Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fiński transporter opancerzony dla Bundeswehry?

Patria 6x6.
Patria 6x6.
Autor. Patria Group/X

Fińskie przedsiębiorstwo Patria Group poinformowało o zawiązaniu współpracy przemysłowej z firmami DSL oraz FFG w celu zaoferowania niemieckiej armii swojego kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6. Pojazdy te miałyby zastąpić część dotychczas używanych wozów TPz 1 Fuchs.

Zawiązana współpraca ma zwiększyć atrakcyjność fińskiej konstrukcji dla niemieckiej armii, która obecnie poszukuje następcy dla obecnie używanych kołowych transporterów opancerzonych TPz 1 Fuchs, których obecnie Niemcy mają posiadać w linii blisko 700 sztuk. Zamówienie to miałoby uzupełnić pozyskiwane dotychczas cięższe Boxery. Berlin od kwietnia 2022 roku uczestniczy w europejskim programie CAVS, w ramach którego kraje członkowskie pozyskują KTO Patria 6x6 (Łotwa, Finlandia, Szwecja), wchodząc w miejsce Estonii, która zdecydowała na pozyskanie tureckich wozów ARMA 6x6. Dzięki podpisanemu porozumieniu po zakupieniu wspomnianych pojazdów niemiecki przemysł pozyskałby nie tylko możliwość ich serwisu, wsparcia eksploatacji na lata, ale także przynajmniej częściowej (jak nie większościowej) produkcji. Niewykluczone, że z czasem do tej koalicji przemysłowej mogłyby dołączyć kolejne podmioty.

Reklama

Według prognoz zakup następcy TPz 1 Fuchs oznacza pozyskanie przez niemiecką armię kilkuset pojazdów (w przypadku rozbudowy struktur i chęci większego nasycenia sprzętem tych obecnych mówi się nawet o około 1000 wozach), które będą go stopniowo zastępować. Zważywszy na to, że obecnie trwa postępowania mające poskutkować wyborem następcy wozów rozpoznawczych Fennek, gdzie także udział bierze Patria 6x6. Liczba tego typu pojazdów w niemieckiej armii może spokojnie przekroczyć 1000 egzemplarzy. Udział niemieckiego przemysłu, z racji na zawiązaną współpracę, będzie tym samym znaczny w całym przedsięwzięciu. Obok Patrii 6x6 niemiecka armia, jako następcę Fuchsa rozważa austriackie Pandury EVO oraz… ulepszonego Fuchsa 1A9.

Reklama
Cieszymy się, że możemy rozpocząć wyjątkowe partnerstwo, które zapewni Niemcom ogromną wartość dodaną. Oferujemy dostosowanie do potrzeb Niemiec opłacalnej, w pełni rozwiniętej, gotowej platformy – Patria 6x6 – która jest już w produkcji, używanej przez kraje partnerskie NATO i będzie produkowana lokalnie w Niemczech, aby spełnić wysokie wymagania i standardy techniczne Bundeswehry.
Hugo Vanbockryck, starszy wiceprezes ds. europejskiego obszaru rynkowego Patrii.

Czytaj też

Patria 6x6 to fiński transporter opancerzony w układzie 6x6 zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżając koszty funkcjonowania, jak i produkcji nowego pojazdu. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania AB DC 09 o mocy 400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

XA-300.
XA-300.
Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. szczebelek

    A kiedy u nas pojawi się transporter 6x6?

    1. Wuc Naczelny

      Jak Rosomak wjedzie na minę.

  2. trantitla

    Zamówią 1000 sztuk. Każą sobie udzielić licencji na produkcję. Odbiorą kilka i wsytrzymają dostawy. Zapoznają się z konstrukcją. Następnie uruchomią produkcję swojego odpowiednika z mocniejszym silnikiem i opancerzeniem . Rosja przećwiczyła to już na Iveco z Tigrem.

    1. LOUT

      Tak, takie rzeczy to może w Chinach, innej Azji czy wspomnianej Rosji są możliwe! Pomijając ten fakt to Niemcy sami doskonale potrafią taki pojazd zrobić i RM produkuje od bardzo dawna(Patria nawet jeszcze nie śniłą o takich pojazdach) np. Fuchsa, ale sprawa rozbija się o koszty. MON Niemiec ma powoli dość odgrywania "dobrego wujka" i płacenia 2-3 razy cen rynkowych za niemieckie produkty i szuka tańszych ofert. Ta Patria 6x6 kosztuje tak śmieszne pieniadze w porównaniu z Fuchsem czy nawet Pandurem, że nie sposób jej pominąc planując zakup 600 do 1000 prostych pojazdów i zaoszczędzić przy tym miliardy €! Bundeswehra potrzebuje pomocniczego i taniego KTO, bo pierwsze skrzypce odgrywa potężny(ale b.drogi) Boxer, więc zakupią pewnie wiecej pojazdów niż wszyscy inni użytkownicy Patrii 6x6 razem wzięci.

    2. Essex

      Tak tak....za to u nas po zrobieniu wydmuszki z Rodomaka i wyprodukowaniu 600 transporterow nie potrafimy ztobic wlasnego....no potega!

    3. Chyżwar

      @Essex Masz rację. Chcieliście skopiować Rosomaka i wyszedł wam Bumierang. Czyli taki Rodomak, który zapala się podczas jazdy na defiladzie.

  3. xdx

    Następca czyli Fuchs 2 już jest produkowany na export. Do wymiany jest najstarszych wersji 830 , reszta Fuchs jest modernizowana i to będzie jeszcze parę lat trwało. Partia wpierw negocjowała z Reńskimi tylko się nie dogadali. Zamówione są w Parti do testów za 25mln. Chodzą słuchy że Partia ma najwięcej plusów w przetargu, jak będzie to się zobaczy bo już w Bundestagu były zapytania czemu nie u swoich rząd zamawia. Ah oprócz tego jeszcze pod uwagę brany jest Austriacki PANDUR. Tak dla info - najstarsze Fuchsy mają 40 lat, bundeswehr kupiła ich łącznie 1400

Reklama