Reklama

Siły zbrojne

„Road Show” nowych BWP w Australii

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Departament Obrony Australii, dwie zagraniczne spółki rywalizujące w armijnym programie Land 400 Phase rozpoczęły „roadshow” w tym kraju, w celu pozyskania partnerów przemysłowych. Trzeba zaznaczyć, że właśnie stworzenie odpowiednio szerokiej bazy lokalnych podwykonawców jest jednym z przysłowiowych kluczy do zwycięstwa w tym przetargu.

Według szefa oddziału pojazdów pancernych, w grupie ds. akwizycji i utrzymania zdolności obronnych australijskiego resortu obrony, gen. dyw. Davida Coghlana, zainteresowanie ze strony spółek australijskiego przemysłu zbrojeniowego programem Land 400 Phase 3 jest rekordowe. Od początku roku swoje zainteresowanie, zdolności oraz potencjalną ofertę kooperacji w pozyskaniu nowych bojowych wozów piechoty dla australijskiej armii przedstawiło blisko 400 firm.

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka finałowych konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw w oparciu o lokalne spółki. Udział australijskiego przemysłu zbrojeniowego w realizacji tego programu jest jednym z istotnych czynników w decyzji o ostatecznym wyborze docelowej konstrukcji. Włączenie w swoją sieć partnerów dodatkowych spółek zwiększa możliwości stojące przed koncernami, a z drugiej strony pozwala na zdobycie nowego know-how, przyśpieszenie rozwoju oraz wejście w międzynarodową kooperację australijskich firm.

Pozyskany w ramach jednego z największych programów modernizacji technicznej australijskich wojsk lądowych nowy bojowy wóz piechoty, którego łączna wartość wyniesie najprawdopodobniej ponad 10 mld USD, ma zastąpić obecnie eksploatowane 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4, które stanowią daleko posuniętą, australijską modernizację amerykańskich gąsienicowych transporterów opancerzonych M113.

Obie proponowane przez obu konkurentów konstrukcje przechodzą obecnie kompleksowe i wszechstronne badania i testy w warunkach operacyjnych przez australijską armię w Australii, które pozwolą wyrobienie opinii i ocenę obu konstrukcji względem wymagań gestora. Finałowy zwycięzca tego programu może liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w 2022 roku.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (11)

  1. Wolf

    Patrze na trend bwp na swiecie. Projektanci idą w kierunku ciężkich, dobrze opancerzony wozów z dużą siłą ognia, będących uzupełnieniem ogniowym dla czołgów. Mogące samodzielnie realizować cele ppanc . Nasz borsuk wyglada jak zabawka. Ciekawi mnie czy borsuk wytrzyma ogniem z armaty 35 mm. Czy jest w stanie przechwycic systemem obronny aktywnej pocisk z RPG z nową amunicją i czy w przedniej sferze wytrzyma trafienie z armaty 57 mm.

    1. plush79

      A jaki BWP to wytrzyma?

    2. R

      Puma?

    3. Marek

      Trendy są różne. Zależą ud uwarunkowań geograficznych i nie tylko od nich.

  2. Xyx

    Ogólnie Barsuk jest już w sumie skończony. Jedynie zostały dograć pewne niedociągnięcia

    1. Marek1

      Wskaż KONKRETNE źródło tych "rewelacji" i zdefiniuj określenie - "ogólnie Borsuk jest już skończony". Wybrana przez ciebie forma komunikatu sugeruje poważne prawdopodobieństwo, ze sam takowe produkujesz.

    2. Plush79

      W tym roku prototyp i testy poligonowe potem uzyskanie certyfikatu i produkcja z końcem 2021. Wieża Zssw30 już je przechodzi. Skoro podwazasz info płynące z HSW to faktycznie wymiekam bo sugerujesz poważne prawdopodobieństwo że sam takowy projektu jest produkujesz. Drugi Davien który wie lepiej niż producenci

    3. Dropik

      Twoje przekonanie o gotowości do produkcji borsuka oparte jest o hurraoptymistyczne komunikaty prasowe HSW, ale realnie nikt nie wierzy w jakąkolwiek produkcję tego wozu przez 2023-24. Jesli wieża wejdzie do produkcji w 2021 to będzie dobrze. Przecież nawet nie wiadomo czy zbudowali już ten właściwy prototyp, a powinno być ich kilka... Te powinny przejść próby zakładowe i dopiero później państwowe badania kwalifikacyjne . Te są podstawą do negocjacji i i podpisania umowy. Organizacja i uruchomienie produkcji to potrwa pewnie też około roku. Przestań opowiadać bajki o produkcji w 2021

  3. Ryszard 56

    A co tam z Naszym Andersem???

  4. Leopardzik

    Lync bylna MSPO 2017 Wieza lance mauser 30 mmpiekny wóz bojowy Do 48 t i stanag4 gotowy ASOP wlaczone i CICHY

  5. Bolko z Gliwic

    Lynx3 przegral w usa z DGLS GRIFFIN3 Powód armatamst 50mm bushmaster Griffin wyglada jak czolg II WS ,CZYLI KIEPSKO

  6. Gort

    Podobnie, testy w terenie powinien już dawno zakończyć Borsuk. Polsce jest niezbędny Borsuk, ale i ok 300 ciężkich bwp dla brygad pancernych. Obok Narwi, Karabeli, Pustelnika, to powinny być programy nad, którymi zespoły badawcze powinny siedzieć 24h.

    1. Realista

      "Wszyscy na świecie idą...". Typowy argument lewicy. A że w Australii warunki terenowe zupełnie inne i odmienne cele do osiągnięcia to już bez znaczenia. Nauczcie się wreszcie samodzielnie myśleć, a nie tylko tzw. zachodni świat małpować.

    2. plush79

      Przecież Borsuk doczeka się i cięższej wersji

    3. Kazik :)

      Argument przyszły niepewny niepoparty żadną relacją/notką prasową choćby o konstruowaniu czegokolwiek.

  7. Kangorek

    A jednal Lynx

  8. KOSOGŁOS

    A gdzie nasz Hipopotam z włoską uniwersalną wieżą 76/62 SR Draco czyżby pokazujemy na jesień przecież 8 sztuk już zrobione

    1. Ty885

      Co ty bredzisz?

  9. Zaq

    Dlaczego u nas tak nie można było.

  10. borsuk

    Kiedy nasze Borsuki wejda do produkcji seryjnej ?

    1. uze

      Jak będą miały gdzie pływać.

    2. Jedi

      Nigdy :)

    3. Kazik :)

      Odpowiedź brzmi - nigdy - Borsuk jest niestety niewypałem!!!!! Tylko UMPAG Bumar (masa bojowa 34 t opcja 38 t) jest możliwy do pełnej produkcji i właściwie potrzebny.

  11. men

    "Intelektualiści" z MON/IU niech wezmą nawet wyjazdowe lekcje u "kangurów" jak się robi w pełni transparentne przetargi, no chyba że mają to w " życi"

Reklama