Reklama

Siły zbrojne

Problemy z lądowaniem F-22

Fot. Airmen 1st Class Cody R. Miller/US Air Force
Fot. Airmen 1st Class Cody R. Miller/US Air Force

Maszyna F-22 wylądowała awaryjnie w bazie Elmendorf–Richardson na Alasce. Jak widać na pojawiających się w sieci zdjęciach z incydentu, amerykański myśliwiec zatrzymał się na pasie z silnym przechyleniem na lewą stronę (opierał się na lewym skrzydle). Pilot został opuścić samolot o własnych siłach.

Jak podaje The Drive, trwa badanie przyczyn usterki. F-22, należący do 3 Skrzydła Myśliwskiego, miał bowiem w czasie awaryjnego lądowania zjechać z pasa i doznać uszkodzeń. Zgodnie z oświadczeniem amerykańskich sił powietrznych, awaryjne lądowanie związane było z problemami, które pojawiły się z podwoziem.

Amerykańskie media przypominają, że to nie pierwsza awaria F-22 w ostatnich miesiącach. W tej samej bazie, w kwietniu br. maszyna kadłubem uderzyła o ziemię z dużą prędkością, a następnie przesuwała się na nim aż do momentu zatrzymania. Zgodnie z późniejszymi doniesieniami, podczas startu nie zadziałał jeden z silników. 

 

Może to być więc kolejna maszyna F-22, która wymagać będzie w najbliższym czasie napraw. Nie wiadomo również co z myśliwcami, których nie udało się ewakuować z amerykańskiej bazy sił powietrznych Tyndall na Florydzie, gdzie przeszedł huragan Michael. Uszkodzeniu uległy budynki i hangary w których znajdowały się samoloty, odsłaniając kosztowne konstrukcje. Na zdjęciach z bazy, które udostępniają media w USA, widać m.in. dwa egzemplarze F-22.

Na wyposażeniu USAF znajduje się ok. 187 Raptorów, z których ok. 125 jest gotowych w każdej chwili do prowadzenia działań. Ich wskaźnik gotowości Amerykanie oceniają na 49,01 proc. 

Raptor straszy nad Syrią?

Pentagon poinformował również w ostatnich dniach o zakończeniu 6-miesięcznego rozmieszczenia na Bliskim Wschodzie 94 Skrzydła Bojowego, latającego właśnie na maszynach F-22. Zadaniem jednostki była ochrona sił koalicji na ziemi, które prowadzą działania w Syrii. Jak podkreślają Amerykanie, maszyny wykonywały m.in. loty w głąb terytorium kraju, gdzie "mierzyły się z myśliwcami wroga i systemami rakietowymi ziemia-powietrze". Raptory zapewniały również kilkukrotnie ochronę samolotów US Navy, podczas ich tranzytu przez Cieśninę Ormuz.

Co więcej, Pentagon zaznacza, że piloci 94 Skrzydła Bojowego wykonali więcej bojowych lotów i wylatali więcej godzin w przeliczeniu na jedną maszynę, niż jakakolwiek eskadra, tj. ogółem 590 wypadów i 4600 godzin w powietrzu. Amerykańskie siły informują również, że w trakcie tego rozmieszczenia F-22 zrzuciły niecałych 2 tys. kg amunicji oraz "odstraszyły 587 samolotów wroga".

Reklama
Reklama

Komentarze (19)

  1. bryxx

    Zarzucanie komus kłamstwa to poważna sprawa. To po pierwsze. Po drugie ja niczego nie udowadniam, tylko Ty Davienie. Po trzecie nie wiem w czym stwierdzenia nie poparte żadnymi dowodami Pentagonu czy jakiegos Rosyjskiego urzędu czy też jakiegokolwiek innego są bardziej wiarygodne od kogo kolwiek? Jak napisałem zarzucasz wszystko co najgorsze ruskim, ale gdy jakies ich raporty moga poprzec Twoje wywody to nagle staja sie całkiem wiarygodni i piszesz o 587 przypadkach a starasz sie udowodnic 1. Licz sie ze słowami .

  2. Davien

    Panie bryxx, nie ja o tym pisze ale pzredstawiciel Pentagonu i jakos im bardziej wierzę od pana bo jak na razie poza kłamstwami i zmysleniami nic pan nie napisał:) Panie DSA oczywiście ma pan większy wglad w działania lotnictwa USA od jego dowódców i Pentagonu, bo to oni podali te dane. Jak widac pan tez żdnych dowodów nie przedstawił że tak nie było, a Pentagon jest chyba bardziej wiarygodny wiec czekam na pana dowody, bo to pan próbuje obalić oficjalną wypowiedż,

  3. DSA

    Incydent o którym Pan mówi miał miejsce 23 listopada 2017. Jest to jedyny opisany przypadek. Ale nawet on nie łapie się ponieważ miał miejsce niemal rok temu, a raport dotyczy ostatnich 6 miesięcy. Poproszę o opis incydentu z tego okresu. Jak wielokrotnie wspominałem śledzę sytuację Syrii dość uważnie i nie spotkałem się z takim przypadkiem. Pan najwyraźniej tak więc poproszę o wskazanie kiedy miał miejsce.

  4. bryxx

    Jak trzeba teorie Daviena potwierdzić to nagle nawet ruskie niby raporty staja się wiarygodne, swoja droga podaj źródło tego raportu, czy może ten raport w twojej wyobraźni tylko istnieje? Piszesz o 587 poważnych incydentach a próbujesz udowodnic 1 i to jakimiś dentymi raportami.

  5. Davien

    Panie DSA, jako żródło wystarczy wypowiedż Pentagonu zacytowana w tym artykule:) To pan twierdzi że to nigdy nie miąło miejsca wiec albo pan to udowodni albo rzuci ten swój ręcznik:) A chcesz inny przykład: raporty do Dumy i Kongresu USA z incydentu Su-25 vs Raptor, wystarczy czy jak zwykle jak dowód niewygodny to go ignorujesz:)

  6. DSA

    Panie Davien. Te 587 przypadków dotyczy okresu ostatnich 6 miesięcy. Raz jeszcze proszę o jakikolwiek cytat ze źródła potwierdzającego, że takie incydenty miały miejsce. Brak cytatu uznaję za rzucenie ręcznika

  7. Davien

    Panie DSA samoloty rosyjskie i syryjskie bez przerwy zapuszczaja się poza granice, a chcesz przykłady to proszę dwa: Syryjski Su-22( ten nie wrócił) i Su-25 którego załoga wpadła w panike jak zobaczyli Raptora obol nich dobitnie uswiadamiającego suczce jak skończy jeżeli nie zmieni kierunku. Raptory w Syrii sa zdaje sie od początku interwencji USA w walce z ISIS wiec juz sporo czasu.

  8. Davien

    Panie DSA, Raptory nie wykonuja praktycznie w Syrii misji p-z wieć mogły byc te 2 JDAM, Natomiast dość często biora udział w przeganianiu rosyjskich i syryjskich maszyn naruszających podział stref (Su-25, itp) Co do Tyndall to nie jeden F-22 ale zapewne sporo wiecej, z bazy z 55 stacjonujacych tam Raptorów ewakuowano na pewno 33. Panie DSA to ze USA nie lata do strefy rosyjskiej to nie znaczy że Rosjanie tego nie robią, było juz całkiem sporo przypadków.

  9. DSA

    okazało się że z 55 stacjonujących w Tyndall F-22A ewakuowano 33. Reszta nie nadawała się do lotów . Nie wiadomo jaki ich jest stan po przejściu huraganu.

  10. -CB-

    @Rafal - wskaźniki gotowości to nie jest takie proste policzenie wszystkich posiadanych maszyn i ich stosunek do tych w pełni sprawnych. Wbrew pozorom to się wylicza z dość skomplikowanych wzorów, do których potrzebne są różne dane i statystyki. Nawet w 100% sprawny samolot potrzebuje co jakiś czas serwisów i przeglądów, więc jego gotowość nigdy nie będzie stuprocentowa. Pod uwagę bierze się nawet czas potrzebny na przygotowanie samolotu po locie, tak by był gotowy do następnego. Należy też pamiętać, że dla każdego typu samolotu czasy potrzebne na np. obsługę bieżącą mogą się znacznie różnić, dlatego nawet posiadając wszystkie sprawne maszyny dwóch różnych typów, ich procentowe wskaźniki gotowości mogą od siebie znacznie odbiegać. Dlatego najpierw trzeba by poznać dokładną metodologię tych konkretnych obliczeń, żeby móc odnieść ilość posiadanych samolotów do ich średniej gotowości podawanej w procentach. Może to takie zwykłe dzielenie, a może i nie.

  11. anda

    Oj Davien a ty dalej bajki opowiadasz na pewno amerykanie gonili Rosjan i Syryjczyków jak na razie to Rosjanie latają nad cała Syrią mając w d... amerykanów. A jak Kurdowie zaczęli podskakiwać to oberwali aż miło i im głupoty z głowy wywietrzały/. A od kiedy to amerykanie atakują ISIS? przecież swoich nie będą atakować.

  12. DSA

    Panie Davien - walki z ISIS po zachodniej stronie doliny Eufratu są dawno zakończone. Jest Pan w stanie zacytować choć jedno doniesienie o takim ataku? Nie powinno być problemu skoro było ich wg Pana interpretacji 587

  13. bryxx

    Davien to zapewne wina pilota co?

  14. Davien

    Panie nikt, po prostu Raptory goniły rosyjskie i syryjskie maszyny, które zamiast walczyc z ISIS próbowały atakować Kurdów i SDF.

  15. DSA

    do listy strat trzeba dopisać co najmniej 1 F-22 pozostawiony w bazie Tyndall i uszkodzony przez huragan. Końcówka artykułu jest mega zabawna: oznacza prawdopodobnie iż F-22 zrzucił dwie (słownie: dwie) bomby JDAM. Poza tym o jakim odstraszaniu mowa skoro dogadali się z Rosją i nie wlatują wzajemnie do "swoich" stref. Assad tym bardziej bo już raz stracił Su-22

  16. Gts

    Calkowita porazka bylo dopuszczenie takich szkodnikow jak sekretarz Gates i poprzednia ekipa do Pentagonu. Goscie narobili tyle ciec ze ich poklosie jeszcze dlugo bedzie rzutowac na cala amerykanska armie. Jak w ogole mozna skasowac program budowy samolotu po 187 sztukach gdy wojsko pisze zamowienie na blisko 800 egemplarzy? Bardzo wiele programow zaorali a najwiecej w lotnictwie i marynarce. Czesciowo przez poddanie sie lobby peoducentow windujacych ceny, a czesciowo przez naiwne nastawienie make love not war... no to Obama robil Love, a Chiny i Rosja War.

  17. Marek

    Jak to nie zdążyli ewakuować? Od paru dni media trąbiły o zbliżającym się huraganie, a ci nie przebazowali tak drogich samolotów?

  18. Nikt

    587 samolotów wroga? Jakiego wroga isis ma takie poteżne lotnictwo?

  19. Rafal

    "Na wyposażeniu USAF znajduje się ok. 187 Raptorów, z których ok. 125 jest gotowych w każdej chwili do prowadzenia działań. Ich wskaźnik gotowości Amerykanie oceniają na 49,01 proc." czyli zdolnych do lotu jest ile 60+ maszyn? gdzie ty jest logika w zdaniu powyzej? Maszyna po awarii z 2012, remont trwal 6lat ciekawe ile tu bedzie. "Jak podkreślają Amerykanie, maszyny wykonywały m.in. loty w głąb terytorium kraju, gdzie "mierzyły się z myśliwcami wroga i systemami rakietowymi ziemia-powietrze" skad Pentagon bierze takich specow od PR-u? przeciez to brzmi jak Kremlowskie pisanie ablo obecny tytaj @Davien.