Siły zbrojne
Przybyły nocą, czyli dostawa czołgów K2 dla Braniewa [WIDEO]
Kilka dni temu do 9. Brygady Kawalerii Pancernej przybyły pierwsze czołgi K2GF pozwalając na zastąpienie starzejących się PT-91 Twardy. Teraz jednostka zamieściła filmy z procesu ich transportu, pokazując jak wymagające jest to zadanie.
O dostawie wyczekiwanych pierwszych czołgów K2GF do braniewskiej jednostki pisał kilka dni temu redaktor Damian Ratka, informując o rozpoczęciu tym samym procesu przezbrajania najpierw 9. Brygady Kawalerii Pancernej a docelowo całej 16. Dywizji Zmechanizowanej z używanych dotychczas używanych PT-91 Twardy. One zaś zapewne powędrują do jednostek, które dotychczas przekazały Ukrainie tego typu pojazdy lub wcześniej używały oddane już dawno do Kijowa w większości T-72M1/M1R. Tym samym braniewscy pancerniacy otrzymują sprzęt, który zapewni im znaczący przeskok zdolności pod kątem m.in. siły ognia, świadomości sytuacyjnej oraz mobilności.
Jak widzimy, sama dostawa tych obecnie najnowocześniejszych w Wojsku Polskim czołgów została przeprowadzona w nocy, kiedy to ruch na drogach jest znacznie mniejszy i pozwala na łatwiejsze przeprowadzenie tego typu skomplikowanych operacji logistycznych. Wykorzystano do tego podobnie jak w przypadku Homarów-K cywilnych zestawów niskopodwoziowych. Przy okazji widzimy, że w procesie tym udział braki także Koreańczycy. Dotychczas do naszego kraju dotarło łącznie 71 egzemplarzy K2GF, a do końca roku liczba ta powinna zwiększyć się do 84 egzemplarzy.
Pierwsze czołgi K2 w #9BKPanc 😁Zobaczcie co złapała nasza kamera 📽
— 16 Dywizja Zmechanizowana (@16Dywizja) November 16, 2024
🎥mł. chor. Daniel WÓJCIK@MON_GOV_PL @SztabGenWP @DGeneralneRSZ @ZAWISZACY pic.twitter.com/WlIBYf1od7
K2 Black Panther to czołg podstawowy z Republiki Korei produkowany przez Hyundai Rotem Company. Pojazd ma trzyosobową załogę: kierowcę, działonowego i dowódcę. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa CN08 kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów (6,6 metra). Zapas amunicji wynosi 40 naboi 120 x 570 mm, z których 16 znajduje się w automacie ładowania w tylnej niszy wieży, a 24 ulokowano w kadłubowym magazynie po prawej stronie stanowiska kierowcy. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M60E2 kal. 7,62 mm. Uzupełnienie stanowi umieszczony na stropie wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 Browning) kal. 12,7 mm.
W zależności od partii produkcyjnej w czołgach zastosowano różne silniki. Pierwsze seryjne pojazdy napędzał niemiecki silnik wysokoprężny MTU MT 883 Ka-501 o mocy 1500 KM, który produkuje na licencji koreańska firma STX Engine. Począwszy od drugiej serii zastosowano południowokoreański motor HD Hyundai Infracore (dawniej Doosan Infracore) DV27K o identycznych osiągach. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Renk HSWL 295 TM. Trwają prace nad wdrożeniem do produkcji koreańskiej przekładni SNT Dynamics EST15K. Oba zespoły napędowe umożliwiają rozpędzenie ważącego 55 ton czołgu do prędkości maksymalnej 70 km/h. Obecnie jedynymi użytkownikami tych maszyn są Republika Korei oraz Polska.