Siły zbrojne
Śmigłowce Black Hawk i Seahawk dla Polski

Koncern Sikorsky i PZL Mielec oferują dwie maszyny bazujące na wspólnej platformie S-70 w przetargu dotyczącym śmigłowców wielozadaniowych dla Polski. Będą to uniwersalne S-70i Black Hawk i morskie S-70B Seahawk.
Informacje na temat oferty złożonej MON w grudniu 2014 roku udzielił podczas specjalnej konferencji prasowej prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki.
PZL oferuje dwa znane wyroby: S-70i Black Hawk produkowany tutaj w Polskich zakładach lotniczych i S-70B Seahawk. (…) Za tą ofertą stoi ponad 10 mln godzin wylatanych przez te wyroby, prawie 1,5 mln godzin przelatanych w warunkach bojowych. Są to produkty ciągle modernizowane, które mają ciągle duży popyt.
Jego zdaniem pierwsze śmigłowce dla polskiej armii mogłyby trafić w ciągu 12 miesięcy od uzyskania certyfikatu. S-70i Black Hawk są od 2010 roku montowane w mieleckich zakładach i eksploatowane są już przez 6 odbiorców zagranicznych. Jest to najnowszy wariant rodziny wielozadaniowych śmigłowców UH-60 Black Hawk, wyposażony w ulepszony system napędowy o większej mocy, cyfrową awionikę i zmodernizowaną strukturę.
S-70B Seahawk to eksportowa wersja śmigłowca morskiego, bazującego na amerykańskiej wersji SH-60B Seahawk, wykorzystywana przez 10 krajów na całym świecie, w tym Australię, Brazylię, Danię czy Japonię. W celu przystosowania do warunków morskich i bazowania na okrętach w Seahawku wprowadzono znaczące zmiany, zachowując jednak 83% zgodność ze śmigłowcem UH-60 Black Hawk. Najbardziej istotne różnice to składana belka ogonowa i związane z tym przesunięcie o ponad 3 metry do przodu tylne koło podwozia, drzwi główne jedynie po prawej stronie kadłuba, oraz stałe pylony do podwieszania uzbrojenia. Wśród mniej widocznych zmian warto wymienić dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne silników T700, składane łopaty wirnika czy mocniejsze źródła prądu, przeznaczone do zasilania większej ilości urządzeń, przeznaczonych m. in. do zadań ZOP. Dla potrzeb polskiego odbiorcy również S-70B mają być składane w Mielcu.
Przetarg na zakup śmigłowców wielozadaniowy opartych na wspólnej platformie został zainicjonowany przez MON w 2012 roku i początkowo dotyczył 26 maszyn. Obecnie obejmuje 70 śmigłowców przeznaczonych dla Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił powietrznych. Oferty w postepowaniu, które ma zostać zakończone w bieżącym roku, złożyły trzy firmy. Oprócz koncernu Sikorsky ze śmigłowcami Black Hakw i Seahawk w procedurze bierze udział również Airbus Helicopters z maszyną EC725 Caracal oraz PZL-Świdnik proponujący nową konstrukcję AgustaWestland AW149.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.