Reklama
  • Wiadomości

Premiera bojowej wersji ukraińskiego śmigłowca Mi-2MSB

Podczas targów przemysłu obronnego w Kijowie firma Motor Sicz zaprezentowała uzbrojony wariant śmigłowca Mi-2MSB, wyposażony w nowe silniki i systemy uzbrojenia produkcji ukraińskiej.

  • Fot. M.Zając
    Fot. M.Zając
  • Fot. M.Zając
    Fot. M.Zając
  • Zasobnik z granatnikiem automatycznym i ośmioprowadnicowa wyrzutnia rakiet produkcji Motor Sicz. Fot. M.Zając
    Zasobnik z granatnikiem automatycznym i ośmioprowadnicowa wyrzutnia rakiet produkcji Motor Sicz. Fot. M.Zając

Mi-2MSB to propozycja modernizacji śmigłowca Mi-2, przede wszystkim w zakresie wymiany silników GTD-350 na dysponujące wyższą mocą jednostki napędowe typu AI-450M produkcji Motor Sicz. Przy mocy 465 KM każdy, silniki AI-450M maja o 27% mniejsze zużycie paliwa i niższą o 25 kg masę niż GTD-450 o mocy 400KM. Unowocześniono też awionikę, a docelowo może ona zostać zastąpiona systemem cyfrowym.

Prezentowany po raz pierwszy podczas wystawy ukraińskiego przemysłu obronnego w Kijowie wariant Mi-2MSB-W jest wersją wojskową tej maszyny, wyposażoną we wsporniki do przenoszenia uzbrojenia. Na podwieszeniach znalazły się ośmioprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych 80 mm typu B8W8MSB i zasobniki z granatnikami automatycznymi produkcji zakładów Motor Sicz. Inne opcje uzbrojenia obejmują zasobniki z karabinami maszynowymi. Podwieszone zasobniki z granatnikami i karabinami maszynowymi są instalowane przy kadłubie maszyny i korzystają z amunicji znajdującej się wewnątrz kabiny Mi-2MSB. Jest to o tyle łatwe, że pylony do przenoszenia uzbrojenia przechodzą przez ostatnią parę okien, które zastąpione są specjalnymi panelami. Ułatwia to modyfikację maszyny i nie wymaga istotnych zmian w strukturze kadłuba. 

Mi-2MSB-W
Zasobnik z granatnikiem automatycznym i ośmioprowadnicowa wyrzutnia rakiet produkcji Motor Sicz. Fot. M.Zając

W oknach kabiny desantowej mogą być montowane karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm obsługiwane przez członków załogi. Maszyna została również wyposażona w wyrzutnie pułapek termicznych (flar) pod belka ogonową oraz system zakłócania w podczerwieni, co ma zapewnić przynajmniej częściową ochronę przed kierowanymi na podczerwień pociskami rakietowymi ziemia-powietrze, które stanowią znaczne zagrożenie dla śmigłowców. Ich szerokie zastosowanie przez separatystów na wschodzie Ukrainy spowodowało znaczące straty sił ATO. 

Śmigłowiec w tej konfiguracji może pełnić zadania pomocnicze i pełnić funkcję lekkiej maszyny uzbrojonej. Aby jednak stanowić pełnowartościowy odpowiednik np. francuskich śmigłowców Gazelle, współpracujących ze szturmowymi Tigerami, Mi-2MSB-W brakuje nowoczesnego wyposażenia optoelektronicznego. W prezentowanej konfiguracji śmigłowiec nie posiada nowoczesnych systemów obserwacyjnych czy celowniczych, co znacząco ogranicza jego zastosowania. Głowica optoelektroniczna jest jedną z proponowanych opcji dalszej modernizacji związanej z modyfikacją awioniki, co umożliwi też wykorzystanie przez Mi-2MSB-W kierowanych pocisków rakietowych powietrze-ziemia i powietrze-powietrze.

Mi-2MSB-W
Fot. M.Zając

Należy zaznaczyć, że Mi-2MSB stanowi tylko pierwszy krok w zaawansowanym programie modernizacyjnym zaplanowanym przez koncern Motro Sicz. W ramach programu oznaczonego MSB-2 modernizacja ma obejmować zastosowanie nowej, kompozytowej struktury przedniej części kadłuba, wymianę awioniki na w pełni cyfrową produkcji zachodniej oraz zastosowanie silników AI-450M wraz z nową przekładnią główną, zdolną przenieść większą moc. Ma to umożliwić znaczący wzrost osiągów tej lekkiej i bardzo popularnej na świecie maszyny. Obecnie Mi-2 ma maksymalną masę startową 3,7 tony, natomiast z nowym reduktorem produkcji Motor Sicz i silnikami zastosowanymi w Mi-2MSB maksymalna masa startowa MSB-2 ma wynosić 4,3 tony. Dla tak małego śmigłowca wzrost maksymalnej masy o 600 kg to bardzo znaczący wzrost osiągów. Umożliwi to w wersji wojskowej przewożenie oprócz 2 osobowej załogi do 8 żołnierzy lub niemal dwukrotnie większego zasobu uzbrojenia niż w obecnej wersji. Firma Motor Sicz jest zainteresowana współpracą w tym programie z polskimi zakładami PZL Świdnik, które były producentem śmigłowców Mi-2 i posiadają zarówno pełną dokumentacje produkcyjną, jak też uprawnienia do modyfikacji tego typu maszyn. 

Motor Sicz planuje oferować maszyny typu Mi-2MSB, a w przyszłości również MSB-2, na eksport, przede wszystkim do krajów Azji i Afryki, gdzie znajduje się w służbie nadal znaczna ilość kwalifikujących się do modernizacji śmigłowców Mi-2. Nie bez znaczenia są też osiągi silnika AI-450M, które zarówno na dużej wysokości, jak też przy wysokich temperaturach, są znacząco lepsze niż rosyjskich jednostek napędowych, a ich resursy są istotnie dłuższe. Obecnie jednak propozycja zakupu wersji bojowej Mi-2MSB-W wypłynęła ze strony odbiorcy ukraińskiego. Zainteresowanie pozyskaniem w przyszłym roku śmigłowców Mi-2MSB-W wyraziło dowództwo Ukraińskiej Gwardii Narodowej. Formacja ta posiada już na wyposażeniu trzy zmodernizowane przez zakłady Motor Sicz Mi-8MSB-W, które są wykorzystywane operacyjnie. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama