Reklama

Siły zbrojne

Sztab Generalny o przetargu śmigłowcowym: Niezbędna wymiana sprzętu od 2019 roku

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Rekomendacje Sztabu Generalnego były takie, aby w pierwszym etapie pozyskać 50 śmigłowców wielozadaniowych i przyspieszyć pozyskanie śmigłowca wsparcia bojowego kryptonim „Kruk” – poinformował podczas specjalnej konferencji prasowej gen. Mieczysław Gocuł, Szef Sztabu Generalnego. Potwierdził, iż tylko jedna oferta spełniła wymagania w pełnym zakresie, a dla zdolności operacyjnych Wojska Polskiego niezbędne jest wprowadzenie nowych maszyn do służby najpóźniej w 2019 roku.

Docelowo planujemy wymianę około 200 śmigłowców w kolejnych latach. (…) Dziś spotykamy się aby rozmawiać o wymianie floty śmigłowcowej jedynie do roku 2022. (…)Krytycznym punktem jest rok 2019, gdy w znacznej liczbie wyeksploatowane śmigłowce zakończą swoje resursy i wyjdą z linii. Rozważyliśmy różne scenariusze, dopasowując najbardziej optymalny wariant pozyskania śmigłowca. Choć w tym zakresie nie jest to wybór, lecz konieczność.

Uważa gen. Mieczysław Gocuł, Szef Sztabu Generalnego.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi podczas konferencji, najpilniejsza potrzeba dotyczy wymiany śmigłowców specjalnych, morskich i szturmowych. Już w 2015 rozpocznie się wychodzenie z linii, ze względu na osiągnięcie resursów, śmigłowców Mi-14PŁ, których w 2019 pozostanie jedynie połowa. Są to podstawowe wiropłaty morskie Marynarki Wojennej, wykorzystywane zarówno w misjach ZOP jak i SAR.

W tym samym roku minie też planowany okres eksploatacji śmigłowców pokładowych SH-2G Seasprite oraz morskich maszyn ratowniczych Mi-14PS i szturmowych Mi-24. Dwa lata później z linii będą wychodzić maszyny Mi-8. Najdłużej, bo do 2031 roku, możliwa jest eksploatacja najnowszych śmigłowców Mi-17, pozyskanych do misji w Afganistanie.

Sztab Generalny przeprowadził odpowiednie ekspertyzy i zaproponował tzw. „Program Śmigłowcowy” w którym zawarto (…) Rekomendacje Sztabu generalnego były takie, aby w pierwszym etapie pozyskać 50 śmigłowców wielozadaniowych i przyspieszyć pozyskanie śmigłowca wsparcia bojowego kryptonim „Kruk”.

poinformował Szef Sztabu Generalnego.

W pierwszej kolejności nowe śmigłowce wielozadaniowe mają trafić do 7 Eskadry Działań Specjalnych, której obecne maszyny Mi-17 nie w pełni spełniają wymagania stawiane tego typu śmigłowcom. Jak podkreślił gen. Gocuł, jest to szczególnie istotne w zakresie naszych zobowiązań w ramach NATO. Następnie do linii mają trafić maszyny transportowe dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.

Szef Sztabu Generalnego podkreślił, że wprowadzenie maszyn do służby wymaga nie tylko dostarczenia samych śmigłowców, ale również przeszkolenia personelu naziemnego i załóg. Dlatego według Sztabu Generalnego istotne jest szybkie podpisanie umów, zarówno dotyczących śmigłowców wielozadaniowych jak i szturmowych. Zwłaszcza w kontekście obecnego kryzysu na wschód od Polski. Wiąże się to z okresem szkolenia, który dla nowych śmigłowców oszacowano na dwa lata. Jak poinformował gen. Gocuł, około 40% wartości kontraktu na śmigłowce wielozadaniowe stanowią koszty systemu szkolenia, w tym symulatory.   

Reklama

Komentarze (63)

  1. MemyPolityczne

    Symulator chyba powinien nie być droższy od śmigłowca?

  2. dsf

    A ile w porównaniu do nas zapłaciła Brazylia za śmigłowce?

  3. MACIERENICZ

    Gdzie tu patriotyzm wypisany na sztandarach naszej Armii. Wygląda na to, że nasze wojsko jest gorzej przeżarte korupcją i pełnym "korytem". Panowie oficerowie, wstyt mi za was. Jeśli dodać jeszcze jak nas Francuzi wyd...., podczas II Wojny Światowej, to gratuluję wsparcia dla "sojusznika"

  4. Dywizjon 303

    Po raz kolejny narodowy wstyd, polska jako „mesjasz narodów” będzie dotować PKB Francji z podatków naszych i naszych dzieci!!!. Gdzie racjonalne myślenie, poszanowanie i docenienie tradycji lotniczych oraz własnego dorobku kadry inżynieryjno-technicznej. Decyzja ta dobitnie obnaża priorytety jakimi kieruje się nasz państwo w stosunku do młodzieży, nie dając im najmniejszych szansy na pracę i rozwój zainteresowań w przemyśle obronnym.

  5. POdatnik

    Jednym słowem. Francuzi dostaną od nas rekompensatę za nie dostarczone okręty dla Rosji. Teraz poczekamy na decyzję jak rekompensatę sprawić Niemcom. Pewnie kupimy okręty podwodne>

  6. maniek

    Sprawdzając stan naszych śmigłowców z http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_%C5%9Bmig%C5%82owc%C3%B3w_Wojska_Polskiego nie wiem na ile wiarygodne na stan obecny wychodzi mi że te 50 Caracali zastąpi nam część Mi-8 czyli te najstarsze i 17 Mi-14 i 4 Kaman SH-2G Super Seasprite.Ciekawi mnie zastąpienie 50 sztuk Mi 24

  7. aron

    Ile przyniosą nam zakupy śmigłowców i innych programów zależy ile uda nam się zdobyć nowej technologii aby za kilkanaście kilkadziesiąt lat móc modernizować,naprawiać,produkować bądz skonstruować jakiś nowoczesny sprzęt.

  8. Mariusz

    po przejrzeniu /na spokojnie/ jeszcze raz podstawowych dostępnych informacji: 1/ Caracal sam w sobie to jest nawet sensowny dobry śmigłowiec 2/ rzetelnie nie da się natomiast zrozumieć jak można w tego typu przetargu wybierać a jeszcze bardziej do niego zgłosić tak różne helikoptery jak Caracal i np. AW139 to to samo co zastanawiać się czy przeciętna rodzina bardziej potrzebuje Alfa Romeo Gulietta mały 4 osobowy kompakt czy może 7 osobowego Citroena Picasso 3/ dla zwolenników NH90: pomysł /super/ ale biorąc koszty pod uwagę za takie same pieniądze można kupić może połowę maszyn maks 30 w tym wypadku, ciekawe czy wg. wojska to jest świetny pomysł kupić najdroższy chyba istniejący śmigłowiec (najdroższy w zakupie, najdroższy w utrzymaniu, zabiera 20 osób) 4/ NAJWAŻNIEJSZE: ferwor polemik skutecznie odwraca jedynie uwagę od meritum - ktoś zapomniał zapytać panów Mroczka i Siemoniaka na co wydajemy 13mld zł skoro Brazylia za dokładnie tyle samo 50 helikopterów zapłaciła 1,847,354,117 Eur (sic?!) może właściwa komisja parlamentarna niech się tym zajmie albo jakiś rozsądny prezydent

  9. matematyk

    ktoś chyba ma nas za kompletnych ignorantów ... miał być zakup 70 śmigłowców za 8 mld ... !!!- Aby ułatwić sfinansowanie zamówienia na ok. 30 szturmowych maszyn – to wydatek rzędu 4,5 mld zł ??? kupujemy 50 za 13 mld ... – panów z MON-u proponuję posłać na podstawowy kurs z liczenia ... bo znając dotychczasowe sukcesy w zawieraniu kontraktów to kupią 20 sztuk za 7 mld ...- co będzie oczywiscie poparte koniecznością operacyjną ... i objęte tajemnicą ... handlową i wojskową ... radziłbym tylko sprawdzić jakimi "czasomierzami" będą szpanować na pierwszych stronach tabloidów nasi "zamawiacze" ...

  10. starszy technik

    Kupiliśmy tyle samo śmigłowców co Brazylia - też 50 szt. Montownia - linia montażowa fabryki będzie taka sama . Serwis , naprawy i remonty w zakładzie czyli WZL NR 1 w Łodzi . Silniki serwis , naprawy i remonty w WZL NR 1 oddział w Dęblinie . Czyli w polskich wojskowych zakładach a więc PGZ - DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ .

    1. Obywatel

      nie żartuj proszę. Powiem tak prosta w robocie linia do papieru toaletowego potrzebuje minimum dwóch lat żeby ruszyć a ty tu mówisz o skomplikowanym śmigłowcu obudźcie się ludzie. Francuzi wycofują swoje Carakany i zastępują je NH90 dla tego w tamtejszej prasie mówi sie ze to zloty interes dla nich. W dodatku WSZYSTKIE CZĘŚCI będą ściągane z Francji a Caracana uważa sie za francuskiego odpowiednika MI 8 skoro wycofujemy Mi 8 to po co nam zachodni 3 razy droższe śmigło? I gdzie tu innowacyjność gdzie nowe technologie chyba w tej nano farbie w Łodzi którą beda odnawiać te Caracany. A co do Woja nie wiecie jak jest? na 50 cieżarówek jeżdzi 10-20 bo nie ma na czesci i dotyczy to wszystkiego okrętów,samolotów,śmigłowców i co nagle na serwis Carakanów sie znajdzie? Bedzie jak z Sokołami bo wojo nie ma z czego zapłacic za ich modernizacje. Obudźcie się.

  11. m

    Oficjalne wypowiedzi nt. programu śmigłowcowego są tak pokrętne, że ręce opadają. Wystarczy prześledzić je od początku ....

    1. Obywatel

      dokładnie ... troszkę pokory uczciwości i poszanowania obywateli tego mi tu zabrakło. Jak wojskowi sobie chcą kupić zabawki to niech kupują za swoje. W innym przypadku proszę pamiętać ze to nie są ich pieniążki!

    2. ja

      Pokrętne są Twoje insynuacje. Wojsko od początku chciało jedną platformę do wszystkich zadań. Tak robią inne armie europejskie (Francja, Niemcy). Oszczędność na serwisie, modernizacjach, szkoleniu, logistyce. Wymogi przetargu spełniały: Caracal, NH-90, UH-60, AW149. Dlaczego na skutek zabiegów pozostałych oferentów tylko dwie z tych maszyn zostały zgłoszone? Wybór małych Black Hawk i AW149 oznaczał koniecznośc dokupienia 20 dużych transportowców. A to już podniosło by koszt całej imprezy. Tak naprawdę tylko NH-90 i Caracal były najlepszymi opcjami. Większe maszyny (S-90, AW101) miałyby kłopot z lądowaniem na przyszłych korwetach. Polska to US Navy ani Royal i nie będzie miała nawet fregat. Ku rozpaczy Amerykanów i Włochów MON wybrał najlepszą dla siebie opcje. Nie ulegając dziwnym kombinacjom i naciskom. NH-90 w skutek zabiegów mających udziały w konsorcjum NHI Włochów nie zgłoszono. Dużo droższy oferując podobne możliwości zapewne i tak przegrałby z Caracalem. Warunki offsetowe również najlepsze zaoferowali Francuzi

  12. maciek

    Info - z ostatniej chwili . Polska chce przejąć z powrotem Mielca !!! Umiejscowią tam produkcję Gripena NG - 64 szt lub więcej .

    1. ktbFcbvcghtyrth

      Ale to już po 1 kwietnia...

  13. nonick

    Odnośnie wypowiedzi że nie potrzebujemy śmigłowca uderzeniowego tylko drony - to bzdura . W ostatnich wszystkich wojnach a zwłaszcza konfilktach asymetrycznych, śmigłowce uderzeniowe odegrały kluczową rolę bezpośredniego wsparcia. W Afganistanie czy Iraku a także troszkę wcześniej w Czeczeni np. jak się cokolwiek działo to pierwsze co to wzywali wsparcie w postaci śmigłowców. Nie ma innych środków (ani samoloty ani drony tego nie zrobią puki co i jeszcze długo nie) które śa wstanie zapewnić wystarczające wsparcie piechocie zwłaszcza w terenach zurbanizowanych. Śmigłowiec uderzeniowy jest niezastąpiony na współczesnym polu walki ze względu na swoją mobilność i wszechstronność - jest w stanie pojawić się na miejscu niż jakikolwiek środek lądowy, pozostawiać w rejonie zagrożenia długi czas i przede wszystkim w trybie ciągłej gotowości[samolot nadlatuje na cel i wraca czas wejścia do odcji samolotu od decyzji jest diametralnie dłuższy od czasu śmigłowca który pozostając w stanie gotowości do akcji wchodzi prawie natychmiast [chodzi o to że samolot musi zrobić podejście a śmigłowiec pozostając nas wspieranymi wojskami otwiera ogień natychmiast w razie potrzeby], i zapewnia precyzję wsparcia nieosiągalna dla np. samolotów czy dronów. Minie jeszcze ze 30 lat zanim opracowane zostaną (a raczej dopracowane) które pozwolą na zastosowanie dronów do zadań wsparcia bezpośredniego w zakresie jakim robią to śmigłowce.

  14. Obywatel

    Ktoś tu mówił o modernizacji tego drogiego rupiecia,obszerności zabraniu 28 żołnierzy,nowoczesności to sobie popatrzcie co nam proponują szczególnie wewnątrz rozumiem ze chłopaki na diete przejdą? https://www.youtube.com/watch?v=AqrWJcf-4tw

  15. Podbipięta

    Głupcy ,głupcy ,głupcy.Ale najciekawsze że paru nie. Aż tylu niegłupców .Czyli paru. Jakież to miłe.

  16. pasjonat lotnictwa

    Nie rozumiem o czym protestujący piszą. Każdy, nawet laik, już pół roku temu wiedział, że Sikorsky nie zaoferował nam UH-60 a jedynie jego prakatycznie cywilną wersję pozbawioną większości zalet S70i. A więc takiego Black Hawka dla ubogich. Jeszcze wcześniej było wiadomo o problemach z konstrukcją NH90, która ze względu na brak porozumienia między Airbusem a Agustą nie stanęła do przetargu. A w zasadzie tylko te dwie konstrukcje (UH-60 i NH90) są realną konkurencją dla Caracala. W ogóle nie biorę pod uwagę AW149 który nawet nie ma certyfikatów do latania nad akwenami morskimi a poza tym nikt go nie używa... Proszę więc szanownych związkowców do wylewania swoich żalów w zarządach firm, bo to one schrzaniły sprawę. A MON pierwszy raz mnie przyznam, zaskoczył, nie uginając się pod naciskiem wybrał najlepszy produkt z oferowanych. Po prostu.... Nie idealny, nie najlepszy ze wszystkich na rynku, ale najlepszy z tych, które stanęły do przetargu.

    1. Janusz

      Zgadzam się z tobą całkowicie. Inne oferty nie są konkurencyjne z Caracalem.

    2. Czeremis

      Świetny komentarz, w końcu głos rozsądku i faktów....A tak na marginesie oto przykład społeczno-medialnej logiki: jak wybierali f-16 to główny element na nie to że stara konstrukcja, że 30 lat itd., a teraz jak wybrano relatywnie nową konstrukcję to argumenty odwrotne : że nie sprawdzony, w niewielu krajach wykorzystywany....to samo tyczy się Patryiotów next generation.....

  17. MrKuba65

    Tylko , że Rosjanie zbroją się na potęgę od dobrych pięciu lat. Blado wypadamy jako NATO. https://www.youtube.com/watch?v=Go0E_UyfT78&feature=related

  18. poznaniak

    Mam takie pytanie przy okazji-czy państwa nato mogą dokonywać zakupów uzbrojenia w Rosji lub Chinach,czy jest to formalnie zabronione?Przypomina mi się,że wśród kandydatów na śmigłowiec bojowy dla Turcji rozpatrywany był ka 52.

    1. bolo

      chyba w 2010 roku Polska kupiła 5 nowych Mi 17 w Rosji ,nie jest zabronione

  19. ali

    Wybór dokonał się rok temu i dokonał go nie polski rząd tylko ....Francuzi w zamian za mistrale mieli dostać kontrakt w Polsce i dostali.My nie decydujemy o niczym.

    1. the xXx

      ali dostać banana i ali skończyć pisać farmazony

  20. Pablito

    Nie wiem czy MON przy wyborze Caracala brał jeden mały ale chyba istotny fakt. Helikopter ten jest również montowany w Kazachstanie, czyli dokumentacja pewnie jest już w Moskwie.

    1. pasjonat lotnictwa

      no i co? Że wyłączą go z Moskwy, czy jak? ogarnij się chłopie... To śmigłowiec, czyli pojazd i zależy od pilota a nie od synałów z ziemi...

    2. rapid

      idąc twoim tokiem myślenia ; Polska posiada dokumentacje MI-8 /17 , Mi 24 , MIG 29 itd. Nie , nie jest to istotny fakt

  21. za młody żeby słuchać głupot

    @za stary na emigracje Posłuchaj stary,możesz swobodnie zrobić wypad, ale na księżyc oby dalej, to raz, a dwa to nie pisz tego guana z capsem paniał ?

    1. bezel

      Niestety nie mam możliwości swobodnego wypadu na księżyc, a tym bardziej, dalej. A "paniają", to na wschodzie albo ludzie o wschodniej prowieniencji - Polacy rozumieją.

  22. jacuś

    no, widzę że związkowcy z dwóch przegranych zakładów ostro się tu produkują, co, prawda boli że wytwarzacie u siebie totalny szajs a nie śmigłowce wojskowe?

  23. Obywatel

    hahahah SH-2G Seasprite i za to bedzie latał Carakan? Na czym barkę z tyłu będzie miał? Mroczek mówi ze flote MI8/Mi17 trza wymienić do 2026 ten tu mówi o 2019 panowie ustalcie jakaś jedną wersje cały przetarg jest do chrzanu.Marynarka potrzebuje innego śmigłowca, Specjalisi potrzebują innego a my wybieramy nierozwojowy szmelc bo pojemny jest. Producenci juz powiedzieli gdyby wiedzieli ze ma kupionych być 50 maszyn za 13 miliardów to by inne maszyny zaproponowali wiec niech mi tu nikt nie ściemnia ze nie było ustawki.Chcieliśmy Poloneza zaoferowano nam w tej klasie maluchy i Fiata no i wybraliśmy fiata tak to wygląda. I zamiast myśleć racjonalnie i wymieniać flote na nowocześniejsza to będziemy krecić się w kółko bo za 10-15 lat Carakny trzeba bedzie wymienić bo nie będa spełniały wymogów wojska, zresztą juz nie spełniają wymogów nowoczesnego pola walki i one mają specjalsów za linie wroga wozić żart jakis nie dość ze widać je na radarach jak Jumbo Jeta to jeszcze nie mają zadnych środków by bronić się przed zestrzeleniem przez pojedynczego żołnierza nawet stara strzała bez problemu zestrzli nam 28 żołnierzy ehh zamiast kroki do przodu są dwa kroki w tył . Na temat offsetu nawet nie chce mi sie gadać po co? Najgorsze ze to nie ci co wybierali będą latać tym Carakanem.

    1. ja

      daj spokój. Amerykanie z Mielca to nawet tego "malucha" zamiast "poloneza" to zaoferowali z silnikiem od skutera i bez wycieraczek....

  24. kk

    drogo, ale trzeba wliczyc mistrale,

  25. Władymir Władymirowicz

    2019 wymiana? Mało prawdopodobne - doczekamy roku 2019........

Reklama