Amerykański producent, firma Polaris Government and Defense, otrzymała kontrakt na dostawę ultralekkich pojazdów taktycznych DAGOR (Deployable Advanced Ground Off-Road) dla sił zbrojnych Rumunii. Ponad 50 pojazdów terenowych przystosowanych do transportu lotniczego w ładowniach różnej kategorii samolotów i śmigłowców transportowych ma zapewnić rumuńskim wojskom lądowym lepszą mobilność.
Rumunia jako kraj członkowski NATO otrzyma pojazdy Polaris DAGOR w ramach programu zagranicznej sprzedaży wojskowej (Foreign Military Sales, FMS) rządu USA, który ma na celu wzmocnienie sił zbrojnych i sojuszników na całym świecie, ostatnio z naciskiem na obszar odpowiedzialności Dowództwa Europejskiego (USEUCOM). Kontrakt obejmuje również doposażenie i części zamienne do pojazdów, a także szkolenia kierowców i mechaników, które będą prowadzone w kraju odbiorcy przez instruktorów Polarisa.
Czytaj też
Na wybór modelu DAGOR przez rumuńską armię, miała zapewne wpływ chęć uzyskania maksymalnej interoperacyjności z użytkującymi te pojazdy jednostkami specjalnymi, w tym amerykańskimi (USSOCOM) i kanadyjskimi (CANSOFCOM), a także państw europejskich. Co równie istotne, jest to sprawdzona konstrukcja, która zapewnia wysoką mobilność taktyczną w różnego rodzaju warunkach terenowych i to przy wysokich możliwościach transportowych.
Ładowność DAGOR-a to 1814 kg (dopuszczalna masa całkowita wynosi 3856 kg). Może on transportować do 9 osób na odległość ok 800 km. Pojazd charakteryzuje się również wysoką mobilnością strategiczną - może być transportowany zarówno na pokładach samolotów transportowych, jak i desantowany metodą LVAD (ang. "Low Velocity Airdrop") na platformie desantowej. DAGOR może być również przerzucany za pomocą śmigłowców, czy to w ich ładowniach (CH-47 - do dwóch pojazdów, CH-53), jak również zawieszony (CH-47, CH-53 oraz UH-60).
W pojeździe zastosowano liczne rozwiązania komercyjne, jak układ napędowy, elementy sterujące (w tym elektronicznie sterowane wspomaganie) itp. pochodzące z cywilnych pojazdów ATV/UTV marki Polaris. Turbodoładowany silnik wyskoprężny (Diesla) przystosowany do zasilania jednolitym paliwem pola walki/lotniczym F-34/JP-8 połączony jest z automatyczną przekładnią. Producent nie podaje mocy jednostki napędowej, jedynie maksymalną prędkość pojazdu na poziomie 120 km/h. Układ elektryczny pojazdu przystosowany jest do zasilania różnego rodzaju systemów łączności i dowodzenia (C4I).
Czytaj też
DAGOR charakteryzuje się modułową konstrukcją, co pozwala na przystosowanie pojazdu do realizacji różnych misji czy zmian konfiguracji wyposażenia i uzbrojenia wraz ze zmieniającymi się środowiskiem działań i ewoluującymi zagrożeniami. Pojazd stanowi wysokomobilną platformę do montażu różnego rodzaju typów uzbrojenia: od karabinów maszynowych, poprzez automatyczne granatniki czy wyrzutnie ppk, na systemach bezzałogowych, w tym amunicji krążącej, kończąc.
Dzięki pozyskaniu pojazdów taktyczny DAGOR rumńska armia zyska skuteczny środek transportu dla pododdziałów lekkiej piechoty i jednostek specjalnych. Do czego można tego typu lekkie konstrukcje wykorzystać - m.in. w charakterze niszczycieli czołgów, opisywał na przykładzie ćwiczeń kanadyjskiej armii Adam Świerkowski w artykule na portalu Defence24.pl. Rumuńskie siły zbrojne posiadają również quady Polaris MV850 i pojazdy ATV/UTV Polaris MRZR .
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie