Siły zbrojne

Rosyjskie samoloty szpiegowskie groźne dla maszyn pasażerskich

Samolot Ił-20M był bliski zderzenia z rejsem pasażerskim SAS - fot. Kirill Naumenko/wikipedia
Samolot Ił-20M był bliski zderzenia z rejsem pasażerskim SAS - fot. Kirill Naumenko/wikipedia

Samolot rejsowy szwedzkich linii lotniczych SAS w ostatniej chwili wyminął nad Morzem Bałtyckim rosyjską maszynę szpiegowską Ił-20M. Władze lotnicze Szwecji i Danii badają okoliczności zdarzenia.

Incydent miał miejsce w marcu bieżącego roku, nad wodami Morza Bałtyckiego około 50 km na południe od Malmö. Jak podała szwedzka telewizja Sveriges Television, rejsowy samolot SAS z Kopenhagi do Rzymu w ostatniej chwili dokonał zmiany kursu, mijając o 90 metrów rosyjski samolot, który operował bez zapowiedzi nad międzynarodowymi wodami Bałtyku, nie reagując na działania służb kontroli lotów.

Maszyna została zidentyfikowana jako Ił-20M, samolot rozpoznania elektronicznego rosyjskich sił zbrojnych. Incydent ten był tylko jednym z przypadków pogwałcenia zasad ruchu powietrznego przez rosyjskie siły powietrzne. Był też jednym z najbardziej dramatycznych, gdyż odległość 90 metrów w jakiej minęły się obie maszyny jest poniżej wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Zgodnie z oświadczeniem szwedzkich służb, rosyjskie samoloty w ostatnim czasie znacznie zintensyfikowały swoje działania w rejonie Bałtyku. Zwiększył się też na zachód zakres rejonu nad którym operują. W czasach zimnej wojny nie zapuszczały się dalej niż na południe od Bornholmu. Obecnie szerszy jest zarówno zasięg jak i zakres potencjalnych celów. Dla przykładu, jesienią zeszłego roku rosyjskie bombowce trenowały nad Bałtykiem ataki na cele w Szwecji.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.