- Wiadomości
Realny wymiar Air Policing. F-35A i MiG-29 operujące z Malborka [FOTO]
We wtorek 21 marca 2023 r. w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku odbył się Media Day zorganizowany przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych dla polskich i zagranicznych dziennikarzy.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Uczestnicy tego przedsięwzięcia mogli obserwować loty samolotów MiG-29 oraz F-35A komponentu Sił Powietrznych Królestwa Niderlandów. Obecność tych ostatnich samolotów w Polsce wiąże się ze wsparciem misji NATO Air Policing, w ramach której samoloty krajów Sojuszu rotacyjnie patrolują niebo nad państwami bałtyckimi oraz Bułgarią i Rumunią.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Dziennikarze uczestniczyli też w w briefingu prasowym Zastępcy Szefa Sztabu Allied Air Command (AIRCOM) gen. bryg. pil. Ömera Nafiza Gülmezoğlu, nowo mianowanego Inspektora Sił Powietrznych gen. bryg. pil. Ireneusza Nowaka oraz dowódcy 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego płk pil. Mariusza Wiączkowskiego. Z deklaracji dwóch polskich wojskowych wynika, że po przeniesieniu do Malborka wszystkich samolotów MiG-29 mogą być one tam eksploatowane do 2027 r., zaś po ich wycofaniu bazie nie grozi likwidacja, ponieważ jest ona niezbędna do funkcjonowania naszych Sił Powietrznych.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Pierwsze holenderskie samoloty wielozadaniowe F-35A wylądowały w Malborku 27 stycznia br. Łącznie Siły Powietrzne tego państwa wydelegowały do tej misji osiem myśliwców oraz około 150 żołnierzy, którzy stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Od 1 lutego samoloty te pełnią dyżur w ramach misji NATO Air Policing. Na co dzień 24-godzinne dyżury pełnią cztery myśliwce, a kolejne cztery biorą udział w ćwiczeniach razem z innymi członkami NATO, między innymi polskimi Siłami Powietrznymi. Misja F-35A i ich załóg potrwa do końca marca br.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Zobacz też
Przygotowania do przyjęcia holenderskich myśliwców trwały od dłuższego czasu, m.in. na terenie lotniska zbudowano nowe, lekkie, hangary przeznaczone do obsługi F-35A. Pracował nad tym zespół 34 inżynierów i techników wojskowych. Co ciekawe, transport sprzętu wykonywany był z wykorzystaniem średnich samolotów transportowych Airbus A400M Atlas należących do lotnictwa belgijskiego. Holenderski kontyngent ma ponadto na terenie bazy do swej dyspozycji hangar, a także park kontenerowy, który służy jako powierzchnia biurowa i mieszkalna.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.p
Obecność F-35A Lightning II w Polsce to pierwsza tak długa misja sojusznicza z wykorzystaniem samolotów tego typu na terytorium Rzeczpospolitej. „Holendrzy są dla nas świetnym partnerem, ponieważ pięć lat temu wprowadzili do służby samoloty F-35. Wojsko Polskie także wkrótce otrzyma te myśliwce piątej generacji, dlatego ich doświadczenia są dla nas na wagę złota” – stwierdził gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak. „Nie chodzi tylko o samo użytkowanie samolotów, lecz również o proces przebazowania ich oraz budowę infrastruktury tymczasowego kontyngentu. Ze względów operacyjnych nie mogę mówić o szczegółach, natomiast to, w jaki sposób i jak szybko zbudowano odpowiednią dla samolotów piątej generacji infrastrukturę, jest niesamowite. Warto wiedzieć, jak oni to zorganizowali” – dodał gen. Nowak.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Zobacz też

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Dla personelu polskich Sił Powietrznych z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego to kolejna okazja do współpracy z sojusznikami. Od 2014 roku, kiedy dowództwo NATO podjęło decyzję o wzmocnieniu misji NATO Air Policing, z Malborka operowały kontyngenty z Francji (Dassault Rafale i Mirage 2000), Belgii, Holandii, Portugalii, Turcji (F-16 Fighting Falcon) oraz Włoch (Eurofighter Typhoon). Natomiast dla holenderskiego lotnictwa to druga misja ekspedycyjna z wykorzystaniem samolotów F-35A. W kwietniu i maju ubiegłego roku cztery maszyny tego typu skierowano do Bułgarii (baza Graf Ignatiewo), gdzie wspierały siły bułgarskie i rumuńskie w zabezpieczeniu przestrzeni powietrznej po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]