Reklama
  • Wiadomości

Produkcja “arktycznych” śmigłowców Mi-8 od 2015 roku?

Koncern Russian Helicpters opracowuje wariant śmigłowca transportowego Mi-8 przystosowany do ekstremalnych warunków Arktyki. Maszyna ma nie tylko być zdolna do działania w niskich temperaturach, ale też do lotów w niemal każdych warunkach pogodowych, również bez widoczności terenu. 

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Produkcja nowej wersji oznaczonej Mi-8AMTSz-WA ma ruszyć na początku 2015 roku. Jest ona odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony rosyjskiego ministerstwa obrony, które planuje w najbliższym czasie znacznie zwiększyć swoją aktywność na Dalekiej Północy. Dla formacji mających operować w tym rejonie opracowywane są specjalne warianty sprzętu, takie jak arktyczna wersja systemu przeciwlotniczego Pancyr-S1.

Możliwości transportu powietrznego są bardzo istotne dla wojsk operujących na ogromnych obszarach Dalekiej Północy, dlatego jednym z kluczowych programów jest stworzenie odpowiedniego śmigłowca transportowego. W tym celu oparto się na sprawdzonych już w warunkach arktycznych śmigłowcach transportowych w najnowszym wariancie Mi-8AMTSz-W tworząc  Mi-8AMTSz-WA (Arktyczny).

Maszyna wyposażona jest nowe silniki Klimow VK-2500-03 i mocniejsze pomocnicze źródło zasilania typu TA-14. Ulepszona awionika cyfrowa umożliwia loty również podczas nocy polarnej czy trudnych warunków pogodowych. System nawigacyjny ma być zdolny do precyzyjnego pozycjonowania nawet w wypadku utraty sygnału z satelitów. Odpowiednio zwiększono wydajność systemów ogrzewania i odladzania, oraz wydajność systemu zasilania.

Obecnie na ukończeniu są testy prototypu śmigłowca Mi-8AMTSz-WA i zakłady lotnicze w Ułan-Ude mogą już na początku przyszłego roku rozpocząć seryjną produkcję. Warunkiem jest jedynie uzyskanie jeszcze w tym roku stosownych zamówień ze strony rosyjskiego ministerstwa obrony. 

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama