach i rozwoju tego typu konstrukcji. Dla fińskiej firmy kontrakt ten oznacza kolejny sukces w ostatnim czasie, po tym, jak na początku roku Finlandia zdecydowała się na dokupienie kolejnych 40 KTO XA-300 (Patria 6x6) zwiększając ich flotę do 131 tego typu wozów.
Zobacz też
Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżenie kosztów eksploatacji, jak i produkcji nowego pojazdu. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.
Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).
Zobacz też

Autor. Försvarsmakten
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu