Siły zbrojne

Prezes Airbus: Oczekujemy udziału Polski w pracach nad następną generacją Tigera [Defence24.pl TV]

  • Fot. UseCrypt

"Pracujemy z Francją, Niemcami i Hiszpanią nad rozwojem następnej generacji śmigłowca Tiger. Oczekujemy, że Polska dołączy do tego programu i weźmie w nim udział w przyszłości. Sądzę, że to unikatowa oferta, którą Airbus może zaoferować wraz z Tigerem." - mówi w rozmowie z Defence24.pl Guillaume Faury, CEO Airbus Helicopters. Prezes koncernu zwrócił również uwagę na podobieństwo między śmigłowcami Caracal i Tiger, które mają "to samo DNA", podkreślił też, że ten śmigłowiec szturmowy zaprojektowano z myślą o środowisku europejskim i jest on zdolny do zwalczania wielu typów zagrożeń. 

"Tiger to program europejski. Przewodzimy mu z perspektywy przemysłowej, ale pracujemy z Francją, Niemcami i Hiszpanią nad rozwojem następnej generacji śmigłowca Tiger. Oczekujemy, że Polska dołączy do tego programu i weźmie w nim udział w przyszłości. Sądzę, że to unikatowa oferta, którą Airbus może zaoferować wraz z Tigerem." - mówi w rozmowie z Defence24.pl Guillaume Faury, CEO Airbus Helicopters.

Prezes Airbus Helicopters zwrócił także uwagę na zalety śmigłowca oferowanego przez Airbus Helicopters w programie Kruk: "Tiger to wielozadaniowy śmigłowiec uderzeniowy, zdolny do zwalczania wielu rodzajów zagrożeń. Ten helikopter projektowano z myślą o środowisku europejskim, z konfliktami asymetrycznymi, ale także symetrycznymi, desymetrycznymi i hybrydowymi." i dodaje -"Tiger zaprojektowano tak, by był bardzo zwinny, a przy tym potężny. To bardzo stabilna platforma: łatwa do serwisowania i łatwa do rozmieszczenia, co w dzisiejszych konfliktach ma niezwykle duże znaczenie."

Guillaume Faury w rozmowie z Defence24 zwrócił także uwagę na podobieństwa pomiędzy śmigłowcami wielozadaniowymi Caracal, które zostały wybrane przez polski MON w przetargu na maszyny wielozadaniowe, a Tigerem.  Według przezesa Airbus Helicopters te dwa śmigłowce mają to samo DNA i spełniają te same wymagania, by ze sobą współdziałać. "Dla Polski byłoby rozsądne, by dysponować podobnymi śmigłowcami, także w zakresie logistyki, w systemach wsparcia, w serwisie i szkoleniu". 

Śmigłowiec szturmowy Tiger posiada płatowiec wykonany w całości z kompozytów, co znacznie zmniejsza wagę konstrukcji. Dodatkowo wyposażony jest m.in. w szklany kokpit, posiada również konstrukcję obniżającą skuteczną powierzchnię odbicia fal radarowych. Przedstawiciele producenta wskazują na zdolności manewrowe śmigłowca jako czynnik zwiększający szanse przeżycia maszyny na współczesnym polu walki. Tigery zamówiły do tej pory siły zbrojne czerech krajów: Francji, Niemiec, Hiszpanii i Australii w czterech podstawowych wersjach.

Są to: śmigłowiec wsparcia ogniowego Tiger UHT, maszyna bliskiego wsparcia i eskorty Tiger HAP, helikopter rozpoznawczy Tiger ARH i Tiger HAD. Ten ostatni wariant przeznaczony jest do zadań wsparcia bojowego i misji uderzeniowych. Wyposażony jest w mocniejszy silnik o mocy MTR390 o mocy 1341 KM, a także zintegrowany jest z pociskami przeciwpancernymi typu Spike ER, AGM-114K Hellfire II oraz Trigat i HOT3, których może przenosić do ośmiu sztuk. Maszyny tego typu znajdują się na wyposażeniu lotnictwa wojsk lądowych Francji i Hiszpanii.

Czytaj więcej: Ruszają prace nad Tigerem Mk3

 

Komentarze