Reklama

Siły zbrojne

Rosjanie zwiększają liczbę samolotów szkolno-bojowych

Samolot grupy wyższego pilotażu „Skrzydła Taurydy”. Fot. mil.ru
Samolot grupy wyższego pilotażu „Skrzydła Taurydy”. Fot. mil.ru

Rosyjskie Siły Powietrzno–Kosmiczne odebrały pierwsze cztery z dwunastu przewidywanych do przekazania w tym roku samolotów szkolno–bojowych Jak-130.

Gotowe samoloty Jak-130 przetransportowano drogą powietrzną z zakładów OAO „Korporacja Irkut” w Irkucku do miejscowości Armawir w Kraju Krasnodarskim. Znajduje się tam 200. Lotnicza Baza Szkolna należąca do wyższej szkoły lotniczej im. Sierowa. Przekazano maszyny o numerach burtowych 57, 58, 71 i 72.

Przypuszcza się, że jest to efekt aneksu do kontraktu podpisanego jeszcze w 2011 r. na dostawę 55 samolotów Jak-130. Umowa ta została zrealizowana pod koniec 2014 r., potem rosyjskie siły zbrojne zamówiły jeszcze 10-12 kolejnych statków powietrznych tego typu.

W zakładach w Irkucku budowanych jest również 10 samolotów Jak-130 dla lotnictwa morskiego Rosji (kontrakt zawarty w 2013 r.) oraz 12 samolotów Jak-130 dla nowej grupy wyższego pilotażu (kontrakt zawarty na początku 2014 r.). Grupa ta ma nazwę „Krylia Tawridy” („Skrzydła Taurydy”), co ma wyraźny podtekst „krymski” (Tauryda to starożytna nazwa Półwyspu Krymskiego).

W sumie rosyjskie siły zbrojne wykorzystują obecnie 71 samolotów Jak-130. Pierwszych dwanaście zostało wyprodukowanych przez zakłady lotnicze w „Niżegorodskim awiacionnym zawodzie Sokoł", pozostałe 59 - w Irkucku. 42 maszyny przekazano do 209. Szkolnej Bazy Lotniczej w Borisoglebsku, natomiast 24 do 200. Bazy w Armawirze.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Luke

    A my zamiast zakupic 24-32 sztuki kupilismy 8 z opcja na 4

  2. MW80

    Nie specjalnie mnie kręcą samoloty tej klasy i dlatego z pewnym zaskoczeniem widzę, że na zdjęciu Jak-130 ma "żaluzje" nad wlotami powietrza do silników (podobnie jak w Mig-29) czy ja dobrze widzę i czy "nasze" M-346 też mają takie "żaluzje"?

  3. Dobra rada

    My też powinniśmy wprowadzić więcej M-346 Master w wersji uzbrojonej. To tania alternatywa dla drogich myśliwców bombardujących, które przy prostych zadaniach szturmowych i bliskiego wsparcia mogą być wyręczone przez samoloty szkolno-bojowe, a te z kolei w czasie pokoju służyły by do szkolenia. To nie tylko wzorzec rosyjski, włoskie lotnictwo używa samolotów AMX, MB-339 i M-346 właśnie, francuskie AlphaJet, brytyjskie BAE Hawk, czeskie L-59/L-159 ALCA.

    1. Ymir

      Aż tak bardzo nienawidzisz pilotów tych samolotów by je wysyłać do zadań szturmowych? Coś ci osobiście zrobili?

    2. vvv

      lepiej zmien lekarza. m-346 jako zamiennik su-22? :D w konflikcie przeciw rosji nie bedzie czegos takiego jak "bliskie wsparcie"

    3. Marek

      Zajdź z obłoków człowieku i poczytaj sobie co 28 lutego 1994r. stało się z serbskimi Super Galebami w Bośni. Uzbrojone M-346 można wykorzystać. Tyle tylko, że w wojence z somalijskimi piratami albo na przykład kolonialnej wojnie z Hutu.

  4. Łukasz

    A co z dostawą jak 130 do syri , wie ktoś coś na ten temat , w co konkretnie uzbrojone są jak 130 ?

    1. smutne to

      Oficjalnie ze strony producenta (ale podają "między innymi", więc lista niekoniecznie jest pełna): ma 8 zaczepów przenoszących do 3000 kg uzbrojenia, np. 4 szt. R-73, 4 szt. Ch-25M, 4 zasobniki niekierowanych rakiet kalibru 57mm, 80mm, 122mm, 266mm w odpowiednio UB-32, B-8M1, B-13L, PU-O-25, bomby FAB-500, BetAB-500, ODAB-500, OFAB-250-270, RBK-500, bomby napalmowe ZB-500, podwieszane w zasobnikach działka, systemy rozpoznawcze, systemy zakłóceń, zasobnik IRST Platan, radar Kopjo lub Osa a nawet system do tankowania w powietrzu. Szczerze, to są chyba lepiej uzbrojone od naszych Su-22 i na pewno nie są maszynami, które można by całkowicie lekceważyć. I były pierwszymi rosyjskimi maszynami ze 100% cyfrową awioniką. Koszt godziny lotu 10x niższy niż Su-27.

    2. jacenty

      chyba nikt nie wie, bo takich dostaw nie ma. Po co Syrii takie zabawki ? I to w takich krytycznych dla nich czasach

Reklama