Reklama

Siły zbrojne

Polaris DAGOR, DAGOR, Rumunia

Rumuni kupują amerykańskie lekkie pojazdy

Amerykański producent, firma Polaris Government and Defense, otrzymała kontrakt na dostawę ultralekkich pojazdów taktycznych DAGOR (Deployable Advanced Ground Off-Road) dla sił zbrojnych Rumunii. Ponad 50 pojazdów terenowych przystosowanych do transportu lotniczego w ładowniach różnej kategorii samolotów i śmigłowców transportowych ma zapewnić rumuńskim wojskom lądowym lepszą mobilność.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Rumunia jako kraj członkowski NATO otrzyma pojazdy Polaris DAGOR w ramach programu zagranicznej sprzedaży wojskowej (Foreign Military Sales, FMS) rządu USA, który ma na celu wzmocnienie sił zbrojnych i sojuszników na całym świecie, ostatnio z naciskiem na obszar odpowiedzialności Dowództwa Europejskiego (USEUCOM). Kontrakt obejmuje również doposażenie i części zamienne do pojazdów, a także szkolenia kierowców i mechaników, które będą prowadzone w kraju odbiorcy przez instruktorów Polarisa.

Czytaj też

Na wybór modelu DAGOR przez rumuńską armię, miała zapewne wpływ chęć uzyskania maksymalnej interoperacyjności z użytkującymi te pojazdy jednostkami specjalnymi, w tym amerykańskimi (USSOCOM) i kanadyjskimi (CANSOFCOM), a także państw europejskich. Co równie istotne, jest to sprawdzona konstrukcja, która zapewnia wysoką mobilność taktyczną w różnego rodzaju warunkach terenowych i to przy wysokich możliwościach transportowych.

Reklama

Ładowność DAGOR-a to 1814 kg (dopuszczalna masa całkowita wynosi 3856 kg). Może on transportować do 9 osób na odległość ok 800 km. Pojazd charakteryzuje się również wysoką mobilnością strategiczną - może być transportowany zarówno na pokładach samolotów transportowych, jak i desantowany metodą LVAD (ang. "Low Velocity Airdrop") na platformie desantowej. DAGOR może być również przerzucany za pomocą śmigłowców, czy to w ich ładowniach (CH-47 - do dwóch pojazdów, CH-53), jak również zawieszony (CH-47, CH-53 oraz UH-60).

W pojeździe zastosowano liczne rozwiązania komercyjne, jak układ napędowy, elementy sterujące (w tym elektronicznie sterowane wspomaganie) itp. pochodzące z cywilnych pojazdów ATV/UTV marki Polaris. Turbodoładowany silnik wyskoprężny (Diesla) przystosowany do zasilania jednolitym paliwem pola walki/lotniczym F-34/JP-8 połączony jest z automatyczną przekładnią. Producent nie podaje mocy jednostki napędowej, jedynie maksymalną prędkość pojazdu na poziomie 120 km/h. Układ elektryczny pojazdu przystosowany jest do zasilania różnego rodzaju systemów łączności i dowodzenia (C4I).

Czytaj też

DAGOR charakteryzuje się modułową konstrukcją, co pozwala na przystosowanie pojazdu do realizacji różnych misji czy zmian konfiguracji wyposażenia i uzbrojenia wraz ze zmieniającymi się środowiskiem działań i ewoluującymi zagrożeniami. Pojazd stanowi wysokomobilną platformę do montażu różnego rodzaju typów uzbrojenia: od karabinów maszynowych, poprzez automatyczne granatniki czy wyrzutnie ppk, na systemach bezzałogowych, w tym amunicji krążącej, kończąc.

Dzięki pozyskaniu pojazdów taktyczny DAGOR rumńska armia zyska skuteczny środek transportu dla pododdziałów lekkiej piechoty i jednostek specjalnych. Do czego można tego typu lekkie konstrukcje wykorzystać - m.in. w charakterze niszczycieli czołgów, opisywał na przykładzie ćwiczeń kanadyjskiej armii Adam Świerkowski w artykule na portalu Defence24.pl. Rumuńskie siły zbrojne posiadają również quady Polaris MV850 i pojazdy ATV/UTV Polaris MRZR .

Autor. Polaris Government and Defense
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama