Chorwackie ministerstwo obrony poinformowało o wpłynięciu czterech ofert dotyczących 12 myśliwców dla sił powietrznych tego kraju. Dotyczą one fabrycznie nowych maszyn z USA i Szwecji oraz używanych samolotów z Francji i Izraela. Decyzja dotycząca wyboru nowych maszyn, które zastąpią wysłużone MiGi-21, ma zapaść nie później niż 12 grudnia bieżącego roku. Jest to kolejne podejście do tego zakupu, uprzednio storpedowanego przez USA, co obecnie stało się pretekstem do starcia medialnego między prezydentem i ministrem obrony Chorwacji.
W styczniu br. rozesłano zapytania ofertowe do siedmiu z trzynastu krajów, które wyraziły zainteresowanie dostawą maszyn dla Zagrzebia. Wybrano Szwecję z ofertą Saab Gripen, Francję z używanymi Dassault Rafale, Włochy z używanymi Eurofighterami, a także USA z ofertą fabrycznie nowych F-16 oraz Norwegię z Grecją i Izraelem, które oferowały używane F-16. W wyznaczonym terminie do 9 września b.r. wpłynęły tylko cztery oferty: francuska, szwedzka, amerykańska i izraelska. Dlatego tylko one będą procedowane.
Czytaj też: Chorwacja coraz bliżej nowych myśliwców
Warto przypomnieć, że to właśnie oferta izraelska, dotycząca głęboko zmodernizowanych F-16 Barak, zwyciężyła poprzedni przetargu zakończonym w 2018 roku. Transakcję storpedowało jednak USA, nie zezwalając na odsprzedanie tych maszyn do kraju trzeciego. Izraelczycy twierdzą, że Amerykanom nie przypadło do gustu zaproponowane przez Izrael wyposażenie F-16 w zaawansowane systemy elektroniczne, które miały skusić Chorwatów do wybrania tych maszyn zamiast konkurencyjnej, ale droższej oferty fabrycznie nowych Lockheed Martin F-16V (Block 70). Zerwanie negocjacji z Izraelem postawiło Zagrzeb w bardzo trudnej sytuacji, zarówno wojskowej jak i politycznej. Część chorwackich polityków wprost mówiła o tym, aby wybrać ofertę USA. Inni, w tym minister obrony, protestowali przeciw tego typu „uleganiu presji” ale też ich zdaniem nieuczciwym praktykom amerykańskiej administracji.
Konflikt przeniósł się też na obecne postępowanie. W telewizyjnym wywiadzie minister obrony Mario Banozic stwierdził, że wysoce niewłaściwe było stwierdzenie przez prezydenta Chorwacji Zorana Milanovica, iż amerykańskie maszyny powinny być „pierwszym wyborem”. Zdaniem Banozica jest to rodzaj nieuczciwego lobbingu, bez poparcia w faktach gdyż „żaden członek kancelarii prezydenta nie jest członkiem niezależnej komisji oceniającej oferty”. Złożona z ekspertów komisja jego zdaniem nie powinna ulegać tego typu naciskom, czy też innym działaniom lobbystów działających np. w mediach społecznościowych. Podkreślił, że tego typu praktyki, mimo że wysoce nieetyczne, pojawiały się m.in. na krótko przed terminem składania ofert i będą się nasilać w miarę zbliżania się terminu rozstrzygnięcia postępowania, czyli pierwszej połowy grudnia.
Tym razem decyzja musi zapaść, gdyż czas nagli. Nowe samoloty myśliwskie mają zastąpić w Chorwacji MiGi-21bis-D/MUD zmodyfikowane na początku stulecia do standardu częściowo zgodnego z NATO w stopniu mniejszym niż w przypadku rumuńskich samolotów MiG-21 Lancer-R. Oficjalnie siły powietrzne dysponują 8 myśliwcami jednomiejscowymi i 4 dwumiejscowymi, ale realnie zdatna jest do lotu mniej niż połowa. Maszyny te powinny zakończyć służbę w 2024 roku, jednak z pewnością termin ten zostanie wydłużony do osiągnięcia gotowości operacyjnej przez przynajmniej części nowych maszyn.
Co ciekawe, bardzo prawdopodobna jest sytuacja podobna jak w 2018 roku. W finale postępowania znajdują się oferta używanych francuskich Dassault Rafale, szwedzkie Saab Gripen, amerykańskie F-16 Block 70 oraz używane F-16C/D z Izraela. Nie wiadomo, czy Izraelczykom udało się rozwiązać problem zezwolenia amerykańskiej administracji na sprzedaż F-16, ale też trudno powiedzieć jaka będzie decyzja tej administracji po wyborach prezydenckich w USA. Francuska oferta prawdopodobnie okaże się dość kosztowna, co może przeważyć szale na stronę Szwedów którzy oferują nie tylko atrakcyjne warunki spłaty ale też szybką dostawę samolotów Saab JAS39 Gripen.
Na korzyść Amerykanów z pewnością przemawiają decyzję Słowacji i Bułgarii o zakupie F-16 Block 70, ale problem może stanowić termin dostawy, który nie będzie krótszy niż 3-4 lata. Zważywszy na ostatnie znaczne zamówienia na nowe F-16 może być jeszcze dłuższy. Chorwaci mogą też postrzegać ewentualny wybór oferty USA jako uleganie naciskom z poprzedniego postępowania, szczególnie po deklaracji prezydenta Milanovica. Tworzy to sytuację nieco podobną do pata do jakiego w Bułgarii doprowadził konflikt lobby zwolenników używanych portugalskich F-16 i prezydenta Rumena Radewa, którego oskarżono o lobbowanie na rzecz oferty nowych, szwedzkich Gripenów co doprowadziło do anulowania przetargu i zakupu F-16 Block 70.
Sytuację Chorwacji komplikuje kilka czynników. Po pierwsze dostawy rosyjskich i białoruskich MiGów-29 dla Serbii, która zyskała dzięki temu znaczną przewagę w lotnictwie bojowym. Może to zmusić Chorwatów do korzystania, podobnie jak Słowenia, z pomocy włoskich i węgierskich myśliwców w ochronie jej przestrzeni powietrznej. Temat ten pojawił się w wypowiedziach medialnych ministra obrony Mario Banozica, który podkreślił, że taka pomoc będzie kosztować, a są to pieniądze które nie przełożą się na nic poza bieżącym łataniem luk.
Sąsiedztwo z Węgrami, które eksploatują szwedzkie myśliwce Gripen, oraz ostatnia dość silna oferta współpracy ze strony koncernu Saab może przeważyć szale w przetargu. Szczególnie przy złożonej politycznie problematyce ofert Izraela oraz USA. Sytuacja jest złożona, ale nie podlega dyskusji fakt, że Chorwacja postanowiła ją rozwiązać kategorycznie w grudniu, aby na początku 2021 roku móc podpisać umowę i skrócić czas oczekiwania na nowe maszyny.
Jest to o tyle istotne, że cały proces poszukiwania następcy MiGów-21 trwa już kilkanaście lat. Na drodze stanął mu jednak m. in. kryzys 2008 roku, a potem zawirowania polityczne i wreszcie storpedowanie umowy z Izraelem w 2018 roku przez USA. Z drugiej strony kryzys 2020 roku spowodowany pandemią, który najbardziej uderzył właśnie w przemysł lotniczy, może być dla Zagrzebia dobrym momentem do wynegocjowania dobrych warunków.
Uważam, że MiG-21 bis, był w latach 70-tych ub. wieku, najlepszym, lekkim myśliwcem (wg. nomenklatury sowieckiej - myśliwcem frontowym), na świecie! ...Własnościami lotnymi i uzbrojeniem pokonywał takie, współczesne mu samoloty, jak Mirage-F-1, Mirage III, Saab Draken, F-5E, F-104G, czy nawet wczesne wersje F-16A....
Fencer, dawno tak sie nei usmiałęm:)) Ale popatrzmy: Draken bije MiG-a zarówno w osiagach jak i w uzbrojeniu, Mirage F-1 roznosi tu MiG-a na strzepy,od F-5E ma lepsze osiagi i znacznei gorsze uzbrojenie, F-104 jest porównywalny a F-16A to roznosi MiG-a na strzepy bez żadnego wysiłku.
F-104 poległ w walkach z Mig-21 do zera. F-5 po zwycięstwie nad somalijskimi Migami(zasługa dużo lepiej wyszkolonych etiopskich pilotów i lepszego zabezpieczenia radioelektronicznego-dwa świetnie umiejscowione etipskie radary zrobiły całą robotę) przy podobnym wyszkoleniu pilotow zanotował remis w walkach Irańsko- Irackich(4:4) w pojedynku pilotów północno i południowowietnaskich wyraźnie przegrał tak więc F-5 vs Mig-21 remis(choć teoretycznie F-5 powinien wygrac bo rosyjscy piloci latając na F-5 rozwalili swoich kolegów na Mig-21 podobno do zera ). Mirage to zależnie od wersji i kto na nich latał, można powiedziec że same maszyny na remis(tak też twierdzili Izraelczycy) F-16 to innej generacji maszyny, tak więc może więcej realizmu w ocenie.
Z tym F-16 to przegiąłeś, w końcu F-16 był projektowany przeciwko MiGowi 21, a uzbrojenie MiGa 21 to nędza jak na lata 70.
Z tego co widzę wszystkim piewcom demokracji znad Wisły nie robi problemu fakt że amerykanie poprzez naciski polityczne i gospodarcze wymuszają zakup swojego sprzętu? Brawo wy !
Naciski byly, sa i beda.Ten kto nie naciska nie wygrywa przetargow.
i jest to jeden z powodów dla których zakłady zbrojeniowe powinny być państwowe i nie powinny przynosić zysków po drugie , obecnie dochodzi do absurdalnych sytuacji że wymusza się na politykach zgodę na sprzedaż broni tam gdzie trwa wojna i jest embargo , do krajów gdzie ąłmane są prawa człowieka a także lobbyści prubuja wymusić interwencje zbrojnę w niektórych regionach tylko po to aby mieć podaż na broń
A nie lepiej, żeby wszystko było państwowe? Żarcik. Mamy państwową PGZ i na jakim ona jest poziomie? Co jest w stanie zaoferować, oczywiście poza chlubnym przykładem HSW. W USA firmy zbrojeniowe są prywatne. Nie tylko zapewniają dostawy uzbrojenia dla armii USA, lecz też są w stanie sprzedawać broń na całym świecie.
tak owszem a pamiętasz jak zakłady zbrojeniowe walczyły w Niemczech aby dostarczyć czołgi do Arabii Saudyjskiej i do innych państw tego regionu , nie ważne embargo aby zarobek się zgadzał , i co nigdy nie słyszałeś o przemycie broni chociaż by obecnie do Libanu , bo kasa co nie , a o tym jak lobbyści namawiali do działań wojennych , i co to jest normalne ????
jednak Mig-21 to ładny samolot. Ma cos w sobie
Tia, ma. Najnowszą elektronikę, opartą o chipset A13 z wielordzeniowym procesorem w technologii 7 nm. Albo nie ma, zależy czy pilot weźmie swojego ajfona. Ale jak weźmie, łączna moc przeliczeniowa w samolocie rośnie kilka milionów razy.
Wybrałbym ofertę USA lub Szwecji. Używki to zawsze ryzyko.
Wygra Amerykańska oferta bo Węgry podpisali kupno ich gazu który będzie dostarczany przez Chorwacki gazoport.
Amerykanie storpedowali im zakup tańszych używanych Izraelskich F 16 Barak to powinni zbojkotować amerykańską ofertę nowych F 16 i wziąć coś innego. Choćby dla zasady, że mieszają im się w politykę, chociaż podobno wszyscy jesteśmy sojusznikami... hehehe. Najkorzystniej wypada Gripen. Jestem ciekawy, którą wersję oferują C/D czy najnowszą NG.
Uzupełnienie. Gripen byłby ciekawy, gdyby zamiast jednego silnika od F/A-18, który pod względem MTOW i osiągów jest w klasie F-16, używał silnika od tego ostatniego, czyli PW220, mającego o 30% większy ciąg względem wersji F414 z Gripena E. Wtedy byłby bardzo dobrym i znacznie bardziej zaawansowanym technologicznie odpowiednikiem chińskiego Czengdu J-10. Byłby na porównywalnym poziomie z Rafale i EF-2000, oferując niższe koszty eksploatacji. Tak to jest niestety tylko "lekkim myśliwcem".
AiS tyle ze wtedy miałbyc zupełnie inny samolot bo juz nei byłby to lekki mysliwec ale normalny. I do Rafale czy EF-2000 dalej brakowałyby mu lata świetlne.
Z tymi latami świetlnymi lekko przesadziłeś, Szwedzi konstruowali samoloty na poziomie odpowiedników z większych krajów, tyle że nie mieli takiej siły politycznej, żeby przeforsować ich sprzedaż za granicą. Z Gripenem mocno poszli w redukcję kosztów, sądząc że to napędzi im klientów. Wyszło tanio, ale i możliwości nie były zbyt wielkie. Dopiero silnik F414 z nowej wersji i nowa awionika dają zadowalające osiągi i możliwości bojowe. Gdyby Gripen był od razu kontynuacją Viggena w kategorii wagowej i mocy silnika, sądzę że miałby większe szanse na karierę za granicą, zwłaszcza jako następca Mirage III/F1/2000, oferowany w przystępnej cenie. Bo Rafale to już całkiem inna półka kosztowa, trudna do przełknięcia nawet przez emirów.
AIS Gripen jak startował w naszym przetargu był gorszy nawet od F-16A/B MLU a mozliwości zblizone do naszych F-16 Advanced uzyskał dopiero z modernizacja MS20. Silnik nic by za bardzo nie zmienił, dalej leżałoby uzbrojenie( nie mógł uzywać nowoczesnego uzbrojenia), dalej nie moze wykorzystać w pełni uzbrojenia z datalinkiem i kierowanego GPS/INS( brak MIL/STD-1760, ma jedynie w wersji gripen E gniazda umozliwiające użycie tego uzbrojenia w ograniczony sposób) Szwedzi zwyczajnie nie maja i nie mieli dostępu do najnowszych technologii, zwłaszca awioniki i uzbrojenia. istotnie z F414 miałbys takiego Gripena E z wyglądu a Gripena A/B z wyposazenia.
Z tym że miał mniejsze możliwości jako samolot wielozadaniowy, zgadzam się w pełni. Czy był gorszy? Inny, bo była to przede wszystkim maszyna OPL i w tej roli nie był gorszy of F-16 Block 52, ale przy założeniu że miałby działać w ramach systemu, a nie samodzielnie. W 1:1 z kretesem przegrywał z F-16, zwłaszcza uzbrojonym w AIM9X i z naprowadzaniem JHMCS. Gripen od początku był projektowany do działania w sieci, dlatego posiadał link łączności kierunkowej TILDS, przekazujący obraz sytuacji taktycznej pomiędzy samolotami w czasie rzeczywistym, a nawet pozwalający na zdalne przejęcie kontroli nad radarem pokładowym przez inny samolot z formacji. W ten sposób samolot z wyłączonym radarem mógł naprowadzać swoje pociski, samemu nie zdradzając swojej pozycji. To dzięki temu systemowi tajskie Gripeny niedawno srodze dokopały chińskim J-11 w BVR. Jest on dalekim rozwinięciem systemu, jaki opracowano jeszcze za czasów Viggena, a był na tyle skuteczny, że Szwedzi za jego pomocą prowadzili udane przechwycenia SR-71. Który nie tylko szybko leciał, ale miał cechy obniżonej obserwowalności i wówczas najlepszy na świecie system WRE. Wszystko dlatego, że kilka radarów na Viggenach dzięki linkowi pracowało jako radar multi-statyczny i precyzyjnie ustalało źródło zakłóceń i odbić asymetrycznych. To obecnie bardzo zaawansowany datalink, podobny system opracowano w USA dopiero dla F-22, a później inny dla F-35. Powtarzasz po raz kolejny swój błąd w rozumieniu MIL/STD-1760. Jest to standard dla interfejsów, nie datalink awioniki. Gripen E posiada gniazda tego standardu Class II, w pełni funkcjonalne, umożliwiające łączność dwukierunkową z podwieszonym uzbrojeniem. Różnią się od Class I tylko brakiem dodatkowej, redundantnej pary wejść cyfrowych: światłowodowego w.cz i kablowego n.cz, które nie są póki co wykorzystywane przez żadną z obecnych broni, a dodano je dla zwiększenia transferu danych w przyszłości. Ale nie twierdzę, że z tego tytułu powinniśmy przejść na Gripeny-E, chyba że Szwedzi zaproponowaliby nam deal stulecia, na co się nie zanosi. Koszty zmiany wielokrotnie przekroczyłyby ewentualne oszczędności, dlatego optymalnym rozwiązaniem dla SP, oprócz podpisanego kontraktu na F-35, jest modernizacja posiadanych Block 52 do standardu V, oraz dokupienie kolejnych co najmniej 16 szt za MiG-29. Widziałbym też miejsce na 2-3 samoloty AEW&C, ale z radarami konforemnymi na szybkich odrzutowcach dyspozycyjnych, takich jak ma Izrael, a nie na powolnych samolotach turbośmigłowych, w rodzaju Saab Eireye.
panie AiS to po kolei: Gripen C miał datalink umozliwiajacy automatyczna wymiane danych miedzy Gripenami i stanowiskiem naziemnym, o zadnym przejmowaniu kontroli nie znalazłem ani słowa, mgłbys podac żródło Cos podobnego do tego co opisujesz było na Viggenie ale ograniczone jedynie do wymiany danych z 3-ema innymi Viggenami. Nie zapominaj ze dopiero w MS20 Gripen C dostał odpowiednik Link-16. A teraz co do MIL-STD-1760. Gripen E ma gniazda interfejsu w podwieszeniach ale nei dysponuje szyna danych MIL-STD 1760 Bez tych gniazd w ogóle nei mógłby uzywac neiktórych typów uzbrjenia. a co do kształtu naszego lotnictwa to akurat mamy podobne podejście czyli modernizacja posiadanych F-16 do wersji V tyle ze zakup nie dodatkowych F-16 ale własnie F-35( cena podobna, możliwości znacznie większe) Co do AWACS-ów to tu byłbym za E-2C/D w ilosci min 4 sztuk.
Zastanawiam sie nad Twoja wypowiedzią, byc może nie mam racji ale: żeby doszło do użycia AIM9X i JHMCS to musisz podejść najpierw na odpowiednią odległość. A jest to mało prawdopodobne w naszych warunkach chyba że będzie to polowanie na Su-22 w Syrii lub inny prawie bezbronny - stary MiG-23, Mig-21 lub pierwsze MiGi-29 bez datalinka lub pierwsze R-27. Wartość AIM9X czy R-74 np. izdeliye 750 możesz jedynie wykazać po przetrwaniu pojedynku na średnim dystansie........................................................................... Owszem ćwiczy się takie scenariusze ale są mało prawdopodobne gdyż nowe pokolenie rosyjskich samolotów używa R-77 i R-27 o wydłużonym zasięgu. Skansen to na razie tylko lotnictwo Kaliningradu ale i tu powoli wymienia się sprzęt......................... ............................................................................................................ Jak na razie piloci F-16 czy F-15 głownie używają skutecznie AIM-120. Stad nie rozumiem zachwytu nad tym uzbrojeniem tym bardziej że zawiodło w Syrii w stosunku do samolotu bez porządnego WRE i w dodatku nie używającego flar i dipoli bo ich nie było w 2015. ............................................................................................................ Gripen od początku projektowany jest jako maszyna działająca w BVR przeciwko celom naziemnym i powietrznym. Owszem może używać uzbrojenia klasycznego ale nie jako zasadniczego przeciwko celom wymagającym. Gripen był by tańszym rozwiązaniem niż F-16, a offset bardziej realny - patrz Embraera, tym czasem LM po prostu oszukuje w swoich ofertach bo w rzeczywistości jego oferta była gorsza od szwedzkiej. Nigdy nie zrealizowano w pełni offsetu za f-16 ani nie zrekompensowano Polsce tego braku finansowo. ............................................................................................................... Zastąpienie MiGa-29 samolotem F-16 jest jedynie pożądane z punktu widzenia unifikacji uzbrojenia, natomiast nie wnosi znacznego wzrostu możliwości bojowych PSP w porównaniu np do perspektywicznej zamiany go na F-15EX. Przecież w F-15 bez problemu zabudujesz silniki takie jak na F-16. Cała reszta problemów z zaopatrzeniem będzie taka sama bo nic nie produkujemy do tych samolotów a system logistyczny dostarcza części co kilka miesięcy. Docelowy koszt eksploatacji F-15 EX ma byc podobny ja F-16V lub F-16 Block 70/72.................................. ............................................................................................................ Tyle że F-16 obsługuje 4 cele a F-15 6 celów. Czyli dwa F-15 robią robotę 3 F-16 lub 3 F-35.................................................................. ............................................................................................................ Moim zdaniem zakup kolejnych F-16 jest zupełnie bez sensu z punktu widzenia koszt-efekt............................................................
BUBA, sam chciałes: Dla AIM-9X zasieg to 32km . A teraz co do R-77 to tu mamy balistyczny 80km a skuteczny 30-50km, dla R-27 maks mozliwość odpalenia niezaleznie od wersji t 62km z przodu i 15 z tyłu i dotyczy to każdej R-27R/T niezaleznie od odmiany. A dla AIM-120C-5 zasięg skuteczny to ponad 70km( Kaszmir) Dla R-77-1 to całe 50km zasięgu skutecznego przy balistycznym 110km, Lepszych rakiet Rosja nie ma. AIM-9X panie BUBA w Syrii miał awarię i nawet nie podjał sledzenia celu, jakos te same AIM-9X w starciu z o wiele nowoczesneijszymi Su-24M2/MK2 nie miały najmniejszych problemów. MiG-29 panei BUBA w porównaniu do F-16 to obecnie przestarzały samolot, w swoich najlepszych wersjach MiG-35 gorszy od 20-sto letnich Jastrzebi o znacznei gorszym uzbrojeniu. F-15X/EX jest wyłącznie dla ANG jak na razie wiec panei BUBA skończ już z tymi manipulacjami. Aha co do Gripena to ustępował F-16 pod każdym względem poza kosztami godż lotu wiec daruj sobie ten płacz/.
Ciekawe, ponieważ sam twierdziłeś że pakistańczycy zestrzelili indyjskiego bisona ze 120 km. Taki to z ciebie specjalista ze wszustkie tepodawane przez ciebie dane zmieniaja sie w miare jak ci pasuje .
Amerykanie storpedowali bo to były de facto ich samoloty. Izrael dostaje grubo ponad 5 mld bezzwrotnej pomocy rocznie na zakup sprzętu wojskowego, więc te samoloty oprócz izraelskiego malowania i części awioniki są darem od amerykańskiego podatnika. Sam byś się wkurzył, gdyby twój kuzyn, któremu dałeś coś za darmo, w ramach pomocy rodzinnej, później to oferował za kasę, robiąc ci konkurencję.
Ale silnik Gripena i system sterowania wymagający zgody USA (aby nie gemrac w uzbrojeniu) może byc skuteczna przeszkoda w pozyskaniu JAS-39. Cel amerykański jest znany - F-16bl. 70 lub F-16 z pustyni po MLU. Załatwili nas kiedyś z czołgami (politycznie) i sprzedali swoje, teraz izraelitów - to dlaczego maja oszczedzić szwedów?
U nas niestety politycy podpisują wszystko co im Amerykanie podsuną. Tak wcześniej było z ZSRR.
Jak bardzo niski jesteś?
A co to konkretnie za zaawansowane wyposażenie przez które nie zgodzili się Amerykanie,w artykule nic o tym nie ma ?
Zaawansowany system WRE, który mimo nazwy"izraelski" jest produkowany na amerykańskiej licencji i korzysta z amerykańskiej bazy danych celów - sposób na obejście zakazu sprzedaży technologii wrażliwych. Korzysta z danych utajnionych tylko do użytku przez USA i nie jest oferowany w ramach FMS. AIDEWS, który nam sprzedano z F-16, nie zawierał nawet kompletnych bibliotek celów i były one uzupełniane już w trakcie służby u nas.
AIDEWS panei AiS zawierał jak je dostalismy ówczesne biblioteki sygnałow a to ze sa one uzupełniane to norma w całym swiecie.
niewygodne by o tym pisać więc.... a wracając do tematu to....kupią F-16 albo sankcje :-)
Po co im f16 skoro tajfuny są do wzięcia od zaraz
i Iraelowi NIE przeszkadzają potomkowie ustaszy ?
Ktoś ich musiał bronić przed morderczymi Serbami Halooooo
Historia się kłania. Katoliccy Ustasze i Prawosławni bohaterzy z UPA a obok nich Waffen SS
W zasadzie bohaterzy z UPA byli katolikami.
puknij się człowieku w głowę, Chorwaci obok Ukraińców dokonywali w trakcie tej wojny najbardziej bestialskich zbrodni bijąc na głowę nawet Niemców.
Dodaj do kolekcji jeszcze RONA czyli Rosjan w niemeickiej armii i SS pacyfikujacych i mordujących np w Warszawie
I SS Wiking i francusko beneluksowskie SS i prae innych krajów, które obok najliczniejszego sojusznika (czyli Rosjan) służyli III Rzeszy. Spośród krajów okupowanych chyba tylko u nas nie było chętnych do walki z komuną.
Istotnie, choć nie do końca. Nie było u nas jednostek polskich Werhmachtu czy SS ale były grupy jak np niektóre oddziały NSZ jawnie kolaborujace z Niemcami.
Podaj źródła na których opierasz się pisząc o kolaboracji NSZ. Byle nie te z PRL
IPN wystarczy? I nei pisałem o kolaboracji całej NSZ ale niektórych jej oddziałów jak np Brygada Świetokrzyska.
IPN wydaje publikacje, więc proszę konkretnie. Czyli jej głównego oddziału. To, że BŚ przebijając się na zachód, chcąc uniknąć bezsensownych walk, musiała się porozumieć z Niemcami by przejść to nie jest kolaboracja. Czy może wyzwolenie KC Holiszów to była ta kolaboracja?
Skąd Brygada Świętokrzyska miała pełne umundurowanie wojska polskiego sprzed wojny? Czy aby nie z niemieckich magazynów? Nawet partyzanci z AK chodzili w cywilnych strojach.
Goralenvolk, słyszałeś o czyms takim?
Słyszałem. Udało im się w ramach tego planu pozyskać dwóch rekrutów, którzy nigdy nie trafili do SS.
Chorwaci podpisali umowę na 5G którą niedawno woził Pompeo więc i kupią F-16
Wątpliwe by czekali aż 10 lat na dostawy
Pustynia jest wielka, a i izraelskie mogą przybyć via USA.
Ustaszom bardziej przydało by się elektrowoltanika w Janowicach niż nowe fightery. NATO ich obroni jak 25 lat temu.
Błaszczyk broni między morza WŁAŚNIE posłał im stingery
Elektrowoltaika , jeśli już...
Najlepsza oferta jest ofertą Saaba. Relacja koszt-efekt. Jest offset Jest maszyna Są podwaliny na budowę przyszłości. To nie Polska Jestem jednak że amerykanie zamotają i nici z tego. Wcisną stare F-16
Najgorsze osiagi i udżwigi to ewidentna przewaga Grippena . W testach porównawczych z innymi samolotami dla Szwajcarii przegrali we wszystkich konkurencjach -- taki jest Gripen mały i mało może . Za to dobrze korumpują SAABowcy i wciskaja latadełko innym.
Człowieku Szwedzi mają więcej Gripenów niż my F-16 i nie utrzymują jeszcze floty posowieckich złomów. Dodaj najnowszą wersję Gripena i ci wyjdzie lub nie wyjdzie bo lepiej bujać w obłokach niż myśleć realnie. Dzięki takim jak ty obraz armii jest jaki jest. My nie posiadamy właściwie systemu OPL a jesteśmy w zasięgi FR Co do Szwajcarii to faktycznie strasznie mogą czuć się zagrożeni. Aha dodaj jeszcze offset!
Mobilku, Szwedzi maja 71 przestarzałych dosyć JAS-39C znacznie gorszych od F-16 bl 52+ i beda je wymieniac na JAS-39E w liczbie 60 sztuk. U nas dojdzie do 48 F-16C bl 52+ 32 F-35A czyli maszyn przy których Gripen E to praktycznie antyk. Gripena poza Szwecją mobilku kupiły trz państwa: RPA i Tajlandia wersje JAS-39C i Brazylia JAs-39E. masz cos jeszcze do dodania??
kraje te dostały niezły offset a co dostała Polska za kupienie f-16 , jaki jest handel wymienny między Polską - USA a jaki między Polską a Niemcami po resztą ze Szweją mamy porównywalną wymianę chandlową jak ze stanami , z kim lepiej wyszli byśmy gospodarczo kupując od Niemców , Amerykanów czy Szwedów jak dla mnie gospodarczo najgorzej ze stanami wyjdziemy
Biały, a kto by kupił chyba najgorszy mysliwiec gen 4 jakby nie dostał za to kupę rzeczy. A zakup ze Szwecji to dla nas obecnie najgorsza opcja z dwóch powodów: Szwecja nie ejst w NATO i jest państwem neyutralnym, a co to oznacza w razie konfliktu to sobie dopowiedz.
Trollu zza oceanu....za 10 lat będziesz miał komplet swoich szpiegusów na utrzymaniu RP a na straży których będzie stała US. Army bo 477 musi zostać zrealizowana. Gripen E/F to odpowiednik naszych F-16 a mają produkcję i pozwól że o przydatności bojowej nie wspomnę bo twoje Ikary wykonają (daj boże) jeden start i lądowanie z tymże za granicą. Właśnie Gripen jest odpowiednią maszyną dla nas a do tego offset którego znaczenia nie znacie a SAAB to nie tylko Gripen....
Przecież w Szwajcarii wygrali
Wygrał Rafale, polecam artykuły na Defence Industry Daily. Gripena wybrała komisja przetargowa, bo był najtańszy. Ale Szwajcarzy zorientowali się, że ktoś ich robi tym samym w kuku i w referendum odrzucili kontrakt na Gripeny. Bo tam demokracja jest prawdziwa, a nie tylko fasadowa.
Wygrał jedynie ceną bo we wszystkich innych parametrach leżał i kwiczał.
Tak, po tym jak politycy zdecydowali o wybraniu samolotu w oparciu o jedno tylko kryterium: cenę. Krotko po wydaniu rekomendacji przez komisję przetargową wyciekły dokumenty tejże komisji wg których Gripen został oceniony najniżej we wszystkich kryteriach technicznych.
Szwajcarzy to mądry naród, mądry to i bogaty, jeśli oni uznali że nie będą przepłacać za buble i wybrali tańszą opcję to znaczy że nie warto więcej bulić za cuda na kiju i kasę wydać na to co ma większy sens.
I dlatego tego"cudownego" Gripena nawet do nowego przetargu nie dopuscili.
Mądry, dlatego w referendum odrzucili wynik przetargu. Gripen jest dobry, ale jeśli go posiadasz w dużych ilościach, a to wymaga dużej ilości baz, itp. Szwajcaria tego nie ma.
Akurat lotnisk to jest w Szwjcarii na pęczki.Nie znasz kraju.
Cywilnych. Baz dla myśliwców jest całe trzy, odległych od siebie o parę minut lotu. Ale nie to było tematem, chodzi o to, że samolotów tych trzeba mieć więcej, chcąc zapewnić podobną ilość przenoszonego uzbrojenia i paliwa do większych odpowiedników.
Gripenom wystarcza DOL a co dopiero takie lotnisko jakich zwajcarzy maja bardzo dużo. Szwajcarzy maja rozbudowany system OPL oparty do tego o naturalne bariery. Oni swój system skuteczny obronny zbudowali już dawno a teraz tylko go modernizuja non stop w miare zmian na świecie(przede wszystkim technicznych, bo polityke maja stałą) oni chcą się bronić i Gripen im pasował najbardziej, teraz własnie politycznie zmuszeni zostali do czegoś innego.
A oczywiście na tych DOL-ach to paliwo i amunicja będa teleportowane i same się będa podwieszac pod maszyne i nalewac do zbiorników paliwa?? Jakos to Szwajcarzy najpierw w referendum pogonili Gripena a teraz w nowym przetargu nawet go nei dopuscili.
Pogonili w referendum po medialnej nagonce, twierdzeniach medialnych o tym ze wygrał przetarg przez przekupstwo. Jakoś nikt tego nie udowodnił, ale ogromne pieniądze na kampanie medialna skończyło sie takim wynikiem referendum. Jakoś Szwedzi nie maja problemu z DOL-ami. Te maszyny były zaprojektowane do operowania z DOL-i i nie potrzebuja klimatyzowanych hangarów oraz setek ludzi i laboratorium do obsługi.
I co z tego , dalej musisz mieć na DOL-ach pełną obsługe, i sprzęt do głupiego uzupełnienia paliwa czy podwieszenia uzbrojenia. A Szwajcarzy pogonili w referendum Gripena bo okazało sie że wybrano najgorsza maszynę bo była tania i to tyle, a w reszcie leżała i kwiczała.
Jak sam właśnie udowadniasz nie masz pojecia o koncepcji DOL-i i czym sie różnią maszyny zdolne do operowani z nich od innych.
Szwajcarii wystarczy do zadań policyjnych, wrogów nie mają a przed wszystkim nie graniczą z bolszewikami.
Wyraźnie wynika z tych dokumentów że konkurencja była lepsza technicznie o 30-50% ale droższa o 100%
Problem w tym, że Szwajcarzy deklarowali że parametry techniczne będą miały decydujący wpływ na wybór oferty a skończyło się tym że nie miały żadnego. Zresztą, cały ten przetarg był szopką jakich mało. Zaczęło się od wyeliminowania amerykańskich konstrukcji pod głupimi pretekstami (efekt politycznej decyzji preferowania konstrukcji europejskich), potem utrzymano w przetargu Gripena, który nie spełnił minimalnych wymogów w trakcie prób w locie (zbyt mały zapas paliwa w instalacji wewnętrznej/zbyt mała prędkość maszyn w konfiguracji ze zbiornikami podwieszanymi), zmiana kryteriów oceny na finiszu przetargu była ino wisienką na torcie.
Jak na Szwajcarię to Gripen ma wystarczająco paliwa i zbiorniki mu nie są wcale potrzebne.
Drogi ekspercie, szwajcarscy lotnicy, którzy definiowali wymagania mieli na ten temat zdecydowanie odmienne zdanie...
Wiesz ile razy słyszałem bajki co ktoś powiedział czy definiował. Co ktoś powiedział jeszcze ten kogo nie da się sprawdzić np. jacyś mityczni lotnicy nie ma znaczenia, dla przykładu Amerykańscy lotnicy zdefiniowali że potrzebują X-Wingi. Bądźmy poważni.
Po tak infantylnej odpowiedzi trudno traktować Cię poważnie. Raport komisji przetargowej jest dostępny w sieci, każdy może sobie sprawdzić jaka była rekomendacja i dlaczego.
tiaaa ale na Polskę to już za mało ma. Wy chyba coś mylicie albo nie bardzo znacie różnicę między tym co a właściwie kto nam nam zagraża oraz charakter tego możliwego konfliktu a tym co kowboye z ameryki odwalają na swych misjach ku chwale wielkiego syjonu. Poza tym bazujecie na filmach o Rambo iulotkach reklamowych podpartych piękna wizualizacją komputerową. O ile taki Davien się podniecać ma prawo to was drodzy rodacy nie rozumiem. Pomachajcie szabelką tylko pamiętajcie że niedźwiadek może ugryźć a czy kowboy pomoże? No historia pokazuje że nie pomaga. Dobranoc
Gripen ma możliwość tankowania w powietrzu.
....ma możliwość tankowania w powietrzu....
Masz zapewne na to dowody.
Rhotaxom tego świata żyjacym jednak we własnym świecie nikt nie powie ze białe to białe a czarne to czarne. Hamerykańskie zawsze najlepsiejsze a ich prawda najprawdziwsza.
Mobilku, Saab oferuje przestarzałe JAS-39C które było kiepskie już 20 lat temu w porówaniu do F-16 czy Rafale:) A tu masz F-16V i Rafale F3R
Gdzie ty widziałeś 20 lat temu Rafale? 20 lat temu to żabojady sprzedawali Mirage zresztą znakomite myśliwce pod wieloma względami lepsze od F-16.
Paie Grzegorz porównuję maszyny z przetargu dla Chorwacji a tam nie startuje Mirage-2000 ale właśnie Rafale. Rafale weszły do słuzby w 2001r a w 2007 zmiażdzyły Gripena w przetargu dla szwajcarii okazując się lepsze we wszystkim poza ceną
Davien, Gripen miażdży wszystkich konkurentów ceną i nie tylko ceną zakupu ale przede wszystkim kosztami eksploatacji.
A co ci z niskiej ceny zakupu i eksploataci jak maszyna do kitu? Kup sobie MiG-15, tam dopiero bedziesz miał cenę i koszty eksploatacji:))
A co MiG-15 zły by był, jak by dostał nowoczesną awionikę i nowoczesne rakiety to by wymiatał oczywiście na małych dystansach, przy tej masie, tej zwrotności MiGa-15 niejeden nowoczesny myśliwiec by dostał baty w walce na działka.
Tynaprawde jestes smieszny w tym zacietrzewieniu by tylko swoje bajki udowodnić;)))
Relacja KOSZT-EFEKT jest na plus dla Gripena . Teoretycznie gorsza maszyna ale w sam raz na nasze podwórko kiedy przeciwnik to FR a opl nie istnieje sprawdzi się lepiej niż Ikar35. Powiedz Szwedom że robią Hu.... maszynę
Po hU ci lamborghini Diablo do jazdy w terenie górzystym. Tak ci odpowiem co do twoich porównań propagandzisto
Sęk w tym że Saab oferuje dostawy w dwa lata. F-16V mogą być za 10 lat. Używane Rafale to wersja F1 albo F2, zapewne te które właśnie kupiła Grecja.
Adam, Francja nie ma już żadnych Rafale poniżej wersji F3R, bo zmodernizowała wszystkie swoje maszyny do tego standardu. Grecja tez dostanie wersję F3R. we Francji niedługo wchodzi F4
Moga byc i w jeden miesiac - i tak sa bezuzyteczne. Nawet szef szwedzkich sil powierznych, na lamach jednego ze szwedzkich dziennnikow, juz wiele lat temu mowil, ze Gripeny C ( a wiec i oparte na nich maszyny w wersji International) nie spelniaja wymagan wspolczesnego pola walki.
To Chorwacja. Dla nich liczą się np. koszta eksploatacji maszyn. Pod tym względem "przestarzały" JAS-39C masakruje konkurentów. Po co im myśliwiec, który zostanie uziemiony przez zaporowe koszta związane z jego utrzymaniem? Jak F-16 Block 52 w Polsce...
A czym mechanicznie różni się F-16 Block 70 od F-16 Block 50/52?....................................................... .........................................................................................................................................................................
Silnikiem, radarem, uzbrojeniem, IRST itd.
Mechanicznie różni się niewiele bo to rozwiniecie wersji F-16C. Przede wszystkim wydłużono znacznie żywotność płatowca w stosunku do naszego Block 52+ poprzez wzmocnienie struktury i zastosowanie nowych elementów konstrukcyjnych i materiałów. To co piszesz to wyposażenie indywidualnie dokupywane przez odbiorcę...zaś F-16V często bazuje nawet na F-16A po modernizacji MLU...zabudowa AESA wymusiła zmiany w układzie zasilania i chłodzenia radaru ale to niie mechanika samolotu a systemu uzbrojenia........................................................... ..................................................................................................................................... Możesz w Block 70/72 nawet zażyczyć sobie F110-GE-132. Słowacy maja kupione słabsze F110-GE-129 ale możesz sobie kupić F100-PW-229................................
Panie BUBA wersja F-16V/bl 70-721 to jeden samolot tyle że pod nazwą F-16V figuruje jako modernizacja wcześniejszych F-16 a jako bl 70/72 jako produkowany od nowa, choc nie zwsze. Do bl 70/72 sa te same silniki co do bl 52+ z uwagi na uniwersalny pzredział silnika, F110-GE-132 był tylko dla F-16E. Obecna wersją silnika F100-PW-229 jest wersja 229EEP wykorzystujaca technologie z F119 i F135.
A co tam jest napisane? To ZEA nie kupią F-16 Block 70/72 z F110-GE-132 jak będa chciały? USA im nie sprzeda? A Indie jak sobie zażyczą F110-GE-132 to tez nie dostana?..................................... ............................................................................................................
ZEA kupują panei BUBA F-16E/F bl 60 opracowane specjalnie dla nic własnei z silnikiem F110-GE-132. Pomerdały ci sie samoloty i to porzadnie:)) A F-21 dla Indii i nowe F-16V dysponuja silnikiem F-100-PW-229 EEP wykorzystujacym technologie z F119 i F135 czyli znacznie nowszym od GE-132:)
Nie ma sensu dokupować do flory posiadanych F-16 samolotu z innym silnikiem a F110-GE-132 był ne dla samej ZEA a dla F-15........................... .
BUBA F-15K/SK sa napedzane silnikiem F110-GE-129 wiec jednak potęznei ci się pomerdały samoloty:)) A F-16 poza F-16E uzywaja F-110-GE-129/F100-PW-229/229EEP wiec jak nei masz pojęcia nie pisz.
Przestarzałe? a w czym JAS-39C ustępował F-16C Block 52? w niczym, przewyższał lepszym radarem i RBS-15 chociażby, o offsecie i możliwości przenoszenia uzbrojenia z innych krajów i wyposażeniem w np. Litening nawet nie wspomnę.
We wszystkim Jasiu. I nie startował F-16 bl 52 ale F-16 bl 52+ . A juz z tym lepszym radarem Gripena to odleciałes na maxa:) Aha, Gripen C w 2003r mógł zabierać jedynie AIM-120A/B i AIM-9L nie mógł uzywac w ogóle nowoczesnego uzbrojenia, ta mozliwość dostał dopiero w 2015r wiec proszę daruj sobie kiepskie manipulacje:)
JAS-39A w połowie lat 90 dysponował -między innymi Paveway, bomby naprowadzane TV, kilka wersji Mavericka + AIM-9L, AIM-120A oraz RBS-15. co Polska miała do dyspozycji? co było nowocześniejsze od wymienionego uzbrojenia na MiG-21MF/bis bo MiG-23MF wycofano nie wiadomo dlaczego a MiG-29 to był pierwotnie mniej niż tuzin a o ich uzbrojeniu nie wspomnę. Klasa p-p, jeszcze gorzej. No Su-22 trochę ciekawego uzbrojenia wtedy miały ale bez uzbrojenia przeciwokrętowego którego z resztą do dziś nie ma. Co ciekawe Gripeny nigdy nie miały npr ani też bomb niekierowanych - dowództwo nie wierzyło aby ktoś w realiach nawet lat 90 pozwolił sobie na latanie nad głowami ich żołnierzy i zrzucanie bomb niekierowanych. Podobne uzbrojenie Polska ma dopiero od F-16 bo oczywiście nikt nie zmodernizował starszych samolotów aby miały cokolwiek wspólnego z arsenału, tak jak Rumunia zmodernizowała MiG-21M na Lancery. Całe lotnictwo szwedzkie dziś tylko na Gripenach C jakoś sobie świetnie radzi stąd też dostawy Gripenów E są przesunięte bo wystarczają im jakoś wcześniejsze wersje. To daruj sobie bajeczki.
Janku, w połowie lat 90-tych to Gripena nie było w słuzbie, pierwsze przyjeto do uzbrojenia w 1996r. Przetarg dla Polski odbył sie w 2003r i tak Gripen ciągle nie mógł uzywać ani AIM-120C. ani AIM-9X ani masy innego uzbrojenia co było na F-16 bl 52+ oferowanych Polsce. Ba, do 2015r w ogóle Gripen nie mógł używac tego co mógł F-16 15 lat wczesniej, dopiero wtedy SAAB zaczał modrnizację dająca im takie mozliwości Gripeny janku z broni pow-ziemia uzywały jedynie GBU-12 Paveway II Mk-82( tyle z bajek o nieuzywaniu zwykłych bomb) i bomb kasetowych Bk92 i do tej pory nic innego poza jednya bomba kierowaną z całej rodziny i zwykłymi bombami grawitacyjnymi nie mogą. Szwedzi na Gripenach C takświetnie sobie radzą że swoje kilkunastoletnie samoloty będa wymieniać na GripenyE bo Gripen C jest już zwyczajnie pzrestarzały:)
Gripen: 1997: Sidewinder L/M, 2002: RBS15, 2010- IrisT, 2008- AGM 65 Maverick, 2011: Meteor i GBU49. Od 2010 po wprowadzeniu Selex MS19 właściwie wszystko co chce kupujący i za co zapłaci. My za dostosowanie F16 do AIM 120 C5 i nowych bomb tez dopłacaliśmy...
Rejan, nasze F-16 Advanced na starcie ogły uzywać i AIM-120C-7 i AIM-9X do tego kilkunastu rodzajów broni p-z a dostosowywalismy je do JASSM-ów których nei było jeszcze zdaje sie w uzyciu jak kupowalismy F-16.. A taki Gripen dopiero w 2015r dostał nowe uzbrojenie a z MS20 wprowadzili dopiero odpowiednik Link-16.
Czyli całe lotnictwo szwedzkie od 20 lat jest przestarzałe? koło 200 maszyn nic nie warte? o odbiorcach zagranicznych nie wspomnę. to jest dopiero manipulacja !!! Porównaj sobie co my mieliśmy w 1995 do dziś a co mieli i mają Szwedzi.
Szwedzkie lotnictwo bojowe to 72 Gripeny licząc wedle etatu, plus dwadzieścia kilka maszyn w ramach nadwyżki sprzętowej - pozostałość po rozformowanym kilka lat temu skrzydle lotniczym. A co do oceny samego Gripena najlepszym podsumowaniem niech będzie fakt że wkrótce mają być zastąpione przez Gripeny E/F. Wyraźnie większe (+40% paliwa w instalacji wewnętrznej ) i z nowym bebechami. Gdyby obecnie ekploatowane Gripeny C/D były tak dobre i perspektywiczne Szwedzi nie spieszyliby się z wymianą raptem 12-18 letnich samolotów...
Cale. Stad Szwedzi spiesza sie z Gripenem Next Generation.
JAS-39C w czasach gdy kupowaliśmy F-16C/D block 52 nie potrafił tankować w powietrzu, ani atakować celów naziemnych. Dopiero niedawno zyskał te możliwości, ale F-16 ma większą gamę uzbrojenia do dyspozycji, choćby pociski JASMM.
a do czego używano Mavericki i Paveway na Gripenach? w jakich celach przenosiły bomby naprowadzane telewizyjnie i RBS-15 ? akurat wersja C miała od początku instalację do tankowania . ekspercie
Janku, nie miały zadnych bomb telewizyjnych ale jedynie zwykłe Mk82 i jedną odmiane Paveway czyli GBU-12 Paveway II bazująca na Mk82 i powstała w 1976r.
A upgrade czeskich Gripenów C/D w 2016 to był po co? Pamięć szwankuje? Jak zawsze pomogę: https://www.defence24.pl/czesi-modernizuja-gripeny
No super te pociski JASM tylko co my z nimi zrobimy? Na ślepo będziemy walić.
JAS-39C w czasach gdy kupowaliśmy F-16C/D block 52 nie potrafił tankować w powietrzu, ani atakować celów naziemnych. Dopiero niedawno zyskał te możliwości, ale F-16 ma większą gamę uzbrojenia do dyspozycji, choćby pociski JASMM.
My nigdy nie kupowalismy ani nie kupilismy Block 52.
A to ciekawe. Co więc kupiliśmy? Bo oferowane były samoloty block 52+ i takie też wygrały przetarg.
No ten plusik jednak sporo zmienia, nowy wariant F-16, który wszedł do produkcji po 2000 znacząco się różnił od maszyn block 50/52 produkowanych od 91. Nie otrzymał oznaczenia 70/72 tylko dlatego że marketingowcy LM uznali że zaszkodzi to promocji wersji block 60 (bardziej zaawansowanej ale formalnie wcześniejszej), opracowywanej na zlecenie ZEA. Której, co zabawne, nie udało się wypromować i sprzedać nikomu innemu...
Bender, bl 52 a bl 52+ lub inaczej F-16Advanced t dwie rózne maszyny rózniace sie radarem, MTOW, uzbrojeniem, awioniką i wieloma innymi rzeczami.
Chorwaci wybiorą europejskie maszyny i będą minęli offset tak jak Węgry ! Jestem przekonany
A jakiż to offset zyskali Węgrzy? Poza zakładem produkującym małe AGD, Elektroluxa? Offset związany z wyborem Gripena był na Węgrzech krytykowany nie mniej niż w Polsce towarzyszący zakupowi F-16.
Niestety nie...
MiGi-21bis-D/MUD Niezła maszyna.
W muzeach prezentują się znakomicie!
Dajcie im nasze Su23
A co to za samolot?
latający taki.
Dobra, ale su-22 M4 czy su-22 M5 mki nazywany czasem Su-23 ?
Nie było, nie ma i nie zanosi się, że będzie Su-23.
Lepiej dla nich wybrać Gripeny-bliżej do producenta to szybszy serwis. Dostawy też szybsze. 12 sztuk dla USA to nie jest jakiś tam priorytet i prestiż żeby się starać. Izraelskie i francuskie używane i zajechane rupcie to materiał bardziej humorystyczny niż realna oferta. Pytanie: czy Gripeny będą samodzielne czy też będą miały zblokowane strzelanie do maszyn natowskich jak F-16?Pytanie to jest zasadne bo nie wiadomo co przyniesie przyszłość np. 10-20 lat a kupujący nie chciałby się przejechać na transakcji i być w razie bezbronnym gdyby np. Węgrom za 20 lat coś "pikło", przeciwko Chorwacji.
Szwecja nie jest w NATO
Na pewno im pika, ale nie mogą z tym nic zrobić , tak samo jak my.
Rafale to najnowsza wersja F3R bo Francja innych nie ma:) A gripen to stary JAS-39C.
Skoro używane to F1 lub F2 jak dla Grecji
Adam, Francuzi nie maja innych Rafale jak wersja F3R.
Co ty chłopie żeś się tak tego gripena uczepił? Przecież w ćwiczeniach udowodniły to do czego je projektowano czyli do uziemiania radzieckich/rosyjskich maszyn rodziny su27 i mig29
MIck po pierwsze ni uczepiłem się Gripena ale porównuje go do innych maszyn, po drugie walczyły z J-11A i wtedy dobrze im szło bo w starciu z J-10 juz tak rózowo nei było. Z MiG-29/35 jakos nie przypominam sobie cwiczeń. A po czwarte JAS-39C jest juz przestarzały obecnie wiec to fakt.
Ale jest tani i szybko dostępny
Tani tak, czy szybko dostepny, nie wiadomo. To maja byc wg SAAB-a swieżo wyprodukowane maszyny a nie uzywane więc tu raczej Rafale byłyby szybciej.
Brać Gripeny NG:-)
Mam nadzieję że Chorwaci wybiorą szwedzką ofertę i utrą nosa jankesom, którzy traktują sojuszników jak dojną krowę.
@qaz: Też mam taką nadzieję. Albo Gripen, albo Rafale. Izraelczyków i tak Amerykanie zablokują, a sami nie zasługują na kontrakt ze względu na nieczyste zagrania. Niby wolność handlu, ale po "amerykańsku".
Jakby chcieli blokowac to i Gripena zablokują.
Chociażby ze względu na silnik,oczywiście.Mi chodzi o coś innego.O wolność handlu, którą tak propagują,ale jak trzeba to do sądu wniosą granat,żeby sprawiedliwość była po ich stronie.Takim się nie wierzy i najlepiej trzymać się od nich z daleka.
Szwedzka oferta im wystarczy - wystarczy na Migi 29, a przecież Chrowaci nie potrzebuja maszyny wsparcia pola walki - nie zamierzaj przecież atakowac Serbii
miłość za dolary ? czy eksploatacja za korony ? a może gniotsa nie łamiotsa ?
100/100
Dassault Rafale to ciekawa opcja dla Chorwacji, góruje nad F16, Gripenem, nie mówiąc już o Migach-29. Jako samoloty używane i przy obecnej sytuacji kryzysu mogą być oferowane przez Francję na korzystnych warunkach i prawdopodobnie na kredyt więc nie przekreślałbym szans tej konstrukcji w tym przetargu. Oferowanie przez Szwecję Gripena wersji C/D (mając w zanadrzu wersję E) jest trochę niepoważne, gdyż są one gorsze nawet od naszych prawie piętnastoletnich F-16.
Porównaj sobie ES-05 Raven do PS-05/A mk5, wtedy zrozumiesz ;-)
Główna róznica: Raven istnieje i jest produkowany seryjnie, PS-05/A Mk5 ma status prototypu. Oba sa gorsze od SABR czy RBY 2AA.A maszyny dla Chorwacji nie będa miały radaru AESA.
Polski F-16C Block 52+ też ma tylko stary radar z anteną szczelinową ....
Który to AN/APG-68v9 jest zwyczajnie lepszy od tego na Gripenach C. raven jest wyłacznie dla Gripen E, F-16V proponowany Chorwacji to SABR a rafale RBY-2 AA.
a polskie efy mają radary AESA??? Czyli to złom jak rozumiem?
A Gripeny C maja?? Bo w modernizachji MS20 dalej jst ten sam stary radar który był gorszy od tego z Jastrzebi jyz 17 lat temu.
Widać po tym że połowa jest niesprawna
Generalnie wybór samolotu a w zasadzie wybór całego systemu jest trudny już z punktu widzenia technicznego, taktycznego i strategicznego także z braniem pod uwagę skutków wyboru w przyszłości, serwisu itd itd. Te platformy żyją bardzo długo. I bardzo możliwe że wybór tej platformy będzie rzutował na wybór następnej. Do tego dochodzi polityka która często ma decydujące znaczenie. My możemy tu kibicować swojej ulubionej platformie lub podawać argumenty dla danej platformy przydatnej dla danego kraju argumentując często nawet logicznie, albo obstawiać, ale tak naprawdę nie wiemy. Każda z platform ma swoje zalety. To były poważne oczywistości. Co mi tam też obstawię ;-). Rafale dobre, ale drogie uzbrojenie w większości francuskie tzn. duże uzależnienie od Francji chyba ze zgromadzi się zapasy - tez drogo. Gripen- stale aktualizowana platforma myśle ze zaoferowali C bo szybko mogą dostarczyć i uznali że dzięki temu zostaną wybrani. Może liczą że następne Chorwacja zamówi już wersje E które z C też będą współpracować. Węgrzy je mają mogą razem polatać. F-16V -Aktualna platforma- ciągle nowe zasobniki. Siła skali, liczba sztuk i użytkowników. Tanio w serwisie nie będzie bo na tym LM robi kasę. Izraelskie używane F-16 (ale USA ich nieładnie załatwiło). Ciekawe, że znowu startują. Wybebeszą co Chorwaci chcieli a US argumentowało ze nie chce dać, wiec będą musieli zejść z ceny a może za jakiś czas liczą, że uda im się to znowu im sprzedać. Nie wiem. Chyba że wygrają i znowu ich zablokują :-). Generalnie zalety podobne do F16V. Ach te spekulacje. Reasumując obstawiam że USA wjadą polityczno-lobbystycznym spychem i wcisną F-16V.
Gar, co do uzbrojenia to obojetnie co wybiora musza je kupić, bo zdaje się do tej pory mieli uzbrojenie do rosyjskich maszyn. Gripen to wersja C czyli lekko juz przestarzała, ciekawe czemu nie zaoferowali własnie Gripena E. Rafale i F-16V wypadają chyba najlepiej ale są tez najdroższe
Oczywiście że będą musieli kupić całe uzbrojenie. Dla Rafale w dużej mierze (zaawansowane) nie ma dużego wyboru jeśli chodzi o sprzedającego. Dla F-16 jest tego dużo. Gripen też sporo i obiecują że zintegrują szybko cokolwiek klient będzie chciał. Z Meteorem pokazali ze potrafią.
Gripen C akurat ma wyjatkowo mało tego uzbrojenia w porówaniu do F-16 czy Rafale. Duzo ma mieć Gripen E ale kluczowe słowo to "mieć" gripen dobrze dosyc stoi z uzbrojeniem p-p ( jak dostana najnowsze wersje a nei bazowe C/D natomiast dość beznadziejnie z uzbrojeniem p-z.
Dziękuję za rzeczową analizę. Myślę, że w ostatecznym rozrachunku może mieć Pan rację i wygra F-16V.
Wątpliwe patrząc na termin dostawy
Mam nadzieję, że będą mieli jaja i wybiorą Rafale lub Gripena.
Te używane Rafale zdaje się kupiła ostatnio Grecja.
Gripen C/D z pakietem MS 20, radarem PS-05/A Mk. 5 i Meteorem i nie postawie ani złotówki na nasze F16 C/D block 52+ z AIM 120 C5 ;-)
Najpirw niech zrobią ten radar bo zdaje się ciągle ma status prototypu a Chorwacji oferuja zwykłe Gripeny:) A Gripen C/D nawet z Meteorem i IRIS-T jest sporo gorszy od F-16 block 52+ nie mówiąc o oferowanym Chorwatom F-16V:)) I wolałbym lecieć w F-6 bl52+ niż w twoim Gripenei.
Dawidzie, pewien miły pan z Saaba powiedział w 2016 roku ( albo 18 nie pamiętam ) że wszystkie nowe Gripeny C/D będą w standardzie MS 20. Wątpię żeby dla Chorwacji ktoś odtwarzał technologie sprzed 15 lat, oczywiście Ty wiesz lepiej. Wątpię też żeby ktoś odtworzył radary PS-05/A Mk.3. Dalej radar PS-05/A mk5 w kwietniu rozpoczął certyfikacje i nawet wujek sam sobie kupił jeden taki radar ;-). Zresztą pakiet MS 20 jest dość ciekawy, bo daje lepszy radar niż Gripen NG ( PS-05/A mk5 to AESA GAN, ES-05 Raven z Gripena E/F to GaAs ) to A jeżeli porownujesz AN/APG 68(v)9 do PS-05/A Mk 5 to cóż mogę powiedzieć "Oczywiscie" ;-)
Trollik, w 2019 ro dopiero sie zaczynały pierwsze próby radaru PS 05/A Mk-5 wiec bez ściemniania:) A teraz dalej Radar ciągle ma status prototypu Gripen C ciągle powstaje z radarem Mk3 . USa kupilo sobie jeden radar do testów Aha , dla twojej wiedzy, standard MS-20 nie obejmuje radaru AESA dostały jedynie w końcu kompatybilność z link 16 i parę nowych typów uzbrojenia jak Meteor i SDB:) Wiec jak nie wiesz co piszesz to nei pisz:) Wiec Gripen C w wersji MS20 dalej jest gorszy i to sporo od F-16:))
oferują wersję JAS-39C bo są dostępne praktycznie od ręki, a do tego znacznie taniej i są jednak znacznie nowsze od starych izraelskich F-16A . za parę lat dostaną pakiety modernizacyjne i nie ustępowałyby znacznie nowym wersjom.
Baraki to F-16C a nie A i GripenyC maja byc nowo produkowane a nei uzywane.
Najlepsze oferty to F-16V i Rafale.
Zwlaszcza uzbrojone w moje AIM-120 z 1973 roku.
Na Rafale ich nie stać, na 90% wygra F-16V
Na uzywane Rafale ich stać zwłaszcza ze dostana może maszyny uzywane ale w najnowszej wersji F3R. F-16V kosztuje teraz tyle co f-35 a Chorwaci gołych maszyn zwyczajnie kupic nie mogą.
Na 90% nie bo termin dostaw F-16V jest zbyt odległy