Informację o pracach nad nowym systemem spadochronowym D-14 „Szelest” przekazał generał Władimir Koczetkow –zastępca dowódcy WDW do spraw szkolenia powietrzno-desantowego. Nowy system ma podnieść bezpieczeństwo skoków, ułatwić kierowanie zestawem w powietrzu i przy lądowaniu oraz pozwolić na zwiększenie ciężaru sprzętu i uzbrojenia zabieranego przez spadochroniarza.
Założono stworzenie zestawu, który ma pozwolić na desantowanie się z pułapu 1200-8000 metrów, przy prędkości lotu samolotu do 350 km/h, z opóźnieniem otwarcia głównej czaszy do 10 sekund (przy użyciu spadochronu stabilizującego). Żołnierz może dzięki nowemu zestawowi przelecieć w powietrzu nawet 30 km ważąc podczas startu do 190 kg.
By ułatwić działanie spadochroniarzom już zaplanowano zastosowanie uniwersalnego układu zaczepowego do podwieszenia kontenera z wyposażeniem o wadze do 50 kg oraz specjalnego siedziska zwiększając wygodę podczas lotu.
Poza pracami nad nowymi, indywidualnymi systemami spadochronowymi, dowództwo WDW zamierza w 2018 r. rozpocząć również wprowadzanie najnowszych bojowych maszyn desantu BMD-4M oraz transporterów opancerzonych BTR-MDM.
Złożenie zamówienia jest uzależnione od wyników badań tej techniki wojskowej w ramach prób związanych unifikacją środków desantowania i wprowadzaniem spadochronowego-bezplatformowego systemu desantowania techniki wojskowej z załogami typu „Bachcza-U-PDS” (opracowanego przez firmę MKPK „Uniwiersał” wchodzącą w skład holding „Technodynamika”).
System ten przechodzi obecnie testy, które mają się zakończyć w bieżącym roku. Jeżeli wyniki będą pozytywne to w przyszłym roku planuje się rozpocząć jego zakupy wraz z pojazdami.
Równolegle toczą się prace nad uniwersalną, wielozadaniową platformą spadochronową dla desantowania z powietrza uzbrojenia, ładunku oraz wojskowej i specjalnej techniki o wadze od 5 do 18 ton typu UMP-18 z samolotów transportowych Ił-76. Rosjanie chcę w ten sposób zabezpieczyć zrzut również mniej zunifikowanego uzbrojenia, nawet tego, które nie byłoby standardowym wyposażeniem WDW jak np. transportery BTR-MDM. Rosjanie jako przykład podają tu samochody KamAZ 43501 i „Tigr WPK-233115”. Każda platforma składa się m.in. ze zunifikowanej palety z zaczepami i amortyzatorami dla sprzętu oraz przyczepami do toru ładunkowego w samolocie.