Reklama
  • Wiadomości

Przetestowano spadochron polskich Masterów

Podczas lotu jednego z dwóch polskich samolotów M346 Master został przetestowany spadochron hamujący – jeden z elementów odróżniających nasze maszyny od eksploatowanych przez inne kraje.

Test spadochronu hamującego polskiego M-346 Master - fot. Leonardo
Test spadochronu hamującego polskiego M-346 Master - fot. Leonardo

W ten sposób spełniono kolejny z wymogów w zakresie certyfikacji polskich maszyn, która otworzy drogę do ich przyjęcia na wyposażenie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Test spadochronu hamującego, umieszczonego w specjalnym zasobniku umieszczonym u podstawy statecznika pionowego, został zrealizowany podczas jednego z lotów próbnych na lotnisku Venegono w pobliżu montujących samoloty M-346 Master zakładów firmy Leonardo.

Spadochron hamujący służy do skracania drogi lądowania (dobiegu po przyziemieniu) samolotów i jest stosowany w kilku typach eksploatowanych w Polsce maszyn naddźwiękowych. Stąd wymóg instalacji takiego sprzętu na samolotach Master, które pierwotnie nie posiadały spadochronu tego rodzaju.

Testy wypadły pomyślnie i udowodniły, że spadochron nie wpływa negatywnie na sterowność maszyny. Jest to jedna z wielu kwestii, które wymagają przetestowana w ramach procesu certyfikacyjnego polskich Masterów. Według zapewnień koncernu Leonardo jak dotąd przebiegają one zgodnie z harmonogramem. Pierwsze dwa samoloty Master mają trafić do Polski po zakończeniu certyfikacji, co planowane jest na najbliższe miesiące. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama