Spółka Rosomak S.A., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, podpisała porozumienie o współpracy („Memorandum of Understanding”) z amerykańskim Oshkosh Defense.
Jak czytamy w komunikacie, „Rosomak S.A. i Oshkosh Defence nawiązują współpracę, aby zapewnić polskiemu przemysłowi lokalną produkcję, szkolenia i obsługę techniczną dla pojazdów 4x4 wykorzystywanych w Siłach Zbrojnych RP oraz pojazdów, które mogą pojawić się w przyszłych polskich programach średnich i ciężkich taktycznych pojazdów kołowych”.
Czytaj też: "Pancerz" nowej generacji dla US Army w Europie
Rosomak i Oshkosh współpracują już od kilku lat. Polska spółka wspiera bowiem eksploatację pojazdów M-ATV, używanych w Wojskach Specjalnych, otrzymanych kilka lat temu w ramach darowizny od USA. Amerykański producent promował też na polskim rynku opracowany z wykorzystaniem doświadczeń M-ATV pojazd JLTV (L-ATV), który wchodzi na uzbrojenie US Army (w tym jednostek w Europie), a także m.in. sił zbrojnych Litwy, Belgii, Wielkiej Brytanii czy Słowenii.
Pojazdy te dostępne są nie tylko w trybie FMS, jak pozyskuje je większość państw, ale też w ramach sprzedaży komercyjnej (na taki zakup zdecydowała się Belgia). JLTV został też zaprezentowany na filmie w portalu społecznościowym, jaki przy okazji podpisania porozumienia zamieścił Rosomak S.A.
Od 2019 roku Rosomak S.A. jest autoryzowanym Preferowanym Usługodawcą Oshkosh. Oshkosh Defense oferuje też pojazdy ciężarowe, w tym rodziny FMTV, używane jako podwozia zestawów HIMARS. Rosomak S.A. został niedawno poinformowany przez NATO Support & Procurement Organisation (NSPA) o zakwalifikowaniu do negocjacji przyszłych kontraktów serwisowych w celu zapewnienia wsparcia technicznego dla flot pojazdów Oshkosh Defence w Polsce i w regionie operacji sił NATO, dzięki czemu będzie mógł starać się o umowy związane ze wsparciem eksploatacji pojazdów amerykańskiego producenta.
KrzysiekS
To ja jednak jestem za PATRIOT II i HSW.
Davien
No istotnie, porównywac Patriota II i dwa razy lzejszego L-ATV......
abra kadabra
Takie pojazdy jesteśmy w stanie sami zaprojektować i wykonać. Brak tylko konkretnych i właściwych decyzji gdzie i kto ma to zrobić.
chateaux
A jesteś w stanie zaprojektować zwieszenie jakości Mercedesa? Pojazdy terenowe, to przede wszystkim zawieszenie, przekładnia i silnik. Jesteś w stanie zaprojektować te trzy elementy w sprawności i jakości Oshkosha i Mercedesa? Jesli tak, to dlaczego nie jesteś w stanie projektować samochodów konkurencyjnych dla Mercedesa?
wsa
Tak, tak.....my wszystko potrafimy zrobić bo jesteśmy najlepsi na swiecie ale jak przychodzi co do czego to jedyne co wychodzi to licencyjna wielka armata 23mmw 76 wersji....
Jo
i zdobyć Berlin!!!
droma
ach jak przyjemnie będzie lutować azjatyckiego bandytę z rosji-kaput , ach ...