- Wiadomości
Rumuńskie testy K2 już niebawem?
Serwis DefenseRomania poinformował o planowanych badaniach poligonowych czołgów K2 Black Panther w Rumunii. Bukareszt rozważa zakup tych maszyn na potrzeby Wojsk Lądowych.

Autor. mł. chor. Daniel Wójcik / 16 Dywizja Zmechanizowana
Próby będą obserwowane przez wysokich przedstawicieli Sił Zbrojnych Rumunii (rum. Forțele Armate Române), rządu, lokalnych przedsiębiorstw z sektora obronnego, a także Hyundai Rotem, producenta czołgu. Demonstracja ma na celu pokazanie możliwości sprzętu, którego zakup jest rozważany przez tamtejsze Ministerstwo Obrony przynajmniej od lata ubiegłego roku. Transakcja mogłaby dotyczyć do 250 pojazdów. Południowokoreańskie czołgi wraz z 54 egzemplarzami M1A2SEPv3 walnie wzmocniłyby rumuńskie wojska pancerne i zmechanizowane. Oba typy zastąpiłyby przestarzałe wozy z rumuńskiej rodziny T-55, do której zaliczają się też czołgi TR-580 i TR-85.
Zobacz też
Gdyby doszło do podpisania umowy wykonawczej, Rumunia stałaby się drugim po Polsce użytkownikiem czołgów K2 Black Panther w Europie. To może stanowić dodatkowy impuls do utworzenia na terenie naszego kraju ośrodka serwisowego i remontowego K2, który w perspektywie wielu dekad mogłoby przynieść polskiemu przemysłowi wymierne zyski. Niemniej to wciąż spekulacje, bo jak dotąd umowa na utworzenie szerokiego zaplecza oraz produkcję czołgów K2PL w Polsce nie została podpisana.
K2 Black Panther to czołg podstawowy z Republiki Korei produkowany przez Hyundai Rotem Company. Pojazd ma trzyosobową załogę: kierowcę, działonowego i dowódcę. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa CN08 kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów (6,6 metra). Zapas amunicji wynosi 40 naboi 120 x 570 mm, z których 16 znajduje się w automacie ładowania w tylnej niszy wieży, a 24 ulokowano w kadłubowym magazynie obok stanowiska kierowcy. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M60E2 kal. 7,62 mm. Uzupełnienie stanowi umieszczony na stropie wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 Browning) kal. 12,7 mm.
Zobacz też
W zależności od partii produkcyjnej w czołgach zastosowano różne silniki. Pierwsze seryjne pojazdy napędzał niemiecki silnik wysokoprężny MTU MT 883 Ka-501 o mocy 1500 KM, który produkuje na licencji koreańska firma STX Engine. Począwszy od drugiej serii zastosowano południowokoreański motor HD Hyundai Infracore (dawniej Doosan Infracore) DV27K o tożsamych osiągach. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Renk HSWL 295 TM. Oba zespoły napędowe umożliwiają rozpędzenie ważącego 55 ton czołgu do prędkości maksymalnej 70 km/h. Obecnie jedynymi użytkownikami tych maszyn są Republika Korei oraz Polska.

Autor. mł. chor. Daniel Wójcik / 16 Dywizja Zmechanizowana
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]