- Wiadomości
Siódmy Atlas dostarczony dla RAF. Brytyjskie A400M ponad 1000 godzin w powietrzu
Wielka Brytania odebrała siódmy z dwudziestu dwóch zamówionych samolotów transportowych Airbus A400M Atlas. Jednocześnie dane operacyjne wskazują, że do końca września br. flota brytyjskich transportów przekroczy symboliczną granicę 1000 godzin spędzonych w powietrzu.
Wielka Brytania odebrała siódmy z dwudziestu dwóch zamówionych samolotów Airbus A400M Atlas. Pierwszy transportowiec tego typu dołączył do floty Królewskich Sił Powietrznych (RAF) w listopadzie 2014 roku, natomiast ostatni egzemplarz ma zostać dostarczony przez Airbusa za trzy lata. Obecnie RAF dysponuje czterema maszynami stacjonującymi w bazie Brize Norton pod Londynem, oraz trzema, na których instalowane i testowane są elementy wyposażenia obronnego DASS. RAF informuje, że samoloty Atlas są już obecnie gotowe do prowadzenia działań na całym świecie. Zakup 22 A400M ma kosztować brytyjskiego podatnika 2,8 mld funtów.
Zgodnie z informacjami Strategic Defence and Security Review z 2010 roku, do 2022 roku RAF ma wycofać ze służby wszystkie amerykańskie transportowce Lockheed Hercules C4 (C-130J-30) i C5 (C-130J). Zadania realizowane przez stosunkowo nowe samoloty, które pod presją cięć budżetowych będą musiały opuścić RAF ok. 10 lat wcześniej, niż by to wynikało z pierwotnych planów, przejmą właśnie Atlasy.
Dane operacyjne wskazują, że do końca września br. flota brytyjskich transportów przekroczy symboliczną granicę 1000 godzin spędzonych w powietrzu. Pierwszy A400M dostarczony Wielkiej Brytanii, noszący znaki rejestracyjne ZM400, jest do tego liderem całej floty samolotów tego typu pod względem godzin nalotu. Brytyjskie A400M osiągają przy tym bardzo wysoki wskaźnik powodzenia misji przekraczający 90%.
(AH)
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS