- Wiadomości
Przeciwlotnicze Łowcza i Rega do modernizacji. Na jakim podwoziu?
Inspektorat Uzbrojenia ogłosił dialog techniczny w temacie „Modernizacja systemu teleinformatycznego, urządzeń oraz sprzętu łączności i dowodzenia elementów systemu dowodzenia OPL ŁOWCZA/REGA”. Celem jest nie tylko dostosowanie do współpracy z nowoczesnymi systemami sojuszniczymi ale również wymiana podwozia. Obecnie stanowiska dowodzenia Łowcza-3 wykorzystują podwozie Star 944 a Rega-1 samochód terenowy Honker.

Zgłoszenia w dialogu, który ma odbyć się w okresie wrzesień-listopad 2020, upływa 15 czerwca 2020. Celem dialogu jest możliwość przeprowadzenia modernizacji systemu teleinformatycznego, urządzeń oraz sprzętu łączności i dowodzenia należących do systemu Łowcza/Rega zautomatyzowanych stanowisk dowodzenia ZWD-10R – Łowcza-3, wozów dowodzenia baterii Rega-1 oraz terminali Rega-2, Rega-3 i Rega-4.
Celem jest uzyskanie następujących funkcjonalności:
1. Zbieranie, przekazywanie i wymiana informacji z wykorzystaniem protokołów transmisji danych armii sojuszniczych NATO (takich jak LINK 11B, LINK 16),
2. Integracja z systemami łączności wykorzystywanymi w Siłach Zbrojnych RP,
3. Przetwarzanie informacji niejawnych do klauzuli NATO SECRET / TAJNE,
4. Precyzyjne raportowanie położenia do szczebla nadrzędnego,
5. Unifikacja pojazdów (wymiana) do nowego typu pojazdów używanych obecnie przez Siły Zbrojne RP.
W ramach dialogu oprócz możliwości spełnienia wymagań analizowane będą kwestie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania, zabezpieczenia logistycznego oraz czas pozyskania.

Jak wynika z jawnej części dokumentacji głównym celem jest dostosowanie eksploatowanego od 1998 roku, opracowanego i dostarczonego przez PIT-RADWAR, systemu automatyzacji dowodzenia środkami obrony przeciwlotniczej do szczebla pułków i dywizjonów OPL do współpracy z nowoczesnymi, sojuszniczymi systemami dowodzenia i zarządzania polem walki. Dla jego osiągnięcia modyfikacja ma obejmować przede wszystkim system wymiany informacji z nadrzędnymi systemami zarządzania i dowodzenia. Chodzi o zapewnienie unifikacji protokołów transmisji i systemów kodowania.
W tym zakresie już w 2014 roku w ramach ćwiczeń w Ustce z inicjatywy Zarządu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej testowano zastosowanie na stanowisku Łowcza-3 radiostacji R-450C i oprogramowania obiektu SDP-20. Taka modyfikacja powinna łączyć się również wymianą sprzętu informatycznego na lepiej dostosowany do współczesnych potrzeb i łatwiejszy w zakresie serwisowania. Punkt 4, dotyczący „precyzyjnego raportowania położenia” wymaga zastosowania nowoczesnego modułu pozycjonowania GPS/INS.
Jeśli chodzi o unifikacje pojazdu, to optymalnym rozwiązaniem dla stanowiska dowodzenia Łowcza-3 byłoby umieszczenie go w standardowym kontenerze dziesięciostopowym, dzięki czemu będzie można zapewnić szczelność elektromagnetyczną oraz zwiększy się mobilność poprzez możliwość zastosowania dowolnego podwozia dostosowanego do przewozu kontenerów tego typu.

Bardziej złożoną kwestią jest zmiana podwozia dla stanowisk Rega-1, które obecnie zabudowane są na przeznaczonych do wycofania samochodach osobowo-terenowych Honker. Docelowym nośnikiem powinien być jego bezpośredni następca a pojazd ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności Mustang. Niestety w tej kwestii sytuacja nie została jeszcze rozstrzygnięta. Trwa postępowanie dotyczące pojazdów Mustang w wersji opancerzonej, podobnie jak procedura dotycząca pojazdów Pegaz, natomiast w samochody Nissan Navarra wybrane w ramach programu "Mały Mustang" mogą nie spełniać potrzeb. W obecnej chwili jest to więc kwestia otwarta i trudno będzie uczestnikom dialogu określić możliwości podwozia a więc zamknąć konfiguracje zmodernizowanego modułu Rega-1.
Kwestie nośnika nie dotyczą modułów Rega-2, Rega-3 i Rega-4, które zabudowane są na określonych środkach ogniowych i powiązanych z nimi pojazdach. Ograniczeniem jest w ich przypadku możliwość zabudowy i zasilenia w przypadku każdej w aplikacji. Terminale REGA-2 są zamontowane na samobieżnych, rakietowych zestawach przeciwlotniczych OSA i KUB, terminale REGA-3 są na wyposażeniu plutonów przeciwlotniczych uzbrojonych w przenośne zestawy rakiet powietrze – ziemia typu GROM i systemy rakietowo-artyleryjskie ZU-23-2, natomiast terminale REGA-4 są na wyposażeniu drużyn przeciwlotniczych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS