Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości

Średnie samoloty VIP dla Polski: dwie oferty Boeinga 737

Obie oferty złożone do Inspektoratu Uzbrojenia w postepowaniu na średnie samoloty VIP dla Polski dotyczą maszyn na bazie Boeinga 737-800. Negocjacje zaczną się jeszcze w styczniu, równolegle z koncernem Boeing i czesko-niemieckim konsorcjum Glomex-Lufthansa. Używany samolot ma zostać dostarczony do połowy listopada 2017 roku, natomiast pozostałe dwie maszyny w latach 2020-2021. 

  • Obaj oferenci samolotów VIP proponują maszyny na bazie Boeing 737-800. Fot. Boeing
    Obaj oferenci samolotów VIP proponują maszyny na bazie Boeing 737-800. Fot. Boeing
  • Boeing C-40B Clipper ( Boeing BBJ1) należący do USAF. Fot. USAF
    Boeing C-40B Clipper ( Boeing BBJ1) należący do USAF. Fot. USAF

Zgodnie z informacjami udzielonymi Defence 24 przez Inspektorat Uzbrojenia, 10 stycznia 2017 roku zakwalifikowane do udziału w postępowaniu dotyczącym „Dostawy samolotów „średnich” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP)” podmioty Boeing Company i konsorcjum Glomex-Lufthansa złożyły oferty wstępne. Obaj potencjalni wykonawcy wskazali jako oferowany typ samoloty Boeing B737-800. Dotyczy to zarówno ofert na samolot używany, jak też maszyn fabrycznie nowych. Obie oferty będą w dalszym przebiegu procedury negocjowane.

Czytaj też: Nowe samoloty i nowe procedury przewozu VIP? [ANALIZA].

Pewnym zaskoczeniem może być sytuacja, w której konkurują ze sobą dwie oferty tego samego typu samolotu, w tym jedna producenta, amerykańskiej firmy Boeing i jedna konsorcjum firm Glomex Military Supplies s.r.o. (Republika Czeska) oraz Lufthansa Technik AG (RFN). Niemiecki przewoźnik od lat przechodzi z samolotów Boeing, które przez dekady tworzyły podstawę jego floty, na maszyny marki Airbus, ale nadal Lufthansa Technik jest jednym z istotniejszych operatorów i oferentów wsparcia eksploatacji amerykańskich maszyn. Nie jest wykluczone, że ze względu na odpowiednie umowy i upusty czesko-niemiecka oferta będzie mogła skutecznie konkurować z amerykańską.

C-40B Clipper
Boeing C-40B Clipper ( Boeing BBJ1) należący do USAF. Fot. USAF

Przedmiotem postępowania jest jeden samolot używany i dwa fabrycznie nowe. Termin dostawy dla maszyny używanej to nie później niż 11 listopada 2017, natomiast dla samolotów nowych to 15 listopada roku 2020 i 2021.  Samolot używany na mieć nie mniej niż 132 miejsca, co wskazuje na maszynę w standardzie bardziej „pasażerskim”, choć w podwyższonym standardzie. Samoloty nowe to tak zwany Boeing BBJ2 (Boeing Business Jet model 2), czyli samolot w wersji dedykowanej do przewozów VIP (biznesowych i państwowych), bazujący na tym samym płatowcu Boeing 737-800. Samolot ma zabierać nie mniej niż 65 pasażerów podróżujących w komfortowych warunkach oraz być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej. Wraz z zakupem maszyn postępowanie obejmuje: dostawy pakietu logistycznego i dokumentacji technicznej, szkolenie personelu latającego (pilotów), operatorów systemów wyposażenia specjalnego zabudowanego na samolotach nowych, personelu technicznego i pokładowego.

Czytaj też: Gulfstream G550 czyli samolot dla VIP z najwyższej półki. "Przełamanie impasu".

Warto zauważyć, że Boeing BBJ jest dość popularną w tej rzadko spotykanie klasie maszyną. Wariant BBJ1 jest wykorzystywany do przewozów VIP przez US Air Force i US Navy pod oznaczeniem C-40B Clipper. W stosunku do standardowych Boeingów 737 rodzina BBJ posiada wiele ulepszeń, związanych nie tylko z komfortem, ale też z osiągami. Są to, na przykład, winglety na końcach skrzydeł zwiększające zasięg o 3-5%, większe zbiorniki paliwa do lotów międzykontynentalnych oraz certyfikat ETOPS-180. Jest to specjalny certyfikat bezpieczeństwa gwarantujący, że w pełni załadowany samolot jest w stanie utrzymać się co najmniej 180 minut (trzy godziny) z jednym sprawnym silnikiem.

Warto jednocześnie odnotować, że oferty samolotów VIP dla Polski obejmują maszyny BBJ2 oparte na Boeingu 737-800, wykorzystywane przez takie kraje jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Indonezja i Białoruś. Większość użytkowników, łącznie z lotnictwem i marynarką USA, korzysta ze starszych wersji bazujących na B737-700, ale w ofercie są też znacznie nowocześniejsze wersje oparte na najnowszych modelach B737-900 czy B737MAX8 i MAX9 o znacznie wyższych osiągach. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama