Reklama
  • Wiadomości

Fiński transporter opancerzony dla Bundeswehry?

Fińskie przedsiębiorstwo Patria Group poinformowało o zawiązaniu współpracy przemysłowej z firmami DSL oraz FFG w celu zaoferowania niemieckiej armii swojego kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6. Pojazdy te miałyby zastąpić część dotychczas używanych wozów TPz 1 Fuchs.

Patria 6x6.
Patria 6x6.
Autor. Patria Group/X

Zawiązana współpraca ma zwiększyć atrakcyjność fińskiej konstrukcji dla niemieckiej armii, która obecnie poszukuje następcy dla obecnie używanych kołowych transporterów opancerzonych TPz 1 Fuchs, których obecnie Niemcy mają posiadać w linii blisko 700 sztuk. Zamówienie to miałoby uzupełnić pozyskiwane dotychczas cięższe Boxery. Berlin od kwietnia 2022 roku uczestniczy w europejskim programie CAVS, w ramach którego kraje członkowskie pozyskują KTO Patria 6x6 (Łotwa, Finlandia, Szwecja), wchodząc w miejsce Estonii, która zdecydowała na pozyskanie tureckich wozów ARMA 6x6. Dzięki podpisanemu porozumieniu po zakupieniu wspomnianych pojazdów niemiecki przemysł pozyskałby nie tylko możliwość ich serwisu, wsparcia eksploatacji na lata, ale także przynajmniej częściowej (jak nie większościowej) produkcji. Niewykluczone, że z czasem do tej koalicji przemysłowej mogłyby dołączyć kolejne podmioty.

Reklama

Według prognoz zakup następcy TPz 1 Fuchs oznacza pozyskanie przez niemiecką armię kilkuset pojazdów (w przypadku rozbudowy struktur i chęci większego nasycenia sprzętem tych obecnych mówi się nawet o około 1000 wozach), które będą go stopniowo zastępować. Zważywszy na to, że obecnie trwa postępowania mające poskutkować wyborem następcy wozów rozpoznawczych Fennek, gdzie także udział bierze Patria 6x6. Liczba tego typu pojazdów w niemieckiej armii może spokojnie przekroczyć 1000 egzemplarzy. Udział niemieckiego przemysłu, z racji na zawiązaną współpracę, będzie tym samym znaczny w całym przedsięwzięciu. Obok Patrii 6x6 niemiecka armia, jako następcę Fuchsa rozważa austriackie Pandury EVO oraz… ulepszonego Fuchsa 1A9.

Reklama
Cieszymy się, że możemy rozpocząć wyjątkowe partnerstwo, które zapewni Niemcom ogromną wartość dodaną. Oferujemy dostosowanie do potrzeb Niemiec opłacalnej, w pełni rozwiniętej, gotowej platformy – Patria 6x6 – która jest już w produkcji, używanej przez kraje partnerskie NATO i będzie produkowana lokalnie w Niemczech, aby spełnić wysokie wymagania i standardy techniczne Bundeswehry.
Hugo Vanbockryck, starszy wiceprezes ds. europejskiego obszaru rynkowego Patrii.

Zobacz też

Patria 6x6 to fiński transporter opancerzony w układzie 6x6 zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżając koszty funkcjonowania, jak i produkcji nowego pojazdu. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania AB DC 09 o mocy 400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Zobacz też

XA-300.
XA-300.
Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama