Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Setki Rosomaków dla Wojska Polskiego. W nowej wersji [DEFENCE24 NEWS]

Do końca 2023 roku ma zostać podpisana umowa na dostawę do Wojska Polskiego od 250 do nawet około 400 Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Siły Zbrojne RP otrzymają je w nowej wersji Rosomak Long (Rosomak-L), z wydłużonym kadłubem - dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl.

Rosomak prezes Kisiel
Rosomak MLU z wieżą ZSSW-30
Autor. Rosomak S.A.
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zakup, o którym dowiedziała się nieoficjalnie redakcja Defence24.pl ma pozwolić na uzupełnienie zapotrzebowania Wojska Polskiego związanego z kołowymi bojowymi wozami piechoty oraz ich wariantami specjalistycznymi. Będzie najprawdopodobniej obejmował od 250 do około 400 wozów, niemniej możliwa jest etapowa realizacja zamówienia.

Transportery co najmniej w większości zostaną wyposażone w wieże ZSSW-30, opracowane we współpracy Huty Stalowa Wola i WB Electronics. Pojazdy będą też zakupione w nowej wersji - Rosomak Long (Rosomak-L).

Reklama

Nowo opracowana wersja Rosomak-L posiada dłuższy o 60 cm kadłub w porównaniu do istniejącego Rosomaka (bazowa długość to 7,8 m). Zwiększa to wyporność pojazdu podczas pokonywania przeszkód wodnych na tyle, że możliwa jest na nim integracja nowej wieży ZSSW-30 i zachowanie odpowiedniego zapasu pływalności.

Rosomak z wieżą ZSSW-30, wyposażoną w głowice optoelektroniczne produkcji PCO.
Rosomak z wieżą ZSSW-30, wyposażoną w głowice optoelektroniczne produkcji PCO.
Autor. HSW

W przypadku zainstalowania jej na standardowym kadłubie Rosomaka - pomimo przejścia z wynikiem pozytywnym prób pływania - zapas wyporności jest na tyle niewielki, że zamawiający nie wymaga od pierwszej partii "klasycznych" transporterów z wieżami ZSSW-30 zdolności pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Przypomnijmy, że integracja 70 istniejących Rosomaków z wieżami ZSSW-30 została już zamówiona w 2022 roku za 1,7 mld zł, a pierwsze transportery mają zostać dostarczone do Sił Zbrojnych RP w tym roku.

Reklama

Zobacz też

Reklama

W późniejszych partiach Rosomaków z ZSSW-30 wymóg pływalności będzie jednak zachowany. Dodajmy, że o ile umowa ramowa na wieże obejmuje obecnie łącznie 341 wież, z czego 70 już zamówiono, to po decyzji o formowaniu 1 Dywizji Piechoty Legionów potrzeby mogą okazać się jeszcze większe .

Nowe transportery albo zastąpią - w wybranych jednostkach - wyeksploatowane i przestarzałe BWP-1, albo trafią do zupełnie nowych jednostek. I będą skokowo wzmacniać zdolności Sił Zbrojnych RP, bo wieże ZSSW-30 są wyposażone w zaawansowany system kierowania ogniem oraz uzbrojone w armaty 30 mm ze zdolnością użycia amunicji programowalnej, karabiny maszynowe i wyrzutnie ppk Spike-LR. Podobne wieże trafią też na przyszłe BWP Borsuk.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Autor. Rosomak S.A.
Reklama

Rosomak Long jest pracą rozwojową zakładów Rosomak S.A. Nowe transportery otrzymają nową mocniejszą jednostkę napędową Scania DC13 o mocy 450 kW / 610 KM. To w połączeniu z powiększeniem zbiorników paliwa o prawie 30 lub 40% pozwoli na zwiększenie jego zasięg mimo przyrostu masy. Obecnie wspomniany silnik jest już stosowany w Rosomaku WPT (wóz pomocy technicznej).

Na razie jeszcze szerzej nie wiadomo, jakie dodatkowe rozwiązania proponowane w modernizacji Rosomaków zostaną wdrożone do zamawianych wozów w wersji L. Producent deklarował możliwość wzmocnienia opancerzenia, a także usprawnień dotyczące ergonomii, w tym mających w założeniu wspierać pracę kierowcy. Przypomnijmy, że KTO Rosomak to licencyjna i mocno zmodyfikowana odmiana transportera Patria AMV, a prawa do jej produkcji w Polsce zostały niedawno przedłużone do 2028 roku .

Reklama

współpraca Jakub Palowski

Zobacz też

Autor. Rosomak S.A.
Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama