Reklama

Siły zbrojne

Rosomak S.A wyremontuje pojazdy Wojsk Specjalnych

Autor. Boevaya mashina/Wikipedia.

Jednostka Wojskowa Nil podpisała umowę z firmą Rosomak S.A na serwis oraz naprawy pojazdów minoodpornych Oshkosh M-ATV używanych przez Wojska Specjalne. Wartość kontraktu to 3 miliony złotych.

Reklama

Ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym wykonania usługi polegającej na serwisowaniu i naprawie pojazdów minoodpornych (MRAP) Oshkosh M-ATV zostało wystawione w połowie maja tego roku. Końcowo jednak nie zgłosił się do niej żaden oferent, co spowodowało konieczność rozpoczęcia rozmów bezpośrednich z firmą odpowiadającą za lokalne wsparcie pojazdów spod szyldu Oshkosh Defense LCC, czyli właśnie Rosomak S.A. Tym samym umowa w ramach procedury negocjacji z wybranym podmiotem bez publikacji ogłoszeniu o zamówieniu została podpisana 14 lipca. Obecnie Wojska Specjalne posiadają łącznie 45 egzemplarzy MRAP-ów M-ATV w wersji M1240A1, które to zostały im dostarczone w 2015 roku. Przed wysłaniem do naszego kraju wszystkie M-ATV przeszły w Afganistanie przeglądy techniczne.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Wozy te nie były fabrycznie nowe i pochodzą z pierwszych partii produkcyjnych z lat 2009–2010. Pierwotnie zostały dostarczone przez Oshkosh Defense w wersji M1240 jednostkom U.S. Army operującym w Afganistanie, skąd trafiły, na koszt strony amerykańskiej, do naszego kraju. Nie były one jednak intensywnie eksploatowane i ich przebiegi wynosiły od 500 do 5000 mil. Warto również podkreślić, że do Polski nie trafiły przypadkowe wozy ze składu, tylko egzemplarze wybrane przez przedstawicieli Wojsk Specjalnych. Wszystkie one przeszły, w trakcie użytkowania przez U.S. Army, modernizację do standardu M1240A1, polegającą na instalacji dodatkowego zestawu osłon przeciwminowych UIK (Underbody Improved Kit), który w liczbie 8000 szt. został do tej pory wyprodukowany i zamontowany zarówno na nowych pojazdach, jak i już używanych w warunkach bojowych.

Czytaj też

M-ATV to amerykański opancerzony pojazd minoodporny (MRAP) produkowany przez firmę Oshkosh jako następca opancerzonych wariantów samochodów HMMWV czy starszego typu MRAP-ów jak Cougar. Opracowano go na podstawie wniosków U.S. Army z operacji w Iraku oraz Afganistanie gdzie wspomniane Cougary czy MaxxPro mimo znacznego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa przewożonych żołnierzy pojazdy miały niewystarczającą mobilność w trudnym terenie, a ich stabilność zwiększała ryzyko wypadków. W odpowiedzi na to U.S. Army w ramach przetargu poszukiwała pojazdu minoodpornego, który będzie zapewniał lepsze parametry w powyższych kwestiach. Wygrała w nim firma Oshkosh, oferując swój MRAP osadzony na podwoziu samochodu ciężarowego rodziny MTVR.

Czytaj też

Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama broni automatycznej jak karabiny maszynowe M240 kal. 7,62 mm czy wielkokalibrowy M2 kal. 12,7 mm lub granatniki automatyczne Mk. 19 kal. 40 mm. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 360 KM połączony z przekładnią automatyczna Allison 3500SP. Prędkość maksymalna M-ATV wynosi 105 km/h. Masa własna wozy to 12,5 tony, zaś całkowita 14,7 tony. Obecnie M-ATV znajdują się na uzbrojeniu armii m.in. takich państw jak USA, Chorwacja, Polska, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Macedonia Północna.

Współpraca: Mateusz Multarzyński

Czytaj też

Polski M-ATV.
Polski M-ATV.
Autor. Mirosław Mróz.
Reklama

Komentarze (1)

  1. Thorgal

    Kilkunastoletnie a i tak lepiej wyglądają od naszych Waranów...

    1. mick8791

      Facet ale wiesz, że Waran nie jest pojazdem klasy MRAP czy tego nie wiesz? Więc co Ty chcesz porównywać? Poza tym nie ma jeszcze Warana w finalnej wersji produkcyjnej więc z ocenami jeszcze poczekaj!

    2. Thorgal

      Wygląd

    3. Chyżwar

      @mick8791 Tym bardziej, że Waran pokazany na ostatnim MSPO nie wyglądał źle.

Reklama