- Wiadomości
Rusza podwodna współpraca Niemiec i Norwegii
Władze Niemiec i Norwegii formalnie ogłosiły rozpoczęcie programu wspólnej budowy okrętów podwodnych nowego typu. Złożono już pierwsze zapytanie do przemysłu, a podpisanie umowy przewidywane jest w 2019 roku. W związku z programem Niemcy zapowiadają inwestycje w infrastrukturę floty.
Szefowe resortów obrony Niemiec i Norwegii poinformowały o formalnym rozpoczęciu programu podczas bilateralnego spotkania w niemieckiej bazie morskiej Eckernföerde. Program zakłada pozyskanie w sumie sześciu okrętów, w tym czterech dla sił morskich Norwegii i dwóch dla Niemiec.
W oficjalnym komunikacie ministerstwo obrony Norwegii podkreśla, że partnerstwo obejmuje zarówno zakup „identycznych” okrętów podwodnych, jak i współpracę w zakresie szkoleń, ćwiczeń, części zamiennych, utrzymania nowych jednostek w cyklu życia, a także kooperację pomiędzy przemysłami Norwegii i Niemiec.
Porozumienie zakłada również wspólny rozwój pocisków rakietowych NSM, które następnie w zmodyfikowanym wariancie miałyby trafić nie tylko na pokłady norweskich okrętów, ale również niemieckich fregat i jednostek typu 180. Zgodę na realizację tego programu wydał już wcześniej niemiecki Bundestag.
Czytaj więcej: 10 miliardów na sprzęt i okręty Bundeswehry
Nowe okręty zostaną oznaczone jako typ 212 CD (obecnie w niemieckiej flocie służy sześć jednostek typu 212A). Jak podaje ARD, parlament Norwegii zgodził się wcześniej na przeznaczenie na zakup 4,3 mld euro. Resort obrony Niemiec informował wcześniej w komunikacie przy okazji zatwierdzenia programu przez Bundestag, że udział Republiki Federalnej w „całościowym pakiecie” współpracy to około 1,8 mld euro. „Die Welt” zaznacza, że okręty zostaną zbudowane w stoczni TKMS w Kiel.
W dodatku do współpracy w zakresie nowych okrętów podwodnych i pocisków, będziemy wzmacniać kooperację pomiędzy marynarkami wojennymi. Będziemy też współpracować w badaniach i rozwoju technologii dla marynarek wojennych. Ta współpraca wzmocni nasze przemysły obronne i będzie bardzo korzystna dla obu naszych narodów (państw)
Szefowa resortu obrony poinformowała także, że Kongsberg, TKMS i Atlas Elektronik stworzyły spółkę joint venture, odpowiedzialną za dostawę okrętowego systemu walki dla jednostek obu państw. „Istnieje też duży potencjał do sprzedaży Bojowego Systemu Zarządzania do innych państw” – zaznaczyła. Podkreśliła też, że porozumienie pozwoli na utrzymanie i stworzenie miejsc pracy w sektorze wysokich technologii w obu krajach, zwiększając też eksportowy potencjał norweskiego przemysłu obronnego.
Z kolei zgodnie z informacjami resortu obrony Niemiec minister Ursula von der Leyen zapowiedziała, że w nadchodzących latach w bazie Eckernförde będą realizowane inwestycje na kwotę 260 milionów euro, aby zapewnić jak najlepsze możliwości szkolenia, realizowanego zapewne we współpracy obu krajów. Do służby przyjętych zostanie też około 400 dodatkowych marynarzy.
Jak zaznacza „Der Spiegel”, dostawy nowych okrętów dla marynarki wojennej Norwegii rozpoczną się w 2025 roku. Nowe jednostki zastąpią okręty typu Ula przewidziane do wycofania. Decyzja o wspólnej budowie okrętów z Niemcami, w ramach szerszego programu została podjęta na początku 2017 roku. Wcześniej pod uwagę brano także ofertę francuskiego koncernu DCNS (obecnie Naval Group).
Obecnie marynarka Niemiec dysponuje sześcioma okrętami typu 212A, jednak ich liczba została uznana za niewystarczającą do wykonywania wszystkich zadań i zapewnienia odpowiedniej dostępności operacyjnej, uwzględniając czas na planowe remonty i naprawy. Dlatego od 2027 roku powinny rozpocząć się dostawy nowych okrętów do niemieckiej floty. Republika Federalna zdecydowała też ostatnio na przykład o zakupie pięciu nowych korwet typu 130, aby móc lepiej wypełniać zobowiązania wobec NATO.
Wykonawcą kontraktu na nowe okręty podwodne będzie koncern TKMS ma on zostać podpisany w 2019 roku. Niemcy i Norwegia prowadzą już wspólne rozmowy z koncernem, w lipcu wysłano wstępne zapytanie.
Okręty podwodne typu 212 są też proponowane Polsce w ramach programu Orka. Oprócz nich uwzględniane są oferty szwedzka (Saab A26) oraz francuska (jednostki typu Scorpene, budowane przez Naval Group).
Zobacz też: TKMS o Orce: Współpraca przemysłowa i wypełnienie luki [Defence24.pl TV]