Reklama

Siły zbrojne

Przeciwlotnicze Tory dla rosyjskiej armii

Zestaw przeciwlotniczy Tor-M2 na podwoziu kołowym. Fot. Vitaly V. Kuzmin/Wikimedia Commons/CC BY SA 3.0.
Zestaw przeciwlotniczy Tor-M2 na podwoziu kołowym. Fot. Vitaly V. Kuzmin/Wikimedia Commons/CC BY SA 3.0.

Jak poinformował dyrektor generalny Zakładów Elektromechanicznych „Kupol”, Fanił Zijatdinow, siłom zbrojnym Federacji Rosyjskiej przekazano kolejne elementy systemu Tor-M2.

Jak pisze IHS Jane's powołując się na TASS, przekazanych zostało 12 pojazdów z wyrzutniami rakiet i 3 wozy dowodzenia. Była to szósta transza wyprodukowana w ramach tego kontraktu. Systemy Tor-M2 trafiły na wyposażenie 726. Centrum Szkolenia i Przezbrojenia Sił Powietrznych FR, 245. Dywizjonu Przeciwlotniczego i 42. Dywizji Piechoty Zmotoryzowanej. Obecnie będą realizowane kolejne zamówienia, w perspektywie do 2027 roku.

Przypomnijmy, że Tor-M2 (w kodzie NATO SA-15 Gauntlet) to system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu, przeznaczony do zwalczania samolotów, śmigłowców, pocisków samosterujących, amunicji krążącej czy Bezpilotowych Statków Powietrznych. Jest to system dysponujący własnym radarem wykrywania i śledzenia celów oraz własną stacją kierowania ogniem, a także kanałem optoelektronicznym.

Z kolei zasięg pocisków (pojazd dysponuje 8 wyrzutniami pocisków 9M331 lub 16 rakietami 9M338) wynosi od 1 do kilkunastu km na wysokościach od 10 m do 10 km. System jest w pełni autonomiczny. Może poruszać się na podwoziu kołowym lub gąsienicowym. System użytkowany jest w różnych wersjach nie tylko przez wojsko rosyjskie, ale też m.in. przez Białoruś, Chiny, Grecję czy Iran. 

Wyrzutnia Tor-M2 - fot. Almaz-Antey
Wyrzutnia Tor-M2 - fot. Almaz-Antey

Warto podkreślić, że istnieją też wyspecjalizowane wersje systemu: np. dla marynarki wojennej (3K95 Kindżał) oraz arktyczna (Tor-M2DT) umieszczona na specjalnym podwoziu transportera DT-30M Witiaź, który jest maszyną dwuczłonową przeznaczoną do użycia w ekstremalnych warunkach terenowych. Może on poruszać się po głębokim śniegu, po lodzie oraz w terenie podmokłym z prędkością do 37 km/h jak również brodzić i pływać. Pierwszy człon pojazdu mieści w sobie ogrzewaną kabinę załogi, silnik o mocy 710 KM oraz systemy zasilające i pomocnicze. W drugim członie, połączonym przegubowo, znajduje się sama wyrzutnia i stacja radiolokacyjna oraz jej oprzyrządowanie. Zestaw przeciwlotniczy w tej konfiguracji jest w stanie pracować skutecznie w ciężkich warunkach pogodowych, (temperatury do -60ºC , czy wiatr o prędkości 110 km/h).

Reklama

Komentarze (1)

  1. sża

    Skoro kupiła Grecja, to my chyba też możemy kupić?

    1. Davien

      A po kiego Polsce panie sża TOR? Taki NASAMS czy SPYDER bija TOR-a na głowę.

    2. bania Davien

      Chyba w przyczepie w Montanie.

Reklama