- Wiadomości
- Ważne
Setki Rosomaków dla Wojska Polskiego. W nowej wersji [DEFENCE24 NEWS]
Do końca 2023 roku ma zostać podpisana umowa na dostawę do Wojska Polskiego od 250 do nawet około 400 Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Siły Zbrojne RP otrzymają je w nowej wersji Rosomak Long (Rosomak-L), z wydłużonym kadłubem - dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl.

Autor. Rosomak S.A.
Zakup, o którym dowiedziała się nieoficjalnie redakcja Defence24.pl ma pozwolić na uzupełnienie zapotrzebowania Wojska Polskiego związanego z kołowymi bojowymi wozami piechoty oraz ich wariantami specjalistycznymi. Będzie najprawdopodobniej obejmował od 250 do około 400 wozów, niemniej możliwa jest etapowa realizacja zamówienia.
Transportery co najmniej w większości zostaną wyposażone w wieże ZSSW-30, opracowane we współpracy Huty Stalowa Wola i WB Electronics. Pojazdy będą też zakupione w nowej wersji - Rosomak Long (Rosomak-L).
Nowo opracowana wersja Rosomak-L posiada dłuższy o 60 cm kadłub w porównaniu do istniejącego Rosomaka (bazowa długość to 7,8 m). Zwiększa to wyporność pojazdu podczas pokonywania przeszkód wodnych na tyle, że możliwa jest na nim integracja nowej wieży ZSSW-30 i zachowanie odpowiedniego zapasu pływalności.

Autor. HSW
W przypadku zainstalowania jej na standardowym kadłubie Rosomaka - pomimo przejścia z wynikiem pozytywnym prób pływania - zapas wyporności jest na tyle niewielki, że zamawiający nie wymaga od pierwszej partii "klasycznych" transporterów z wieżami ZSSW-30 zdolności pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Przypomnijmy, że integracja 70 istniejących Rosomaków z wieżami ZSSW-30 została już zamówiona w 2022 roku za 1,7 mld zł, a pierwsze transportery mają zostać dostarczone do Sił Zbrojnych RP w tym roku.
Zobacz też
W późniejszych partiach Rosomaków z ZSSW-30 wymóg pływalności będzie jednak zachowany. Dodajmy, że o ile umowa ramowa na wieże obejmuje obecnie łącznie 341 wież, z czego 70 już zamówiono, to po decyzji o formowaniu 1 Dywizji Piechoty Legionów potrzeby mogą okazać się jeszcze większe .
Nowe transportery albo zastąpią - w wybranych jednostkach - wyeksploatowane i przestarzałe BWP-1, albo trafią do zupełnie nowych jednostek. I będą skokowo wzmacniać zdolności Sił Zbrojnych RP, bo wieże ZSSW-30 są wyposażone w zaawansowany system kierowania ogniem oraz uzbrojone w armaty 30 mm ze zdolnością użycia amunicji programowalnej, karabiny maszynowe i wyrzutnie ppk Spike-LR. Podobne wieże trafią też na przyszłe BWP Borsuk.
Zobacz też

Rosomak Long jest pracą rozwojową zakładów Rosomak S.A. Nowe transportery otrzymają nową mocniejszą jednostkę napędową Scania DC13 o mocy 450 kW / 610 KM. To w połączeniu z powiększeniem zbiorników paliwa o prawie 30 lub 40% pozwoli na zwiększenie jego zasięg mimo przyrostu masy. Obecnie wspomniany silnik jest już stosowany w Rosomaku WPT (wóz pomocy technicznej).
Na razie jeszcze szerzej nie wiadomo, jakie dodatkowe rozwiązania proponowane w modernizacji Rosomaków zostaną wdrożone do zamawianych wozów w wersji L. Producent deklarował możliwość wzmocnienia opancerzenia, a także usprawnień dotyczące ergonomii, w tym mających w założeniu wspierać pracę kierowcy. Przypomnijmy, że KTO Rosomak to licencyjna i mocno zmodyfikowana odmiana transportera Patria AMV, a prawa do jej produkcji w Polsce zostały niedawno przedłużone do 2028 roku .
współpraca Jakub Palowski
Zobacz też

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]