Reklama

Siły zbrojne

Dwa najnowsze rumuńskie F-16AM. Fot. mapno.ro

Rumunia zmodernizuje swoje F-16

Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż pakietów modernizacyjnych i prace nad rumuńskimi samolotami wielozadaniowymi F-16. Zatwierdzony pakiet obejmuje zakup awioniki, oprogramowania, wyposażenia komunikacyjnego, nawigacyjnego, modernizację kabiny pilota plus wsparcie logistyczne. Rumuni powoli ale konsekwentnie zwiększają możliwości swojej nowej floty samolotów bojowych - zarówno jeśli chodzi o liczebność, jak i zdolności poszczególnych maszyn.

Amerykańska zgoda dotyczy pakietu o łącznej wartości do 175,4 mln USD. Za te środki Bukareszt miałby kupić osiem systemów GPS (LN-260), 19 wielofunkcyjnych radiowych systemów dystrybucji informacji MIDS JTRS, a także interrogatory (IFF) AN/APX-126, radiostacje ARC-210, aplikacje kryptograficzne, „inne urządzenia i oprogramowanie z zakresu nawigacji i kryptografii”, system planowania misji JMPS, „niewielkie modyfikacje” płatowców (zapewne związane z instalacja wymienionego wcześniej wyposażenia), a także części zamienne, wyposażenie do przeprowadzania prac i testów oraz wsparcie logistyczne.

Jak informuje agencja DSCA (Defense Security Cooperation Agency), która przedłożyła w tej sprawie już wszystkie niezbędne dokumenty Kongresowi, wykonawcą prac i dostarczycielem wyposażenia będzie firma Lockheed Martin.

W lipcu 2013 roku Rumunia podpisała z Portugalią i Stanami Zjednoczonymi umowę o wartości 186 mln EUR z czego 78 mln kosztował zakup 9 portugalskich F-16AM/BM i trzech F-16A/B ze składowiska AMARC w bazie Davis-Monthan w Arizonie. Resztę środków pochłonęły remont i modernizacja tych samolotów do standardu Block 40 MLU. Przeprowadzono je w zakładach OGMA Indústria Aeronáutica de Portugal SA. Znacznie większe środki przeznaczyli Rumuni na zakup uzbrojenia, zasobników celowniczo-nawigacyjnych, wyposażenia obsługi naziemnej i modernizację infrastruktury dla tych samolotów. Pochłonęło to kolejnych 440 mln USD. Za te środki dla F-16 przystosowano jednak aż trzy bazy lotnicze: Fetesti, Campa Turzii i Buzuau. Infrastruktura została więc przystosowana nie dla 12 ale raczej kilkudziesięciu samolotów. Dostawy zostały w pełni zrealizowane w ciągu czterech lat. Dziewięć ex-portugalskich maszyn zostało oddanych klientowi jesienią 2016 roku, a we wrześniu 2017 dołączyły do nich samoloty z Arizony, na których trzeba było przeprowadzić znacznie bardziej złożone zabiegi.

W lutym bieżącego roku podpisano nową umowę na zakup dodatkowych pięciu ex-portugalskich F-16 wraz z analogicznymi pracami remontowo-modernizacyjnymi w zakładach OGMA i pakietem wsparcia za cenę 130 mln USD. Realizacja kontraktu jest znacznie szybsza niż poprzednio, zapewne z uwagi na zdobyte wcześniej doświadczenie. Cztery maszyny zostały już dostarczone - dwie maszyny dostarczono w sierpniu i dwie na początku listopada br. - i dołączyły do jedynej rumuńskiej eskadry na F-16, Escadrila 53 Aviație Vânătoare (53. Eskadry Myśliwskiej) z bazy Fetesti. W ten sposób w jej posiadaniu znalazło się już 16 maszyn, a 17. ma do nich dołączyć na początku roku 2021. Zakup jest elementem programu pozyskania łącznie 36 maszyn stanowiących łącznie trzy eskadry co miało zostać zrealizowane do 2022 roku. Nie wiadomo jednak jak na te plany wpłynie kryzys wywołany epidemią koronawirusa.

image
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama