Reklama
  • Wiadomości

US Navy wkracza w nową generację Super Hornetów

Marynarka Wojenna USA odebrała swój 588. egzemplarz wielozadaniowego samolotu pokładowego Boeing F/A-18E/F Super Hornet w wersji Block II. Jest to ostatni egzemplarz tej serii, ale Boeing prowadzi już produkcję samolotów w wersji Block III.

Fot. Matthew Riggs (US Navy)
Fot. Matthew Riggs (US Navy)

Amerykańska Marynarka Wojenna pozyskiwała wielozadaniowe myśliwce pokładowe Boeing F/A-18E/F Super Hornet w wersji Block II od 2005 roku. Przez 15 lat otrzymała 322 sztuk jednomiejscowego F/A-18E oraz 286 egzemplarzy dwumiejscowego F/A-18F. Dzięki temu Super Hornet stał się siłą napędową amerykańskiej floty powietrznej należącej do US Navy. Wziął udział w misjach bojowych m.in. w Iraku, Afganistanie oraz w Syrii.

Dostawa Super Hornetów w wersji Block II nie kończy linii produkcyjnej, ponieważ Boeing rozpoczął już wytwarzanie samolotów w wersji Block III. Pierwsze dwa egzemplarze US Navy ma otrzymać w ciągu dwóch najbliższych miesięcy. Trafią one do bazy lotniczej marynarki wojennej przy Patuxent River oraz zostaną poddane testom na poligonie lotniczym Naval Air Weapons Station China Lake.

Łącznie marynarka wojenna USA zamówiła w marcu 2019 roku 78 egzemplarzy F/A-18 E/F Block III. Zakres umowy obejmie odpowiednio 61 samolotów w jednomiejscowej wersji F/A-18E oraz 17 maszyn dwumiejscowych F/A-18F. Wszystkie samoloty mają zostać dostarczone do 2024 roku. Całkowitą wartość kontraktu szacowano na 4,04 mld dolarów. 

Samoloty F/A-18E/F Super Hornet Block III będą dysponować zwiększonymi możliwościami współdzielenia danych, zasięg ich działania zostanie zwiększony dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych, wymieniona zostanie większość awioniki (wprowadzony zostanie tzw. Advanced Cockpit System) i urządzeń łącznościowych, zmniejszeniu ma ulec sygnatura radarowa maszyny. Samoloty w tej wersji mają pozostać w służbie przez kolejne dziesięciolecia.

Wersja ta została po raz pierwszy zaprezentowana w roku 2017. Obniżenie sygnatury radarowej udało się uzyskać bez istotnych zmian w płatowcu poprzez odpowiednie materiały i pokrycia i - przede wszystkim - dzięki przenoszeniu uzbrojenia w zasobniku podkadłubowym wykonanym w technologii zmniejszającej echo radarowe. Efektem ma być, zgodnie z deklaracjami producenta, poziom odbicia niższy niż w samolotach stealth pierwszej generacji, takich jak F-117. Co najmniej część Super Hornetów Block II będzie modernizowana do nowego standardu.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama